اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون انجمن تولیدکنندگان پودر ماهی گیلان:

شانه‌دار دریای خزر نسل ماهی کیلکا را منقرض کرد

خبرگزاری فارس: معاون انجمن تولید کنندگان پودر ماهی گیلان گفت: شانه‌دار دریای خزر عامل اصلی انقراض نسل کیلکا ماهیان شده است.

شانه‌دار دریای خزر نسل ماهی کیلکا را منقرض کرد

محمدعلی شجاع‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت از انقراض ماهی کیلکا در دریای خزر به ویژه حوزه گیلان در بخش بندر کیاشهر خبر داد و اظهار داشت: از سال 75 نامه‌ای از طریق سرپرستی کارشناسان آبزیان جهان برای شیلات کشور ارسال شده که ورود شانه‌دار دریای خزر را اعلام کرده بودند.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین کرانه متعلق به قزاقستان است، افزود: در آن نامه ذکر شده بود که اگر با شانه‌دار دریای خزر مبارزه نشود نسل ماهی کیلکا را به انقراض می‌کشاند و بی‌تفاوتی نسبت به این موضوع موجب شده تا امروز شاهد از بین رفتن نسل ماهی کیلکا باشیم.

معاون انجمن تولید کنندگان پودر ماهی گیلان ادامه داد: ابتدای سال 80 انقراض ماهی کیلکا آغاز شد و لنج‌ها که هر کدام بین هفت تا 10 تن ماهی کیلکا می‌گرفتند از این سال انقراض ماهی مشهود بود.

این مسئول با اشاره به تعدیل لنج‌های صیادی کیلکا در شیلات گیلان عنوان کرد: شیلات گیلان از 117 لنج صیادی تعداد 77 لنج را خریداری کرده و از بین برد و 40 لنج را برای رفتن به دریا گذاشتند و بخشی دیگر از لنج‌ها از بین رفتند.

شجاع‌پور با تاکید بر اینکه دیگر ماهی کیلکا در دریای خزر وجود ندارد، یادآور شد: لنج‌های صیادانی که به دریا می‌روند به جای کیلکا ماهی «آلبانکه یا پارچ‌ کلاس» را در سطح بسیار کم صید می‌کنند که کفاف دو کارخانه پودر ماهی را نمی‌دهد و تمام سرمایه کارخانه‌ها از بین رفت و به دلیل این فشارها پیری زودرس به سراغ ما آمد.

معاون انجمن تولید کنندگان پودر ماهی گیلان اضافه کرد: از 24 کارخانه تولید کننده پودر ماهی تعداد 13 کارخانه تعطیل شد و 11 کارخانه دیگر با ظرفیت 10 تا 15 درصد با نیمی از هزینه کارخانه شامل کارگر، مالیات و... در حال فعالیت هستند.

این مسئول، مهم‌ترین مشکل را خسارت و زیان کارخانه‌داران پودر ماهی عنوان کرد و گفت: هر کارخانه تولید کننده پودر ماهی بین 500 میلیون تا یک میلیارد تومان خسارت دیده است و استهلاک ناشی از کار نکردن دستگاه‌های کارخانه‌ها جزو خسارت‌های آن محسوب می‌شوند.

وی، وجود این زیان و ضرر کارخانه‌ها را انقراض نسل کیلکا و وجود شانه‌دار دریای خزر و مبارزه نکردن با آن دانست و متذکر شد: اخیرٱ جلسه‌ای در تامین اجتماعی استان برگزار شد که تعدادی از انجمن‌ها از جمله تولید کنندگان پودر ماهی دعوت بودند و در این جلسه تقاضا کردیم تعدادی از کارگران کارخانه‌ها را که سابقه فعالیت زیاد دارند معاف دولت کنند و بقیه کارگران نیز در ماده 80 قرار بگیرند.

شجاع‌پور در پایان خواستار رسیدگی به وضعیت کارخانه‌های تولید پودر ماهی گیلان و حمایت مسئولان از این کارخانه‌ها در پرداخت خسارات و معاف دولت کارگران شد.

انتهای پیام/ن20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول