اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل:

تولید 40 هزار تن بذر سیب‌زمینی در اردبیل

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: امسال بالغ بر 40 هزار تن انواع بذور سیب‌زمینی در کلاس‌های مختلف تولید و در اختیار زارعان و کشاورزان قرار گرفته است.

تولید 40 هزار تن بذر سیب‌زمینی در اردبیل

 به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، خلیل نیکشاد عصر امروز در جلسه بررسی مشکلات سیب‌زمینی‌کاران اردبیل اظهار داشت: ما این بذور را در طبقات و کلاس‌های پیش پایه، مادری و گواهی شده در سطح استان تولید کرده و راهی بازار مصرف کردیم.

وی به قابلیت این استان در تولید انواع محصولات زراعی و باغی اشاره کرد و افزود: این استان قطب ممتاز تولید بذور مختلف کشاورزی در ایران است که جایگاه اصیل خود را همچنان حفظ کرده است.

نیکشاد تصریح کرد: ما در آستانه برداشت محصول سیب‌زمینی از دشت اردبیل، نیر و نمین هستیم به طوریکه بیش از 24 هزار و 500 هکتار از اراضی این استان به زیر کشت این محصول استراتژیک رفته که امیدواریم تا نیمه آبان ماه برداشت ادامه پیدا کند.

این مسئول به تولید قسمتی از سیب‌زمینی با عنوان تازه‌خوری اشاره کرد و ادامه داد: امسال در مجموع پیش‌بینی می‌کنیم حدود 900 هزار تن سیب‌زمینی از مزارع استان برداشت کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این میزان تولید نسبت به سال گذشته 10 تا 15 درصد افزایش نشان می‌دهد که انتظار داریم بخشی از تولیدات این استان به کشورهای دیگر و استان‌های همجوار صادر شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل به کیفیت بالای تولید سیب‌زمینی در این استان اشاره کرد و بیان داشت: ما صنایع فرآوری سیب‌زمینی کم داریم و شایسته است مجوزهای لازم در این زمینه صادر شود تا بخشی از تولیدات استان با فرآوری به چرخه مصرف بازگشته و زمینه اشتغال و کارآفرینی را نیز به  صورت مطلوب شاهد باشیم.

نیکشاد یادآور شد: ‌آزمایشات و بررسی‌های اولیه از محصول سیب‌زمینی حکایت از سلامت بسیار بالای این محصول دارد به طوریکه استانداردهای بهداشتی در آن رعایت شده است.

 

برداشت سیب‌زمینی از مزارع نیر

به گزارش فارس، همچنین برداشت سیب‌زمینی از مزارع شهرستان نیر آغاز شد.

به گفته سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی نیر 830 هکتار از مزارع این شهرستان به زیر کشت این محصول استراتژیک رفته و از هر هکتار آن 32 تن محصول سیب‌زمینی برداشت می‌شود.

فیروز فولادی گفت: ‌امسال 26 هزار و 560 تن سیب‌زمینی در این شهرستان برداشت شد و تولید این محصول نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه سیب‌زمینی‌های تولیدی در شهرستان نیر از نوع اگریا است، افزود: به دلیل سالم و فاقد هرگونه آفت و بیماری بودن سیب‌زمینی شهرستان در مقایسه با سایر شهرستان‌های استان محصول هزار و 500 ریال گران‌تر از سایر مناطق به فروش می‌رسد.

فولادی تصریح کرد: مازاد بر مصرف سیب‌زمینی شهرستان نیر به سایر استان‌ها از جمله تهران، آذربایجان‌شرقی و گیلان صادر می‌شود.

انتهای پیام/ی20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول