اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آغاز عملیات پروژه جف در روستاهای محروم ریگان

خبرگزاری فارس: در شهرستان ریگان بیش از 473 هزار هکتار بیابان وجود دارد که از این وسعت 109 هزار و 895 هکتار جزو کانون‌های بحرانی با اولویت یک است.

آغاز عملیات پروژه جف در روستاهای محروم ریگان

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، با توجه به اینکه این شهرستان یکی از قطب‌های کشاورزی و دامداری در سطح استان کرمان است و جاده ترانزیت چابهار از این شهرستان می‌گذرد، فعالیت‌های بیابان‌زدایی از اوایل انقلاب در سطح شهرستان آغاز شده و تاکنون ادامه دارد و از دستاوردهای این فعالیت‌ها مصون ماندن مناطق اجرایی از هجوم تپه‌های ماسه‌ای و ایجاد پوشش گیاهی مناسب با گونه‌های گز، کهور و اسکنبیل است.

علاوه بر احیای منطقه از مهاجرت مردم نیز کاسته شده و تاکنون 30 روستا از شن‌گرفتگی نجات پیدا کردند تا جایی که این روستاها به دلیل وجود جنگل‌های دست‌کاشت دارای مرغوب‌ترین محصولات کشاورزی هستند، اما هنوز 80 روستای این شهرستان در معرض شن‌گرفتگی قرار دارند.

اهداف و سیاست‌های اجرایی بیابان‌زدایی، مهار روند بیابان‌زدایی و جلوگیری از پیشروی کانون‌های بحرانی بیابان‌زا و مقابله با هجوم ماسه‌های روان به روستاها و آبادی‌ها، تأسیسات اقتصادی و زیربنایی راه‌های ارتباطی و ... است.

اجرای پروژه جف در ریگان

این پروژه که رسما در مرداد سال گذشته آغاز به کار کرد از کوشش‌های دولت جمهوری اسلامی ایران در توسعه و اجرای رویکردهای توسعه پایدار محیط زیست مناطق خشک و نیمه‌خشک کشور از طریق طرح‌های مدیریت پایدار یک‌پارچه و مشارکتی سرزمین و جنگل پشتیبانی می‌کند.

این پروژه تا سال 94 ادامه دارد و پایلوت اجرای فعالیت‌های مربوط به مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و بهبود معیشت حوزه آبخیز سه‌قلعه شهرستان سرایان در استان خراسان جنوبی و حوزه آبخیز آب باریک شهرستان ریگان در استان کرمان است.

پروژه بر احیای اراضی جنگلی و مرتعی و سایر اراضی تخریب یافته تمرکز داشته و هدف آن کاهش اثرات فرسایش بادی در ریگان و شوری خاک در سه‌قلعه است.

دست‌اندرکاران و ذینفعان اصلی پروژه مردم محلی و جوامع ساکن در حوزه‌های آبخیز پایلوت و نیز استانداری و بخشداری‌های مربوط به هر استان هستند.

وجه تمایز این پروژه داشتن اولویت ملی و تعریف شدن بر اساس نیازهای محلی است، پروژه مکانیسمی را ایجاد می‌کند که بر اساس آن مشکلات محلی در تدوین سیاست‌های ملی انعکاس دارد و بالعکس اهداف سیاست‌های ملی در سطح محلی به کار برده می‌شود.

اما اکنون به همت نظام مقدس جمهوری اسلامی بزرگ‌ترین پروژه بین‌المللی جف برای نخستین بار در کشور در شهرستان ریگان کار عملیاتی آن در دو روستای ده‌رضا و رستم‌آباد و سه روستای دیگر به نحو مطلوب در حال اجرا است.

روند مطلوب کار در روستاهای زیر پوشش جف

خوبیار فرامرزی دهیار روستای رستم‌آباد در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: این روستا به دلیل هجوم شن‌های روان در حال فرو رفتن بود که با کمک منابع طبیعی اکنون کار عملیاتی جف در آن در حال انجام است به طوری که به زودی کار نهال کاری در این روستا آغاز می‌شود و از تمام دست‌اندرکاران این طرح بین‌المللی تقدیر و تشکر می‌کنم.

حسین خراسانی رئیس شورای اسلامی روستای ده‌رضا نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: روستای ده‌رضا با کوچک‌ترین وزش بادی دچار شن گرفتگی و ماسه‌های روان می‌شد و باد این روستا را خیلی اذیت می‌کرد، اما اکنون در 80 هکتار از اراضی این روستا کار کشت درختان انجام شده که روند کار به صورت مطلوب است.

ریگان در معرض فرسایش بادی و ماسه‌های روان

محمد برزنگ فرماندار ریگان نیز به خبرنگار فارس گفت: سایت ریگان به مساحت 300 هزار هکتار واقع در استان کرمان به عنوان پایلوت اجرای پروژه انتخاب شد و منطقه دارای اکوسیستم خشک و نیمه‌خشک است.

وی افزود: منبع اصلی درآمد در بخش‌های کم ارتفاع کشاورزی و در بخش‌های مرتفع دامداری است، زیرا وجود ناهمواری‌ها در ارتفاعات انجام عملیات کشاورزی را دشوار می‌کند و علاوه بر آن وجود بارش بیشتر و در نتیجه مراتع در ارتفاعات شرایط لازم برای دامداران را فراهم می‌کند.

فرماندار ریگان بیان داشت: منطقه ریگان بیشتر در معرض فرسایش بادی و ماسه‌های روان است.

برزنگ تصریح کرد: هدف کوتاه مدت‌پروژه احیای تنوع زیستی و افزایش ظرفیت اراضی و چشم‌اندازهای جنگلی تخریب یافته به منظور بهره‌برداری از خدمات و محصولات ضروری به دست آمده از اکوسیستم و در نتیجه ایجاد معیشت پایدار، امنیت غذایی و مقابله با بیابان‌زایی از طریق ارتقای فعالیت‌های یک‌پارچه مشارکتی در سطح حوزه آبخیز در سایت ریگان است.

وی افزود: به طور خلاصه هدف کوتاه مدت پروژه توسعه نشان دادن و تعمیم اقدامات یکپارچه مشارکتی در سطح حوزه آبخیز به منظور بهبود معیشت و امنیت غذایی مردم محلی و مقابله با بیابان‌زایی است.

فرماندار ریگان به اهداف بلند مدت این طرح اشاره کرد و گفت: از میان برداشتن موانع موجود بر سر مدیریت مشارکتی یک‌پارچه و پایدار سرزمین و جنگل به‌کار گیری و اجرای برنامه‌هایی در مقیاس روستا و حوزه آبخیز شامل گزینه‌های مربوط به معیشت پایدار و جایگزین با مزایای اقتصادی اجتماعی و زیست‌محیطی در راستای پایدار کردن خدمات حاصل از اکوسیستم است.

برزنگ افزود: طول مدت پروژه پنج ساله و با اعتباری بالغ بر 11 میلیون دلار طراحی شده است در این میان از بودجه موجود سهم جف 25 درصد و سهم دولت باقیمانده این مقدار است.

احیای منطقه برای کشاورزی هدف اصلی پروژه جف

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان نیز گفت: این پروژه در سال 87 با مجمع جهانی تسهیلات زیست محیطی استارت آن در ریگان زده شد و در سال گذشته کار عملیاتی آن آغاز شد.

محمدعلی اسدی در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: این طرح در سطح 300 هزار هکتار از جنگل‌های تخریب یافته در استان کرمان با اولویت مکان‌های شور در شهرستان ریگان آغاز شده است و در این طرح مردم مشارکتی فعال دارند و این طرح در 82 روستا انجام می‌شود.

اسدی هدف اصلی این پروژه را احیای منطقه برای کشاورزی دانست و تصریح کرد: در گذشته جنگل دست کاشتی در 6 هزار هکتار در بخش گنبکی شهرستان انجام شده است که این طرح سبب رونق کشاورزی در این منطقه شده است.

.................................

گزارش از موسی ملائیان

.................................

انتهای پیام/ل10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول