به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان احمد صادقی عصر امروز در مراسم آغاز عملیات ریلگذاری خط آهن گرگان اینچهبرون با بیان اینکه در حال حاضر 11 هزار خط ریلی در کشور وجود دارد اظهار داشت: هماکنون وزارت راه و شهرسازی 11 هزار خط ریلی را در حال مطالعه و یا در دست اجرا دارد.
وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی افزایش تعداد خطوط را در دستور کار خود قرار دارد تصریح کرد: با راهاندازی این میزان خطوط، خط ریلی کشور به دو برابر میرسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پروژه خط راهآهن گرگان اینچهبرون یکی از سریعترین خطوط ریلی کشور است و در نوع خود یک رکورد محسوب میشود گفت: دو برابر شدن خطوط ریلی کشور، رونق اقتصادی، افزایش درآمد مردم استان، توسعه و پیشرفت کشور را به همراه خواهد داشت.
صادقی افزود: توسعه خطوط ریلی در کشور از اولویتهای وزارت راه و شهرسازی است.
وی ادامه داد: پروژه خط راه آهن خواف به هرات افغانستان نیز در سال جاری به پایان میرسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه پروژه خط راه آهن گرگان اینچهبرون مرحله نهایی خود را طی میکند اذعان داشت: این خط راهآهن، ایران را به کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان و سایر کشورهای آسیایی میانه متصل خواهد کرد.
صادقی خاطر نشان کرد: با بهرهبرداری از این خط راه آهن، کشورهای شمال ایران به جنوب کشور و دریای آزاد راه پیدا خواهند کرد و کریدور حمل و نقل خوبی به لحاظ ترانزیت کالا ایجاد میشود.
وی ادامه داد: 80 کیلومتر از این خط راه آهن در کمتر از سه ماه انجام میشود و از لحاظ زیرساختی بیش از 160 دستگاه پل کوچک و بزرگ احداث شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: برای احداث این خط راه آهن یک هزار و 300 میلیارد ریال هزینه میشود.
صادقی با بیان اینکه این پروژه یکی از پروژههای مهر ماندگار دولت احمدینژاد است افزود: پروژه مهر ماندگار یک حرکت انقلابی دولت برای سازندگی کشور است.
وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی 12 هزار کیلومتر راه با اعتباری بالغ بر 16 هزار میلیارد ریال در دستور کار دارد تصریح کرد: تا پایان سال 5 هزار کیلومتر با اعتبار 8 هزار و 500 میلیارد ریال ایجاد میشود و قرار است 6 هزار و 600 میلیارد ریال نیز از محل فروش اوراق مشارکت برای این طرح تامین اعتبار شود.
گفتنی است احداث راه آهن گرگان ـ اینچهبرون از پروژههای مهر ماندگار دولت است که در حوزه راه و شهرسازی گلستان تعریف شده و از محوریترین اقدامات عمرانی استان محسوب میشود.
ساخت این راه آهن به دلیل ضرورت اتصال کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد دریای جنوب و با هدف افزایش درآمدهای ناشی از ترانزیت کالا و با توجه به وجود میلیونها تن غلات مازاد در قزاقستان، در بسته کاری دولت تعریف شد.
گفتنی است در نشست مشترک رؤسای جمهوری کشورهای ایران، ترکمنستان و قزاقستان در سال 1388، اتصال خطوط ریلی سه کشور با عقد تفاهمنامهای به مراحل اجرایی رسید.
این پروژه در جمهوری اسلامی ایران از بیستم تیر ماه سال 1390 با عقد تفاهمنامهای میان شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای کشور به عنوان کارفرما و شرکت پارس انرژی به عنوان مجری پروژه آغاز شد.
طول مسیر طرح در حد فاصل ایستگاه سبزدشت در فاصله 15 کیلومتری گرگان به عنوان نقطه آغاز مسیر و نقطه صفر مرزی در اینچهبرون حدود 80 کیلومتر است.
در کل مسیر سه ایستگاه سبز دشت، ایستگاه جدید گرگان در محدوده 10 کیلومتر شمال فرودگاه بینالمللی گرگان در نزدیکی روستای یامپی و ایستگاه تعویض بوژی اینچهبرون در فاصله چهار کیلومتری خط مرزی پیشبینی شده است.
در بیشتر طول مسیر توپوگرافی منطقه به صورت دشت و حدود پنج کیلومتر انتهای مسیر تپه ماهور است.
انتهای پیام/ک10/د1000