اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دنبال موج گرانی‌ها عنوان شد

دلیل گرانی‌های اخیر کهگیلویه و بویراحمد از زبان مسئول صنعت و تجارت

خبرگزاری فارس: به دنبال موج گرانی‌های جدید که در کهگیلویه و بویراحمد نمود بیشتری پیدا کرده، دلیل گرانی‌های اخیر کهگیلویه و بویراحمد از زبان مسئول صنعت و تجارت عنوان شد.

دلیل گرانی‌های اخیر کهگیلویه و بویراحمد از زبان مسئول صنعت و تجارت

محمدحسین حیدر‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج، اظهار کرد: ریشه بسیاری از گرانی‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد را باید در عوامل خارج از استان جستجو کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به تامین بیش از 90 درصد کالاهای مصرفی از خارج از استان، ریشه بسیاری از گرانی‌ها را باید در عوامل خارج از استان جستجو کرد.

وی گفت: هیچ گونه تعیین قیمتی برای این کالاها در استان صورت نمی‌گیرد که به واسطه آن افزایشی صورت گیرد و برای سایر کالاها و واردات به این استان (پوشاک، کفش و...) که دارای قیمت‌گذاری نیستند پس از مشاهده و تایید اصالت فاکتور و لحاظ نمودن سود فروشنده قیمت‌گذاری صورت می‌گیرد.

حیدر‌پور افزود: در حال حاضر با دو پدیده مواجه هستیم، نخست گرانی و تورم و دیگری پدیده گران‌فروشی است هر دو پدیده در سطح بازار وجود دارد. این‌که کدام غلبه دارد و بیشتر است، نسبت به کالاها متفاوت است اما هیچ وقت نمی‌توانیم این موضوع را کتمان کنیم که ما به دلیل افزایش قیمت هزینه‌های تولید، یک تغییری در سطح قیمت کالاهای تولیدی و وارداتی‌مان داشتیم و این موضوع اثر خودش را در بازار نشان می‌دهد.

وی مهم‌ترین دلایل گرانی‌های اخیر در سطح کشور را، افزایش نرخ ارز، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی، افزایش قیمت جهانی مواد غذایی و نفت، وجود سیستم توزیع کالا در ایران و عدم مدیریت و نظارت صحیح، رشد نقدینگی به دلیل توزیع یارانه نقدی، افزایش خرید مردم هم‌زمان با رشد قیمت‌ها و جو حاکم بر جامعه دانست.

حیدر‌پور عنوان کرد: در مهار گرانی‌ها باید برطرف کردن ریشه گرانی‌ها و همین طور مبارزه با گرانفروشان در راستای هم انجام شود تا بتوان در آینده شاهد تحولی در کنترل بازار بود و دولت باید با برنامه‌ریزی دقیق و فراهم کردن زیرساخت‌ها جهت پایین آوردن هزینه‌های تولید نسبت به کنترل قیمت‌ها و مهار بازار اقدامات مناسبی انجام دهد.

این مسئول خاطر‌نشان کرد: با وجود همه تشرها و کم مهری‌ها نسبت به سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد، این سازمان به روال سابق حضور پررنگ و مستمر خود را در بازار ادامه خواهد داد و تمام تلاش خود را صرف آرامش مردم، تامین و توزیع مایحتاج و کالاهای اساسی و کنترل بازار و در نهایت رشد و توسعه صنعتی این استان خواهد نمود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در ادامه افزود: در بخش تنظیم بازار ماموریت اصلی ما این است که نوسان‌های مقطعی یا نیازهای فصلی را پیش‌بینی و پیشگیری کنیم. بر این اساس از نوسان‌ها و تکانه‌های قیمتی جلوگیری کنیم. در این فضا به طور معمول تنظیم بازار ورود پیدا می‌‌‌‌کند. اما یک زمان است که موضوع تغییر قیمت یا به تعبیر فعلی افزایش قیمت، افزایش قیمت یک تا پنج کالا نیست و یک افزایش عمومی قیمت‌ها در حال اتفاق است در این شرایط دیگر افزایش قیمت مقطعی نیست و استمرار پیدا می‌کند به این «‌تورم» گفته می‌شود.

حیدرپور گفت: بسیاری ممکن است گرانی و تورم را هم معنی بگیرند اما بسیاری هم ممکن است که گرانی را با این تفاوت ریز مشاهده کنند. گرانی مقطعی است اما تورم یک دوره زمانی است که افزایش قیمت استمرار پیدا می‌کند و نکته دوم هم این است که عمومیت داشته باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: با وجود این مسائل که منجر به تورم نسبی در جامعه شده است وظیفه رسانه‌ها و همچنین شبکه‌ها از جمله رادیو و تلویزیون این است که بحث خرید و فروش در حوزه‌ تولید را آرام سازند و با اطلاع‌رسانی بیشتر، مردم را از این موضوع مطمئن سازند که اتفاق آن قدر هم که فکر می‌کنند بزرگ نیست و این مشکل حل شدنی است. به عبارت دیگر رسانه‌ها به عنوان ابزارهای ترجمان، موظفند ریشه‌ها، علل، روندهای پیچیده‌ای را که در مورد بسیاری از اتفاقات و رویدادهای جامعه وجود دارند به زبانی ساده، حتی‌المقدور همه‌فهم و قابل درک برای افکار عمومی، ترجمه و بیان کنند.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول