اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

همت فعالان دریای خزر در تحقق اقتصاد مقاومتی

خبرگزاری فارس: فعالان عرصه کشتیرانی و حمل و نقل دریای خزر برای تحقق اقتصاد مقاومتی و عبور از مشکلات همت و توان خود را به‌کار گرفته‌اند.

همت فعالان دریای خزر در تحقق اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، صنعت حمل و نقل از شاخصه‌های مهم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر جامعه محسوب می‌شود و دریانوردی مهم‌ترین سیستم حمل و نقل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برای رسیدن به حمل و نقل دریایی مناسب باید طیف گسترده‌ای از علوم و تکنولوژی‌ها مورد استفاده قرار گیرد ضمن اینکه هزینه حمل و نقل از طریق راه‌هاى آبى ارزان‌تر از حمل و نقل راه‌هاى خشکى و هوایى است به این دلیل امروزه بیشتر صاحبان کالا و شرکت‌هاى تجارتى از این روش استفاده می‌کنند.

از جمله امتیازات دیگر ثابت بودن نرخ و کرایه باربرى دریایى است که توسط شرکت‌هاى بزرگ تعیین مى‌شود و تمام شرکت‌هاى حمل و نقل دریایى موظف به رعایت نرخ مورد نظر هستند به جز کشتى‌هاى آزاد که در مواردى با توافق صاحب کشتى و مالک کالا نرخ حمل را تعیین می‌کنند.

دریای خزر پهنه‌ای آبی است که از جنوب به ایران، از شمال و غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری‌های ترکمنستان و قزاقستان محدود می‌شود.

سطح دریای خزر پایین‌تر از سطح دریاهای آزاد است حدود 130 رودخانه به این دریا می‌ریزند که بیشتر آنها از شمال غربی به دریا می‌پیوندند و بزرگ‌ترین آنها رود ولگا است که هر سال به طور میانگین 241 کیلومتر مربع آب را وارد دریای خزر می‌کند.

دریای خزر باقیمانده دریایی پهناور است که از دریای سیاه تا دریاچه آرال گسترش داشت و این دریاچه در گذشته چند بار به دلیل رشد حجم دوباره به دریای سیاه و دریاچه آرال وصل شد.

یکی از مشکلات دریای خزر بسته بودن این دریا و عدم دسترسی طبیعی به دریاهای آزاد است ضمن اینکه در گذشته دریای خزر از طریق رودخانه ولگا به دریای بالتیک با کشتی‌های کوچک رفت و آمد صورت می‌گرفت تا اینکه در سال 1954 با حفر کانال بین رودخانه ولگا و رودخانه «دن» ارتباط خزر با دریای سیاه و مدیترانه از طریق دریای «آزف» امکانپذیر شد که این کار وضعیت تنوع موجودات زنده دریای خزر را ارتقا داد به طوری که اکنون دریای خزر بیشترین تنوع موجودات مختلف و زنده آبی جهان را با داشتن حدود 600 نوع موجود زنده داراست اما در عین حال موجب افزایش آلودگی‌های آبی و خاکی در دریای خزر و سواحل آن نیز شد.

عبور و مرور کشتی‌ها از کانال ولگا‌-دن یکی از موضوعات مهم در مجموعه امور دریای خزر است و روسیه این دو رودخانه را جزو آبراه‌های داخلی خود دانسته و به صورت انتخابی به برخی از کشتی‌ها اجازه ورود یا خروج از دریای خزر را می‌دهد.

در گذشته، حجم قابل ملاحظه‌ای از صادرات و واردات محصولات و کالای بازرگانی مورد توجه ایران با توسل به خطوط کشتیرانی و عمدتاً توسط کشتی‌های شوروی از طریق بنادر ایرانی بخش جنوبی خزر به طرف بنادر شوروی و سپس از طریق رودخانه ولگا و کانال ولگا-دن به طرف بنادر کشورهای اروپایی در خارج از این منطقه و بالعکس صورت می‌گرفت و این راه ارتباطی در مقایسه با راه‌های دیگر مانند ارسال یا ورود کالا از اروپا از طریق ترکیه و حتی واردات و صادرات از طریق خلیج فارس به دلیل مقرون به صرفه بودن، سرعت و نیز حفظ کیفیت کالا به دلیل شرایط آب و هوایی و اقلیمی مسیر انتقال آنها همواره مورد توجه ایران بود.

شرکت کشتیرانی دریای خزر نیز در ابتدای سال 71 با هدف توسعه و گسترش ناوگان ملی‌ـتجاری کشور در دریای خزر تاسیس شد.

برقراری خطوط کشتیرانی ایرانی به تمام بنادر در حاشیه دریای خزر توسعه و بهینه ‌سازی حمل و نقل دریایی و تثبیت حضور ناوگان ملی جمهوری اسلامی ایران در منطقه با توجه به افزایش حجم مبادلات تجاری، بازرگانی، اقتصادی در حوزه دریای خزر از اهداف تاسیس کشتیرانی دریای خزر عنوان شده است.

فعالیت اتحادیه منطقه‌ای مالکان شرکت‌های کشتیرانی دریای خزر

دبیر اتحادیه منطقه‌ای مالکان شرکت‌های کشتیرانی و خدمات وابسته در دریای خزر و دریای سیاه در گفت‌وگو با فارس از تشکیل اتحادیه منطقه‌ای مالکان شرکت‌های کشتیرانی و خدمات وابسته در دریای خزر و دریای سیاه در بندر انزلی خبر داد.

بهمن اختری اهداف تشکیل این اتحادیه را ارتباط تنگاتنگ اعضا و کمک‌های تخصصی آنها با اتحادیه ذکر کرد و گفت: از تمام افراد متخصص و با تجربه شرکت‌های کشتیرانی، مالکان کشتی‌ها و شرکت‌های خدمات وابسته به کشتیرانی می‌خواهیم عضو اتحادیه شوند.

وی تشکیل این اتحادیه را طبق مصوبه دومین اجلاس مدیران بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر که سال گذشته در بندر اولیای روسیه برگزار شده بود، بیان کرد.

این فعال بخش خصوصی، محل اسکان دفتر مرکزی اتحادیه مذکور را در بندر انزلی ذکر کرد و یادآور شد: دبیرخانه دایمی همکاری‌های بندری و دریایی پنج کشور حاشیه دریای خزر اکنون در سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و با موافقت این کشورها دفتر مرکزی اتحادیه منطقه‌ای مالکان شرکت‌های کشتیرانی و خدمات وابسته در دریای خزر و دریای سیاه در انزلی مستقر شده است.

وی بهره‌برداری بهینه از تجارب و توان شرکت‌های عضو را از دیگر اهداف اتحادیه دانست و تصریح کرد: این اتحادیه اکنون باید نسبت به عضوگیری تمام صاحبان و کارگزاران فعال در بخش کشتیرانی و بندری و بیمه‌گذارها، موسسات طبقه‌بندی، شرکت‌های تخلیه و بارگیری و بار شماری، شرکت‌های مشاوران امور گمرکی و ترخیص کالا برای واردات و صادرات و شرکت‌های حمل و نقل زمینی داخلی و بین‌المللی اقدام کند و سپس در دیگر کشورهای حاشیه دریای خزر و در آینده دریای سیاه فعالیت عضوگیری را انجام دهد.

اختری اهداف این اتحادیه را حمایت کامل از مالکان کشتی و شرکت‌های خدمات وابسته عنوان کرد و افزود: هماهنگی و پشتیبانی بین اعضا به منظور دستیابی به اهداف مشترک در زمینه کشتی‌داری، اجاره کشتی، نمایندگی کشتی و تمام خدمات وابسته به آن از جمله بیمه کشتی‌ها با شرکت‌های ایرانی از دیگر اهداف است.

تحقق اقتصاد مقاومتی از اهداف حضور فعالان بخش خصوصی در دریای خزر است

مالک 4 کشتی دریای خزر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت تشکیل اتحادیه را پروژه‌ای برای شناسایی مالکان و شرکت‌های کشتیرانی با فعالیت دریای خزر دانست و اظهار کرد: باید بتوانیم سیستم راهبری خود را ارتقا دهیم و بنده به عنوان یک کمپانی فعال در استان از تشکیل این اتحادیه ابراز خرسندی می‌کنم.

علیرضا حداد، افزود: بنده مالک چند کشتی هستم و با توانمندی سازمان بنادر و ... فعالیت بیشتر در دریای خزر می‌توانیم ارز و سرمایه زیادی وارد کشور کنیم که این امر به دلیل ارق ملی است.

وی پیوند بین دریای خزر و دریای سیاه در آینده اتحادیه مذکور را نقطه عطف در تبادلات کالا از طریق دریا دانست و تصریح کرد: پیوند بین دریای خزر و دریای سیاه خوشایند است و هر کاری که بتوانیم برای تشکیلات این سیستم انجام می‌دهیم.

این وارد کننده چوب و فولاد، تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری را یکی از اهداف حضور فعالان بخش خصوصی در دریای خزر ذکر کرد و افزود: بنده با 60 پرسنل شامل ایرانی و خارجی کار می‌کنم و سبب افتخار است که نیروهای خارجی برای ما ایرانی‌ها کار می‌کنند.

وی خرید کشتی را یک نوع سرمایه‌گذاری دانست و ابراز کرد: فعالیت دریای خزر سخت است زیرا با پنج کشور حاشیه آن باید فعالیت صورت گیرد و امروز با افتخار عنوان می‌کنم که با یاری خداوند و همت و تلاش زیاد و حمایت دولت توانسته‌ام پس از چندین سال سابقه یک فرد موفق شوم و به دلیل این موفقیت‌ها از دولت و کسانی که حمایت کرده‌اند قدردانی می‌کنم.

اتحادیه منطقه‌ای مالکان شرکت‌های کشتیرانی شخصیت مستقل حقوقی پیدا کند

مدیر عامل کشتیرانی عرش افق آبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تشکیل اتحادیه را ایده خوبی دانست و اظهار کرد: با ایجاد این اتحادیه شرکت‌های کشتیرانی می‌توانند ارتباط نزدیکی در حوزه فعالیت خود داشته باشند که این امر اثرات مستقیمی در حمل و مسایل جانبی دارد.

سید محمد میربرک‌کار، پیوند بین دریای خزر و دریای سیاه با تشکیل این اتحادیه را اقدامی مهم در آینده دانست و گفت: این مسیر ارتباطی که حمل و نقل در آن جریان دارد، می‌تواند بازار جدید برای کشورهای حاشیه خزر ایجاد کند.

وی تشکیل این اتحادیه را آغاز راه دانست و تصریح کرد: این اتحادیه می‌تواند خدمات مشورتی و بیمه‌ای و دعاوی انجام دهد و شرکت‌های کشتیرانی در آن عضو شوند.

این مسئول ادامه داد: در این اتحادیه افراد با اطلاعات بیشتری مواجه می‌شوند و خدمات وارد موارد جدید حمل و نقل می‌شود و مجموعه حمل و نقل زمینی ترکیبی انجام شود تا همه بتوانند از تجربیات آنها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به قوانین حمل و نقل حوزه دریای خزر پوشش خاصی ندارند، ابراز کرد: اخذ اجاره و ارزش افزوده و دریافت مطالبات از مشکلات این حوزه است.

میربرک‌کار، تشکیل اتحادیه مذکور را در پیگیری این مطالبات مهم خواند و اذعان کرد: اگر اتحادیه شخصیت مستقل حقوقی پیدا کند می‌تواند از اعضای خود حمایت کند.

انتهای پیام/ب10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول