اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به علت خشکسالی‌های اخیر رخ داد

کاهش 30 هزار تنی محصولات کشاورزی کاشان

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان از کاهش 30 هزار تنی محصولات کشاورزی این شهرستان طی مدت سه سال گذشته خبر داد.

کاهش 30 هزار تنی محصولات کشاورزی کاشان

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، عباس ذیلایی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اثرات تداوم خشکسالی‌های شش ساله اخیر اظهار داشت: طی مدت سه سال گذشته 30 هزار تن از محصولات باغی و زارعی شهرستان کاشان کاهش یافته است.

وی به 12 هزار سطح زیر کشت محصولات زارعی و 7 هزار و 500 هکتار سطح زیر کشت محصولات باغی در شهرستان کاشان نیز اشاره کرد و گفت: طی سه سال گذشته حدود 3 هزار هکتار از سطح زیرکشت اراضی زارعی و 850 هکتار از سطح زیرکشت اراضی باغی این شهرستان به دلیل خشکسالی و بی‌آبی کاهش یافته است.

این مسئول با تأکید بر بی‌آبی و خشکسالی‌های شش ساله اخیر به عنوان یکی از عوامل کاهش برخی محصولات کشاورزی و باغی در کاشان یادآور شد: طی مدت سه سال گذشته 21 هزار تن تولید محصولات کشاورزی و 7 هزار و 500 تن از محصولات باغی این شهرستان و در مجموع حدود 30 هزار تن محصولات باغی و زارعی شهرستان کاشان به ارزش 184 میلیارد ریال کاهش یافته است.

وی افزود: علاوه بر این میزان خسارت، یک نوع خسارت پنهان به محصول ناشی از زایش آبستنی گیاهان در سال قبل است که خسارت آن در سال‌جاری مشخص می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان همچنین خشکسالی‌های شش سال گذشته را موجب کاهش بارندگی‌های این منطقه از 139 میلی‌متر به 106 میلی‌متر دانست و گفت: طی این مدت حداقل 50 درصد از منابع آب شهرستان به ویژه در بخش قنوات کاهش یافته است.

به گفته وی، خشکسالی و برداشت‌های بی‌رویه طی شش سال اخیر، آب قنوات شهرستان کاشان را از 130 میلی‌متر مکعب به 65 میلی‌متر مکعب کاهش داده است.

این مسئول همچنین خسارت ناشی از نوبت سیل به 35 رشته قنات در دو بخش برزک و نیاسر را 173 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از این میزان خسارت 145 میلیارد ریال به 25 رشته قنات در بخش برزک و 28 میلیارد ریال به 10 رشته قنات در بخش نیاسر خسارت وارد کرده است.

ذیلایی تصریح کرد: با تخصیص اعتبارات استانی در سال گذشته حدود یکصد کیلومتر لوله‌گذاری صورت گرفت و 30 رشته قنات مرمت و بازسازی شد.

وی اضافه کرد: به دلیل کاهش آبدهی و کم شدن دبی آب قنوات نیز مجوز ساخت یک‌هزار و 500 استخر تنظیمی برای کشاورزان و خرده مالکان صادر شد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشان خشکسالی‌های شش ساله گذشته را مانعی برای افزایش سطح زیرکشت گل محمدی ندانست و با اشاره به نیاز آبی کم این محصول بیان داشت: سطح زیرکشت گل محمدی در منطقه کاشان از 800 هکتار در سال 85 به یک‌هزار و 600 هکتار در سال‌جاری افزایش یافته است.

وی با اشاره به افزایش دو برابری سطح زیرکشت گل محمدی در شهرستان کاشان افزود: تولید گل محمدی در شهرستان کاشان 4 هزار کیلوگرم و در سایر نقاط کشور 2 هزار و 200 کیلوگرم است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان، همچنین خسارت ناشی از دو نوبت سرمازدگی به تولیدکنندگان بخش کشاورزی شهرستان کاشان را حدود 420 میلیارد ریال اعلام کرد.

انتهای پیام/ب20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول