اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با محقق شدن سالیانه 17 میلیارد ریال ارزش افزوده

پایداری خط تولید گندله‌سازی فولاد مبارکه افزایش یافت

خبرگزاری فارس: مسئول مکانیک واحد گندله‌سازی شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه پایداری خط تولید گندله‌سازی این شرکت افزایش یافته است، گفت: با این شرایط سالیانه حدود 17 میلیارد ریال ارزش افزوده حاصل می‌شود.

پایداری خط تولید گندله‌سازی فولاد مبارکه افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، علی رحیمی با اعلام این خبر اظهار کرد: سیستم لجن یا اسلاری واحد گندله‌سازی، وظیفه تأمین، توزیع و کنترل رطوبت اضافه شده به سنگ آهن برای تبدیل شدن از حالت پودری به کروی شکل (Pellet) در دیسک‌های گندله‌سازی را بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه لجن به مخلوط آب و غبار‌های سنگ آهنی با دانسیته حدود 1.4 اطلاق می‌شود در مورد سیستم لجن گندله‌سازی افزود: سنگ آهن ورودی به شرکت فولاد مبارکه به صورت پودر است و برای اینکه این ماده در واحدهای احیای مستقیم و فولادسازی قابل استفاده باشد، باید به شکل گلوله‌هایی به قطر 8 تا 16 میلی‌متر موسوم به گندله تبدیل شود که این پروسه در واحد گندله‌سازی انجام می‌گیرد.

مسئول مکانیک واحد گندله‌سازی شرکت فولاد مبارکه اصفهان تصریح کرد: میزان رطوبت اضافه شده به پودر سنگ آهن یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تشکیل گندله است که به جای استفاده مستقیم از آب، مخلوط آب و غبار‌های آهنی (لجن) به کار می‌رود که علاوه بر بازیافت آب و گرد آهن، کمک زیادی به افزایش کیفیت گندله تولیدی می‌کند.

وی ادامه داد: این در حالی است که تمامی آب‌های برگشتی از تجهیزات واحد گندله‌سازی و قسمتی از آب‌های برگشتی از واحد احیاء مستقیم در حوضچه بسیار بزرگی بنام تیکنر جمع‌آوری می‌شود.

رحیمی ادامه داد: سیستم لجن 10 متر پایین‌تر از سطح زمین و زیر تیکنر قرار دارد و لجن مورد نیاز را از آن تأمین کرده به قسمت میکسرها فرستاده تا با سنگ آهن و بنتونیت (نوعی چسب پودری) مخلوط گشته و در دیسک‌های چرخان به گندله تبدیل شود.

وی افزود: ظرفیت تولید واحد گندله‌سازی به طور اسمی 4.5 میلیون بوده که در سال 89 این ظرفیت با افزایش برنامه‌ریزی شده به 7 میلیون تن در سال رسیده است.

مسئول مکانیک واحد گندله‌سازی شرکت فولاد مبارکه اصفهان یادآور شد: با افزایش تولید سیستم قبلی جوابگوی تولید فعلی نبوده و ناپایداری و کمبود ظرفیت سیستم لجن، سبب بروز مشکلات کمی و کیفی و از دست رفتن قسمتی از محصول تولیدی ‌شده بود.

وی تصریح کرد: با انجام پروژه اصلاح و بهینه‌سازی سیستم اسلاری (لجن) واحد گندله‌سازی، ظرفیت ارسال لجن از 50 به 80  متر مکعب در ساعت افزایش پیدا کرده و سیستم به حالت پایداری رسید و برای رسیدن به این هدف تمامی سیستم شامل مخزن زیر حوضچه جمع‌آوری لجن تیکنر، سیستم پمپاژ و لوله‌کشی و سیستم کنترل سطح مخزن به طور مجدد طراحی، ساخت، تأمین و نصب شد.

وی اضافه کرد: تمامی هزینه اجرای این پروژه در حدود 700 میلیون ریال و مزایای اقتصادی حاصل از این طرح حدود 17 میلیارد ریال در سال است.

انتهای پیام/ع30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول