اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل شیلات گلستان خبر داد

رهاسازی 28 میلیون بچه ماهی کپور در دریای خزر

خبرگزاری فارس: مدیر کل شیلات گلستان گفت: ماهی کپور یکی از مهمترین و ارزشمند‌ترین ماهیان اقتصادی استان محسوب می‌شود و امسال بیش از 28 قطعه بچه ماهی کپور در دریا رهاسازی شده است.

رهاسازی 28 میلیون بچه ماهی کپور در دریای خزر

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی اداره کل شیلات گلستان علی‌اکبر پاسندی اظهار داشت: در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و با تلاش مضاعف کارشناسان شیلات استان به روش تکثیر نیمه طبیعی موفق به تولید 28 میلیون و 166 هزار و 980 قطعه بچه ماهی کپور با وزن یک الی دو گرم شده‌ایم.

وی تصریح کرد: تعداد مولد استفاده شده 723 قطعه که 355 قطعه آن نر و 368 قطعه آن ماده با اوزان 5/1 تا سه کیلوگرم بوده، و این مولدان با مشارکت صیادان تعاونی صید شده است.

پاسندی با بیان اینکه این میزان تولید کپور دریایی در زمان فعالیت شیلات گلستان بی‌سابقه بوده است گفت: از سال 1376 تاکنون که شیلات استان در امر تکثیر ماهی کپور فعالیت می‌کند امسال بیشترین تولید را داشته‌ایم به طوری که متوسط تولید بچه ماهی در هکتار 828 هزار و 440 قطعه بوده است.

مدیر کل شیلات گلستان افزود: این تعداد بچه ماهی کپور در دو مرکز تکثیر استان به نام های مرکز تکثیر سد وشمگیر در سطح 28 هکتار با تولید 24 میلیون و 693 هزار و 950 قطعه در شهرستان آق‌قلا و کلمه سیجوال در سطح شش هکتار با تولید 3 میلیون و 473 هزار و 30 قطعه بچه ماهی در شهرستان بندرترکمن تولید شده است.

وی خاطر نشان کرد: ماهی کپور اکثرا در گلستان تکثیر، تولید و رهاسازی می‌شود و در سال جاری 30 درصد کل تولید بچه ماهی را در استان به خود اختصاص داده است.

مدیر کل شیلات گلستان بازسازی ذخایر دریای خزر را به عنوان یک اصل حاکمیتی و استراتژی ضروری شیلات استان عنوان کرد و افزود: ذخایر دریای خزر نیاز به ساماندهی و برنامه‌ریزی‌های مدون دارد که این مساله می‌تواند به پایداری و اشتغال صیادان و ترمیم ذخایر کمک شایانی کند.

وی گفت: به منظور بازسازی ذخایر گونه‌های در حال انقراض باید به سه اصل مهم تنظیم فعالیت‌های صید، بازسازی مکان‌های تخریب شده پرورش لارو و تخم‌ریزی، افزایش ذخایر از طریق تکثیر و رهاسازی و عدم حضور صیادان غیرمجاز و بهره‌برداری غیرمسئولانه توجه کرد.

پاسندی با اشاره به تعداد بچه ماهیان کپور رها شده در سنوات گذشته گفت: از سال 1376 تاکنون تعداد 150 میلیون و 627 هزار و 143 قطعه بچه ماهی کپور تولید و در رودخانه‌های منتهی به دریا رها شده است.

لازم به ذکر است از آنجایی که صیادان مجاز فقط مشغول برداشت از دریا در فصل صید هستند، شایسته است در خصوص بازسازی و حفاظت از ذخایر دریا مشارکت فعال داشته باشند و بستر لازم برای اجرایی کردن اصل 44 مبنی بر واگذاری مراکز تکثیر ماهیان استخوانی به بهره‌برداران دریا نیز وجود دارد.

انتهای پیام/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول