اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سیاسی- امنیتی استانداری کرمانشاه:

عرفان دید واقعی بشر به عالم امکان است

خبرگزاری فارس: معاون سیاسی- امنیتی استان کرمانشاه گفت: عرفان می‌تواند دید واقعی بشر را در درک عالم امکان تصحیح کند و فرد در عرفان است که به شناخت صحیح می‌رسد‌.

عرفان دید واقعی بشر به عالم امکان است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، جلال منکرسی پیش از ظهر امروز در همایش علمی پژوهشی امام رضا(ع) در آیینه ادبیات عرفانی که در مجتمع فرهنگی هنری انتظار برگزار شد، اظهار کرد: هنر عارف این است که در اوج کثرت وحدت را درک کند و پیشرفت علمی امروز بشر در عرصه‌های مختلف باید کمک کند تا به درک حقیقی از اخلاقیات برسد تا از این مقوله در مسیر صحیح آن و نه اینکه در راه آزار و اذیت جوامع بشری استفاده کند.

منکرسی تصریح کرد: فرهنگ‌سازی، اصل مهم در حوزه فعالیت‌های امنیتی است، چراکه در این راستا فرد باید یک پاسبان درونی داشته باشد تا به نتایج مطلوب اخلاق انسانی دست پیدا کند. عرفان همان شناخت شهودی فرد از دنیا است تا انسان به غایت اهداف خلقت خداوندی پی‌ ببرد.

وی تصریح کرد: امام رضا(ع) شهید است و بنابر آنچه که قرآن فرموده است، شهدا زنده‌اند‌، بنابراین نورانیت امام(ع) بر همه جوامع اسلامی به خصوص ایران اسلامی حاکم است.

* ائمه تمدن‌ساز و سازنده تمدن هستند

همچنین در ادامه این همایش عضو پژوهشگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور، اظهار کرد: ائمه خورشیدی هستند که توان و نیرو به عالم می‌بخشند‌، آنان گرچه ظاهری بشری دارند اما دارای روحی بزرگ هستند.

وی با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) تاریخ‌ساز و سازنده تاریخ و تمدن‌ساز و سازنده تمدن هستند‌، تصریح کرد: انسان برای رسیدن به کمالات الهی و به فعلیت رساندن این کمالات نیازمند توسل به این بزرگان است.

هاشمی امام رضا(ع) را یکی از چهره تابناک اثرگذاری و اثربخشی دانست، و گفت: بسیاری از شعرا و علما اهل شیعه و تسنن درآثارشان به امام رضا(ع) و احادیث آن بزرگوار رجوع کرده و از آن بهره برده‌اند.

وی برگزاری چنین همایش‌هایی را راهی برای شناخت اختران آسمان ولایت و امامت عنوان کرد و افزود: ما باید رفتار و کردار خود را با ائمه بسنجیم و مقایسه کنیم تا کمبودهای خود را در جای پای این عزیزان جبران کنیم.

عضو پژوهشگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور خاطرنشان کرد: قرآن مجید، روایات معصومین، شهود قلبی و دانش نظری بن مایه‌های عرفانی است و همین بس که در بوستان ادبیات عرفانی ما آیه‌های قرآنی مشهود است و آیات قرآن در ادبیات عرفانی موج می‌زند.

وی تصریح کرد: امام رضا(ع) برای ادبا و شعرا الهام‌بخش بوده است و عالمان و بزرگان اهل تشیع و تسنن در کمند جذبه ائمه گرفتار بوده‌اند.

هاشمی با اشاره به تذکره‌العلیا‌ عطار‌، اشعار سنایی غزنویی و اشعار جامی ‌گفت: پیامبراعظم(ص) و سیره ایشان یکی از بن مایه‌های عرفانی است که شعرای عارف ایرانی به آن استناد و به صورت تلویح و تصریح در کتب شاعران بزرگ آمده است.

وی عرفان و بن مایه‌های دینی و معنوی را یکی از ابزارهای مهم در زندگی جوانان دانست و گفت: باید به ادبیات غنایی ناب، عرفانی و اصیل توجه و اهتمام شود و از ادبیات کاذب دوری کرد. پرفروش‌ترین کتاب‌های عصر حاضر کتاب‌هایی هستند که مملو از بن مایه عرفانی است.

انتهای پیام/خ20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول