اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

محقق و پژوهشگر مازندرانی:

«تاریخ طبرستان» به ‌زودی روانه بازار می‌شود

خبرگزاری فارس: محقق و پژوهشگر مازندرانی گفت: کتاب «تاریخ طبرستان» به ‌زودی روانه بازار می‌شود.

«تاریخ طبرستان» به ‌زودی روانه بازار می‌شود

میر عبدالله سیار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان ساری اظهار داشت: کتاب اصلی یکی از آثار گرانبها، ارزنده و معتبر تاریخی برای مردم ایران به ‌ویژه مردم مازندران است که به قلم محقق بلند همت مازندرانی «ابن اسفندیار» در قرن هفتم هجری است.

وی تصریح کرد: متن اصلی مملو از واژه‌های عربی، اصطلاحات و کلمات مبهم و لغات دشوار و مترادفات بسیار از شاعران عرب زبان و آیات، احادیث، امثال و حکم به لغت تازی است.

این نویسنده و محقق مازندرانی درباره انگیزه اصلی در برگردان روان و بازخوانی این کتاب دشوار ادبی به زبان ساده افزود: حیف است که ارزش‌های تاریخی و دارای ارزش ادبی این کتاب به دلیل دشواری و متکلف بودن متن، از دسترس عموم خارج و تنها در محدوده فهم روشنفکران و محققان قرار بگیرد.

سیار ادامه داد: هدف از این کار این است که با مشابه سازی و آسان‌سازی واژه‌ها و عبارات راه درود علاقمندان غیرمتخصص را در فهم دقیق این کتاب هموار کنیم.

محقق و پژوهشگر مازندرانی درباره زمان آماده شدن و توزیع این کتاب گفت: متن جلد اول آن آماده شده و در حال غلط‌گیری است و به زودی وارد بازار کتاب می‌شود.

وی افزود: در آینده نزدیک دیداری با  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران انجام می‌شود تا نحوه همکاری متقابل آن نهاد که متولی حمایت از آثار و تولیدات فاخر ادبی است، بررسی شود.

این نویسنده و محقق مازندرانی در پایان با اشاره به اینکه از این میراث ذی‌‌قیمت تاریخی و ادبی به نحو احسن استفاده می‌شود، یادآور شد: امیدواریم بازگردانی آن به دانشجویان و پژوهشگران کمک کند و این کتاب به یادگار در نزد مردم فرهنگ دوست ایران و پارسی شناسان سراسر جهان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/آ20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول