اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور وزیر نیرو

حفاری عظیم‌ترین تونل انتقال آب خاورمیانه پایان یافت

خبرگزاری فارس: جشن پایان حفر تونل بزرگ‌ترین طرح آبرسانی خاورمیانه با حضور وزیر نیرو و جمعی از مسئولان استان قم برگزار شد.

حفاری عظیم‌ترین تونل انتقال آب خاورمیانه پایان یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از قم جشن پایان حفر تونل یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های آبرسانی خاورمیانه امروز با حضور مجید نامجو وزیر نیرو، کرم‌رضا پیریایی استاندار قم، نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل آبفای قم و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم در محل حفر این تونل برگزار شد.

برای اجرای پروژه عظیم آبرسانی تاکنون چهار بند انحرافی، 56 کیلومتر تونل، هفت کیلومتر کانال، 185 کیلومتر لوله‌گذاری، 90 هزار مترمکعب مخزن و ایستگاه پمپاژ با ظرفیت 5.2 مترمکعب در ثانیه ایجاد شده است.

پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم از طرح‌های مهر ماندگار استان قم و وزارت نیرو محسوب می‌شود که حفر تونل آن به عنوان بزرگ‌ترین تونل انتقال آب در خاورمیانه با 56 کیلومتر طول، یک کار انحصاری در طرح‌های کشور است.

اجرای این طرح موجب انتقال سالانه 181 میلیون مترمکعب آب از رودخانه‌های الیگودرز به سد کوچری گلپایگان و تصفیه‌خانه آن شده و تامین آب شرب و مصارف صنعتی 10 شهر و 30 روستا از جمله خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان، ساوه و قم و جبران کمبود آب شهرهای مرکزی که رشد جمعیت دارند را تسهیل می‌کند.

در اجرای این طرح انواع سازه‌های آبی به‌ کار گرفته شده و شامل چهار سد انحرافی است که نقش آنها جمع‌آوری آب از دره‌های شهرستان الیگودرز و سرشاخه‌های دز است.

مبدأ اصلی تامین آب این طرح رودخانه چشمه سرداب در 60 کیلومتری جنوب غربی شهرستان الیگودرز است که با حفر تونل و بندهای انحرافی، آب چهار رودخانه به سد کوچری هدایت می‌شود.

با تکمیل این طرح که زمان آن از سوی مسئولان استان بهار سال 92 اعلام شده است، پنج هزار مترمکعب در ثانیه آب به شهر قم منتقل شده و مردم قم طعم آب شیرین و با کیفیت را خواهند چشید.

به گفته استاندار قم با اجرای کامل این طرح مهم و ضروری، بالاخره آرزوی دیرینه مردم قم برای تامین آب شرب شیرین محقق خواهد شد.

کرم‌رضا پیریایی تاکید کرده است: تکمیل این پروژه مهر ماندگار تاثیر بسزایی در رشد و توسعه صنعت قم و همچنین رفع مشکلات مرتبط با کم آبی و نبود آب با کیفیت در این خطه خواهد داشت.

انتهای پیام/و20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول