اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین هشدار داد

خطر جدی خشکسالی در کمین قزوین

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین با اشاره به برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی در استان قزوین نسبت به بروز خشکسالی در این استان هشدار داد.

خطر جدی خشکسالی در کمین قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای قزوین، کیومرث دانشجو اظهار کرد:‌ آب مایه حیات و زندگی است و با توجه به موقعیت اقلیمی و آب و هوایی کشور، خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها، بحران آب در آینده جدی است.

وی افزود: متوسط میزان بارندگی سالانه در کشور با 250 میلی‌متر یک سوم میانگین جهانی است و بروز خشکسالی‌ها، برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی، برداشت‌های غیر مجاز و مصرف بی‌رویه نشان می‌دهد در وضعیت مطلوبی قرار نداریم و باید نسبت به اشاعه فرهنگ صحیح مصرف آب اقدامات جدی به عمل آوریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین تصریح کرد: در کنار همه کارهای در دست اجرا در شرکت از جمله تغذیه آب‌های زیرزمینی، نصب کنتورهای هوشمند، استفاده از پساب‌های صنعتی، تبلیغات محیطی و رسانه‌ای معتقدیم با فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی نسل جوان و نوجوان که آینده کشور را در دست خواهند گرفت، باید مصرف بهینه را در جامعه نهادینه کنیم.

دانشجو یادآور شد: اگر بتوانیم نوجوانان و دانش‌آموزان را در مدارس با پیامدهای مصرف بی‌رویه، منابع آلوده کننده و چالش‌های پیش رو آشنا کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که دانش‌آموزان همیار شرکت آب منطقه‌ای باشند و در مدیریت مصرف نقش مؤثری ایفا کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین افزود: بخش زیادی از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی در استان بی‌رویه مصرف می‌شود و متأسفانه قدردان سفره‌های آب زیرزمینی نیستیم و به راحتی آنها را از بین می‌بریم که کاهش این منابع نگران کننده است.

این مسئول گفت: کاهش منابع آبی استان در کنار توسعه شهرها و روستاها، شهرک‌های صنعتی، طرح‌های کشاورزی و مصرف بی‌رویه در بخش کشاورزی که 90 درصد منابع آبی را به خود اختصاص داده است، موجب نگرانی برای آینده شده است.

وی افزود: در استان قزوین حدود 850 میلیون متر مکعب منابع آب سطحی و یک میلیارد و 950 میلیون متر مکعب منابع آب زیرزمینی به صورت بی‌رویه مورد مصرف قرار می‌گیرد که این منابع را با خطر جدی روبه‌رو کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین در ادامه به پیامدهای کاهش منابع آبی در استان اشاره و تصریح کرد: افت 1.5 متری سالیانه آب‌های زیرزمینی در سنوات گذشته در استان از جمله در مناطق تاکستان و بویین زهرا سبب فرونشست زمین، پیشروی جبهه آب شور و تحمیل هزینه‌های سنگین کف‌شکنی و پیامدهای ناگوار دیگری شده است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی عنوان کرد: سالانه حدود 300 میلیون مترمکعب از آبخوان دشت قزوین نیز کاسته می‌شود که تجدیدپذیر نبوده و موجب نگرانی است، لذا باید به سرعت به سمت مدیریت مصرف و جلوگیری از آلودگی منابع آبی و کاهش آن حرکت کنیم.

انتهای پیام/غ30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول