اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت ورزش‌های روستایی و عشایری بابلسر:

90 درصد از قهرمانان ورزشی مازندران از روستا هستند

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت ورزش روستایی و عشایری شهرستان بابلسر گفت: حدود 90 درصد از ورزشکاران و قهرمانان مازندران از جغرافیای روستا هستند.

90 درصد از قهرمانان ورزشی مازندران از روستا هستند

زین‌العابدین بابایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بابلسر اظهار داشت: ورزش‌های بومی محلی از جمله تفریحات جذاب و پرطرفدار مردم روستاها و عشایر است که قدمت برخی از این ورزش‌ها در کشورمان به 2 هزار و 500 سال پیش باز می‌گردد.

وی افزود: ورزش‌های بومی و محلی که ریشه در بطن جامعه دارد و بر اساس علایق، سلایق و امکانات مردم هر منطقه در ادوار گوناگون شکل گرفته و رواج پیدا کرده در واقع بخشی از میراث فرهنگی ما در طول تاریخ محسوب می‌شود که سینه به سینه انتقال یافته و البته جزئیات آنها هیچ جا به‌طور کامل مکتوب نشده است.

رئیس هیئت ورزش روستایی و عشایری شهرستان بابلسر هدف از ایجاد این هیئت را رونق بخشیدن هر چه بیشتر بازی‌های بومی محلی دانست و افزود: بسیاری از بازی‌های بومی محلی به دلیل عدم پرداختن به آنها در حال فراموشی است که با تشکیل این هیئت به مناطق مختلف رفته و با شناسایی به احیای آنها می‌پردازیم.

بابایی دوومیدانی، طناب‌کشی، تیراندازی، کشتی لوچو، کلنگ‌بازی، لی لی(خروس جنگی)، چولنگ(پای مصنوعی) و لنگه‌بازی را از جمله مهم‌ترین بازی‌های بومی محلی مازندران دانست و گفت: حدود 80 تا 90 درصد از ورزشکاران و قهرمانان استان روستایی بوده و مسئولان باید با توجه به این نکته به فضاها، تجهیزات و امکانات ورزشی در روستاها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

بابایی در ادامه به برگزاری مسابقات قهرمانی کشتی ساحلی کشور به میزبانی  بابلسر در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: کشتی ساحلی قهرمانی کشور در 24 و 25 خرداد ماه سال جاری به میزبانی شهرستان بابلسر برگزار شد که مازندران قهرمان این دوره از مسابقات شده است.

وی همچنین مسابقات پیاده‌روی خانوادگی در روستای میرود بهنمیر، جشنواره ورزشی ساحلی (کشتی و والیبال) و مسابقات فوتسال روستای مقری‌کلا را از جمله عملکرد این هیئت در چند ماه اخیر دانست.

رئیس هیئت ورزش روستایی و عشایری شهرستان بابلسر مشکل کمبود نیروی انسانی را از جمله مشکلات این هیئت دانست و گفت: این هیئت برخلاف سایر هیئت‌های ورزشی نیروهای متخصص در دسترس ندارند و سرمایه‌های هیئت از سایر رشته‌ها هستند و بزرگ‌ترین مشکل آن نبود نیروهای متخصص رشته‌های بومی محلی است.

این مسئول افزود: مشکل بعدی کمبود اعتبارات ورزشی است که با توجه به نوین بودن این هیئت نیاز است بودجه خاصی برای آن در نظر گرفته شود.

بابایی با اشاره به اینکه بابلسر توانسته طی دو سال متوالی به عنوان هیئت نمونه استان انتخاب شود، متذکر شد: با حمایت از برنامه‌هایی که از سوی استان و کشور مطرح می‌شود تمام سعی ما این است که این کار به بهترین نحو ممکن انجام پذیرد.

انتهای پیام/ن20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول