اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما

کتاب امام رضا(ع) از دیدگاه اهل سنت منتشر شد

خبرگزاری فارس: کتاب امام رضا(ع) از دیدگاه اهل سنت به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد.

کتاب امام رضا(ع) از دیدگاه اهل سنت منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم کتاب امام رضا(ع) از دیدگاه اهل سنت از 12 فصل اصلی و عناوینی مانند شناسنامه امام رضا(ع)، شخصیت علمی امام رضا(ع)، پیشگویی‌ها و کرامات امام رضا(ع)، جلسات مناظره امام با سران دیگر ادیان، امام رضا(ع) در آینه اندیشه‌ها، حاکمان دوران امامت، عروج ملکوتی و فضیلت زیارت امام رضا(ع) در برخی روایات اهل‌سنت تشکیل شده است.

تبار امام رضا(ع)، کنیه و القاب امام رضا(ع)، واژه امام در کلام اهل سنت، سخنان امام در مراسم ولایت‌عهدی، اخلاق امام رضا(ع)، آرامگاه امام رضا(ع) در بیان اهل سنت و فضیلت زیارت امام رضا(ع) در برخی روایات اهل‌سنت از موضوعاتی است که زیرمجموعه فصل‌های اصلی کتاب مطرح شده است.

در بخشی از این کتاب آمده است: از دریچه نگاه شیعه، امامان بزرگوار، الگو و اسوه‌های فکری، اعتقادی، عملی و اخلاقی بوده‌اند و گفتار، رفتار، کردار و تقریر ایشان دلیل و برهان شرعی است و از این‌ رو نجات و سعادت تنها در گرو پیروی کردن از آنان است.

در ادامه تصریح شده است: یکی از آن ارجمندان که در گفتار و رفتار، راهنما و الگوی عملی مردم است، حضرت امام علی موسی الرضا(ع) است؛ امام همامی که اخلاق رسول خدا(ص) و نیاکان گرامی را در وجود خود دارد.

در بخشی دیگر خاطر نشان شده است: اگر معارف اسلام و از آن جمله، روش‌های رضوی، آن‌گونه که وجود دارند، شناسانده و به آنها عمل شود، سربلندی جامعه قرآنی و عزت انسانی محقق خواهد شد و انسان‌ها دوستدار رهبران راستین الهی می‌شوند و هرگز از مدعیان دروغین و بیگانگان پیروی نخواهند کرد.

در بخش واژه امام در کلام اهل سنت آمده است: جستار در مدارک اهل سنت، چنین نشان می‌دهد که کاربرد واژه «امامت» در فرهنگ اهل سنت، با آن معنایی که شیعیان باور دارند، کاملا متفاوت است؛ زیرا این واژه، از دیدگاه شیعیان، یکی از واژه‌های مقدس است و برای آن مقامی والا و ارجمند قائل هستند.

در ادامه تصریح شده است: اگر چه جست‌وجو در منابع و مدارک اهل سنت نشان می‌دهد که در مورد امام رضا(ع)، از واژه امام استفاده و از آن بزرگوار تعبیر به امام شده، از نظرگاه اهل سنت نباید چنین پنداشت که مقصود آنها همانند شیعیان است. امام علی بن موسی الرضا(ع) از جمله چهره‌های درخشانی است که هر بینای اندیشمندی را به تعظیم و تکریم ارزش‌های خویش وا داشته است. از این‌رو، ستایشگران امام مهربان، نه تنها شیعیان و پیروان وی نبوده‌اند، بلکه بسیاری از آنان که راه امامیه را باور نداشته و همواره بر اعتقاد شیعیان درباره خلفا، نقدهای شدید و تندی نوشته‌اند، زمانی که در برابر شخصیت کامل و روشن و انکارناپذیر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) قرار گرفته‌اند، لب به تحسین و ستایش گشوده‌اند.

در بخش اخلاق امام از دیدگاه بزرگان اهل سنت تصریح شده است: این پیشوایان چون مرواریدها و درهای یک رشته‌اند، اول و آخرشان برابرند و به رتبه‌ای در بزرگواری دست یافتند که هیچ‌کس را بدان راهی نیست. دشمنانشان خواستند آن را بشکنند و آنان را کوچک کنند، اما خدا بالایشان برد. با کارهای گوناگون و حیله‌ها خواستند جمع آنان را پراکنده سازند و خداوند اتحادشان را بیشتر کرد و چه بسیار حقشان را ضایع و نابود کردند، ولی خداوند نه اهمال ورزید و نه ضایع ساخت.

در بخشی دیگر یادآور شده است: بسیاری از بزرگان اهل سنت از هر فرقه و گروهی که هستند، به قصد زیارت و شفا گرفتن و برآورده شدن حاجت‌هایشان به زیارت مزار منور و مقدس امام رضا(ع) آمده‌ و به آن حضرت متوسل شده و حاجت‌های خود را گرفته‌اند که در این مختصر به چند نمونه اشاره می‌کنیم.

کتاب امام رضا(ع) از دیدگاه اهل سنت از سوی محمدعلی چنارانی به رشته تحریر درآمده و به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شده است.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول