اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور وزیر نیرو

تونل بزرگ‌ترین طرح انتقال آب خاورمیانه افتتاح شد

خبرگزاری فارس: در مراسمی با حضور وزیر نیرو و جمعی از مسئولان دو استان قم و لرستان تونل انتقال آب الیگودرز به قم‌رود که بزرگ‌ترین طرح انتقال آب خاورمیانه است، افتتاح شد.

تونل بزرگ‌ترین طرح انتقال آب خاورمیانه افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، وزیر نیرو ظهر امروز در حاشیه مراسم افتتاح تونل انتقال آب در منطقه الیگودرز تحت عنوان طرح انتقال آب قم‌رود که با حضور استانداران قم، لرستان و جمعی از مسئولان دو استان در الیگودرز برگزار شد، گفت: طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم‌رود به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های آب‌رسانی حوزه به حوزه در منطقه خاورمیانه تا یک سال دیگر کامل می‌شود.

مجید نامجو افزود: تاکنون برای این پروژه یک هزار و 100 میلیارد تومان هزینه شده است که تا یک سال دیگر کامل شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تصریح کرد: با کامل شدن این طرح که شامل 180 کیلومتر عملیات لوله‌گذاری است، 10 شهر و 100 روستا با انتقال آب سالانه 180 میلیون مترمکعب از آب شیرین و گوارا بهره‌مند می‌شوند.

وزیر نیرو از این طرح به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین طرح انتقال آب حوزه به حوزه در منطقه خاورمیانه یاد کرد و اظهار داشت: این طرح به دست متخصصان ایرانی در حال انجام است و بیشتر عملیات اجرایی آن به پایان رسیده است.

وی یادآور شد: 85 میلیون مترمکعب آب در قالب این طرح به شهر مقدس قم انتقال یافته تا این شهر را از مشکل جیره‌بندی آب نجات دهد.

حفاری تونل بزرگ‌ترین طرح انتقال آب خاورمیانه، از سرشاخه‌های دز به قم‌رود با حضور مجید نامجو وزیر نیرو، مسئولان و نمایندگان استان‌های لرستان و قم در منطقه الیگودرز لرستان به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس از الیگودرز، طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم‌رود به لحاظ گستردگی طرح که بالغ بر 270 کیلومتر است، از دو حوزه آبریز سرشاخه‌های دز در استان لرستان و حوزه آبریز قم‌رود در استان‌های اصفهان، مرکزی و قم تشکیل شده است.

انتقال 181 میلیون مترمکعب آب شرب در سال به شهرهای خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، دلیجان، سلفچگان، ساوه و قم از اهداف این طرح عنوان شده است.

جبران کسری آب از شهرهای مسیر، کمک به آبخوان ایران مرکزی، ارتقای کیفیت آب شهرهای هدف و ایجاد اشتغال از دیگر اهداف این طرح است.

این طرح که تونل حفاری شده آن 54 کیلومتر است، از چهار بخش جمع‌آوری آب سرشاخه‌های دز، انتقال آب از حوزه دز، انتقال آب حوزه دز به قم‌رود، ذخیره و تنظیم انتقال آب و آب‌رسانی به شهرهای هدف تشکیل شده است.

جمع‌آوری آب سرشاخه‌های دز از سدهای انحرافی چشمه سرداب، تونل چشمه سرداب به دره لکو، سد انحرافی دره لکو، تونل دره لکو به دره دزدان، سد انحرافی دره دزدان، تونل دره دزدان، دره دایی و سد انحرافی دره‌دایی تشکیل شده است.

خط لوله 150 کیلومتری، قطر لوله انتقال ههزار و 400 تا 2 هزار میلی‌متر، مخازن مسیر شامل چهار مخزن 15 هزار مترمکعبی و سه مخزن 10 هزار مترمکعبی و تصفیه‌خانه به ظرفیت 6,6 مترمکعب در ثانیه از مشخصات فنی این طرح است.

هماهنگی و انسجام در طراحی و کیفیت عالی عملیات حفاری مکانیزه تونل بلند انوج به قم‌رود که امروز به دست متخصصان کشورمان به پایان رسید، یکی از طرح‌های بزرگ آب‌رسانی حوزه به حوزه در خاورمیانه به حساب می‌آید.

انتهای پیام/ل10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول