اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در چهارمحال و بختیاری

خشکسالی 50 درصد به مزارع گندم خسارت وارد کرد

خبرگزاری فارس: مدیر گیاه پزشکی مرکز تحقیقات کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: بروز خشکسالی در سال‌های اخیر موجب بروز خسارت 50 درصدی به مزارع گندم این استان شده است.

خشکسالی 50 درصد به مزارع گندم خسارت وارد کرد

حبیب‌الله نوربخش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: آفت سن گندم مهم‌ترین مشکل کشاورزان استان شده است که در صورت مقابله نکردن با آن می‌تواند خسارت‌‌های فراوانی به همراه داشته باشد.

وی افزود: آفت سن گندم از مهم‌ترین آفات محصولات زراعی ایران و به‌ویژه غلات است که با مکیدن شیره بذر در مراحل شیری شدن و قبل از سفت شدن، عملکرد و کیفیت محصول را تا 100 درصد کاهش می‌‌دهد.

نوربخش با تأکید بر اینکه مبارزه همگانی با آفت سن گندم در تمام شهرستان‌های استان آغاز شده است، گفت: بروز خشکسالی در سال‎های اخیر موجب شده است تا علاوه بر آفت سن دیگر آفت‌های باغی و کشاورزی از جمله حشره سوسک پوست‌خوار و کنه محصولات زراعی و باغی این استان را تحت تأثیر قرار دهد.

مدیر گیاه پزشکی مرکز تحقیقات کشاورزی چهارمحال و بختیاری از خسارت 30 تا 100 درصدی محصولات باغی در این استان خبر داد و گفت: به دلیل بروز پدیده خشکسالی‌ در سال‌های اخیر جمعیت برخی از حشرات آسیب‎رسان افزایش یافته است که این مسئله موجب شده تا خسارت بیشتری متوجه محصولات باغی این استان شود.

وی ادامه داد: مجموعه باغاتی که از قنات‌های واقع در دامنه کوه‌ها آبیاری می‎شوند نسبت به باغ‌های دیگر بیشتر خسارت دیده‌اند که از جمله آن می‌توان به باغات بروجن، فرخشهر، لردگان، فارسان و کیار اشاره کرد.

نوربخش با بیان اینکه از مجموع باغات یاد شده باغات شهرستان بروجن بیشترین خسارت را متحمل شده است، گفت: تاکنون آفت کنه 500 میلیون تومان به باغات این استان خسارت زده است، همچنین حشره سوسک پوست‌خوار موجب بروز خسارت 500 میلیونی به میوه‌های باغات استان شده است.

انتهای پیام/و20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول