اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل توزیع نیروی برق همدان:

اتلاف برق در همدان به 16.5 درصد رسید

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت: اتلاف انرژی برق در سطح استان همدان از 22.5 درصد به 16.5 درصد رسید.

اتلاف برق در همدان به 16.5 درصد رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان حاجی‌رضا تیموری پیش از ظهر امروز در جلسه مدیریت مصرف انرژی در ساختمان‌های اداری که با حضور کارشناسان بهره‌وری انرژی ایران برگزار شد با اشاره به 580 هزار مشترک برق در استان همدان اظهار کرد: در حال حاضر تمام روستاهای استان همدان از نعمت برق برخوردار هستند.

وی افزود: طی سال‌های گذشته سالانه 3 میلیارد و 150 میلیون کیلووات ساعت انرژی از مدیریت شبکه برق توسط شرکت توزیع نیروی برق استان خریداری می‌شود که با احتساب مصرف روشنایی معابر قریب 2 میلیارد و 625 میلیون کیلووات ساعت توسط مشترکان مصرف می‌شود و 525 میلیون کیلووات ساعت پرت انرژی داریم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به اینکه با همت والای کارکنان و مشترکان برق توانسته‌ایم پرت انرژی را از 22.5 درصد به 16.5 درصد برسانیم، بیان داشت: پرت انرژی به معنای هدر رفتن سرمایه ملی است در صورتی که انرژی به همه مشترکان تعلق دارد.

وی ادامه داد: کاهش تلفات برق، منجر به حفظ سرمایه ملی، استمرار برق تحویلی و افزایش ضریب قابلیت اطمینان شبکه‌های برق شده که با کمک مشترکان و تأمین نقدینگی توسط مسئولان می‌توانیم این میزان از پرت انرژی را تا 10 درصد نیز کاهش دهیم.

تیموری با اشاره به اهداف مدیریت مصرف عنوان کرد: از جمله این اهداف فراهم آوردن زمینه مناسب برای استفاده منطقی از انرژی، ارائه روش‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی، افزایش بازدهی تأسیسات صنعتی و تشویق به استفاده از سیستم‌ها و فرآیندها با کارایی بیشتر است.

به گفته وی دستیابی به اهداف مدیریت مصرف نیز از طریق کنترل در مصرف انرژی، افزایش بازدهی آن، نگهداری و کنترل سیستم بهینه انرژی و سازماندهی امکان‌پذیر است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق همدان با اشاره به اینکه صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف برق در تمام بخش‌های جامعه از اهمیت بسزایی برخوردار است، تصریح کرد: نهادینه‌سازی مدیریت مصرف و ترویج صحیح مصرف برق برای تمام مشترکان الزامی و اقدامی ضروری محسوب می‌شود که باید مد نظر باشد.

وی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی و رشد فرهنگ عمومی اساسی‌ترین رسالت رسانه‌ها به شمار می‌رود، ابراز داشت: قطعاً با فرهنگ‌سازی و اصلاح الگوی مصرف انرژی، هزینه‌های سرمایه‌گذاری برای دولت و نیز هزینه‌های پرداختی توسط مشترکان برق کاهش خواهد یافت که در این راستا مشترکان با آگاهی از منافع ملی، حفظ و بهبود رفاه اجتماعی، کاهش هزینه‌ها و ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی و سرویس‌دهی حمایت و پشتیبانی خود را دریغ نخواهند کرد.

تیموری در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: هم اکنون قدرت نصب شده نیروگاه‌های کشور از مرز 67 هزار مگاوات عبور کرده و این نیروگاه‌ها می‌توانند به طور همزمان تا 47 هزار مگاوات برق تولید کنند.

وی با اشاره به اینکه دولت نهم و دهم مجبور شده برای پاسخگویی به نیاز مشترکان 30 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور اضافه کند، اظهار کرد: حداکثر پیک بار کشور 43 هزار مگاوات است به این معنا که عملاً تا 4 هزار مگاوات دیگر می‌توان تولید کرد.

طی دو سال گذشته پیک بار همدان سیر نزولی داشت

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق همدان با بیان اینکه هنر در نصب نیروگاه و افزایش ظرفیت نیست بلکه هنر در آن است که با مدیریت درست و مصرف بهینه نیاز به افزایش ظرفیت را کاهش دهیم، ادامه داد: در این راستا طی دو سال گذشته در استان نه تنها پیک بار سیر صعودی نداشته بلکه کاهش یافته است.

وی در ادامه سخنانش اضافه کرد: انجام این مهم باعث شده تا شرکت توزیع نیروی برق همدان در بین شرکت‌های هم گروه رتبه نخست را کسب کند که این موفقیت حاصل اقدامات شرکت برق و همراهی و مشارکت مردم است.

تیموری افزود: اقداماتی که توسط شرکت برق برای اطلاع‌رسانی و کاهش مصرف صورت گرفته شامل اصلاح الگوی مصرف در مواردی از قبیل سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، چراغانی‌ها، کنترل سیستم‌های برق در خارج از ساعات کاری و استفاده از لامپ‌های کم مصرف می‌شود.

وی اظهار داشت: از دیگر اقدامات شرکت در زمینه کاهش مصرف برق امضای تفاهمنامه با مجامع امور صنفی برای جمع‌آوری لامپ‌های پرمصرف بخش تجاری بوده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق همدان ادامه داد: با کشاورزان و صنایع نیز تفاهمنامه‌ای برای کاهش پیک بار امضا شده که در بخش کشاورزی طی دو سال گذشته یک هزار و 812 مشترک با مجموع قراردادی 88 مگاوات همکاری داشته‌اند.

وی با اشاره به نامگذاری چند سال متوالی با محوریت اقتصادی توسط مقام معظم رهبری و هدفمندی یارانه‌ها گفت: اصلاح شبکه‌های فرسوده و اتصالات سست، تعویض 8 هزار چراغ روشنایی معابر با انواع کم مصرف و پربازده و آموزش فرهنگ مدیریت مصرف از طریق رسانه‌ها از دیگر اقدامات اساسی شرکت توزیع نیروی برق برای کاهش مصرف بوده است.

صادرات برق به کشورهای همجوار 15 درصد افزایش یافته است

تیموری با بیان اینکه انتظارات مرحله نخست هدفمندی یارانه‌ها برآورده شده است، تأکید کرد: در همین ارتباط در زمینه مصرف انرژی 10 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی شده و صادرات برق کشور 15 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه یک هزار و 500 مگاوات برق به کشورهای همجوار صادر می‌شود، عنوان کرد: اگر این نعمت درست مصرف شود نیاز کشور کاهش می‌یابد و توان قدرت صادرات نیز سالانه از 10 میلیارد کیلووات ساعت بیشتر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت: در مقایسه پنج ماه نخست امسال با مدت مشابه سال گذشته در بخش کشاورزی 8.8 درصد افزایش داشته‌ایم و در صنعت نیز 21 درصد انرژی بیشتر مصرف شده است.

وی با بیان اینکه سه عامل اصلی در مدیریت انرژی موثر است، در تشریح این مطلب ابراز داشت: مدیریت تحلیل داده‌ها یا ممیزی انرژی، آموزش افراد برای به کارگیری درست تمام ابزارهای لازم برای استفاده از اقدامات ممیزی انرژی و اجرای راهکارهای لازم برای تغییر و اصلاح و تجهیز و نوسازی ماشین‌آلات از موضوعاتی است که باید مورد توجه باشد.

تیموری با اشاره به اقدامات مؤثر در صرفه‌جویی انرژی خاطرنشان کرد: اقدامات مدیریتی کم هزینه یا بدون هزینه مثل آگاه‌سازی و ایجاد انگیزه در کارکنان، اقدامات تکمیلی و بازسازی با هزینه اندک مثل نگهدار مناسب از تجهیزات و وسایل برقی، جایگزینی لامپ‌های پرمصرف با کم‌مصرف و اقدامات تغییر فرآیند و روش ساخت مانند تغییر سیستم سرمایشی از تراکمی به جذبی در صرفه‌جویی انرژی بسیار مؤثر است.

وی یادآور شد: تلفن گویای 42805 – 021 نیز در نظر گرفته شده که در این سامانه برای تمام مشترکان راهکارهای مدیریت مصرف ارائه می‌شود و مشترکان متناسب با نیاز خود می‌توانند از این سیستم استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به نرم‌افزار "سرمابها" افزود: این نرم‌افزار در سایت توانیر و با هدف مقایسه اقتصادی سیستم‌های مختلف سرمایشی مرکزی به صورت جذبی و تراکمی و با در نظر گرفتن ملاحظات فنی طراحی و تهیه شده که به کمک آن می‌توان سیستم‌های سرمایشی بهینه را برای ساختمان مورد نظر انتخاب کرد.

وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: با مدیریت صحیح و مدبرانه مصرف در تمام سطوح فردی، سازمانی و ملی می‌توان هزینه‌های اضافی را کم کرد و منابع  را به جای مصرف برای افزایش تولید در نیروگاه‌ها و ساخت نیروگاه‌های جدید صرف امور انتقال و بسترسازی در انجام زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه کشور در زمینه‌های مختلف کرد.

انتهای پیام/ل۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول