اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اجرای بزرگ‌ترین پروژه نهال‌کاری

هجوم شن‌های روان به 30 روستای ریگان متوقف می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ریگان گفت: اجرای بزرگ‌ترین پروژه نها‌ل‌کاری در 47 هزار هکتار بیابان‌های این شهرستان از هجوم شن‌های روان به 30 روستا و جاده ترانزیتی جلوگیری می‌کند.

هجوم شن‌های روان به 30 روستای ریگان متوقف می‌شود

ابراهیم زابلی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ریگان در تشریح برنامه‌های منابع طبیعی اظهار کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی در بین مجریان و بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی در مناطق مختلف به تعداد 380 نفر برگزار شد.

وی افزود: گشت‌زنی نیروهای یگان حفاظت در عرصه‌های منابع طبیعی همه روزه در مناطق مختلف شهرستان انجام می‌شود.

زابلی بیان داشت: ایجاد دو پایگاه ثابت شبانه‌روزی برای کنترل ورود و خروج دام به مرتع و صدور و تمدید پروانه چرای دام به تعداد 211 مورد از دیگر اقدامات منابع طبیعی است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ریگان گفت: تعداد کل پرونده‌های تخلف تشکیل شده شامل تخریب و تصرف اراضی ملی، قطع اشجار، بوته‌کنی و چرای غیر مجاز به به تعداد 92 فقره از دیگر فعالیت‌ها است.

وی افزود: اجرای بزرگ‌ترین پروژه نهال‌کاری تلفیقی از گز کهور به روش گودی و شیاری همراه با آبیاری و مراقبت در 47 هزار هکتار از هجوم شن‌های روان به 30 روستا و جاده ترانزیتی جلوگیری می‌کند.

زابلی تصریح کرد: اجرای پروژه کنترل هرزآب و ذخیره نزولات در 3 هزار و 650 هکتار، پروژه پرورشی جنگل‌های دست کاشت گز، 57 هزارهکتار مالچ‌پاشی، 25 هزار هکتار احداث بادشکن بیولوژیک حاشیه مزارع و منازل مسکونی و 2 هزار هکتار احداث تل رسوب‌گیر از جمله فعالیت‌های اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ریگان است.

وی افزود: احداث 11 مورد بند سنگ سیمان و خاکی گابیونی و پخش سیلاب با حجم بتون و خاکریزی 119 هزار متر مربع و حجم آبگیری 2 میلیون و 835 هزار متر مکعب از دیگر فعالیت‌ها است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ریگان گفت: احداث دو باب آب‌ انبار و آبشخور دام و ایجاد پروژه ذخیره نزولات و بذرکاری 310 هکتار، تهیه طرح مرتع‌داری در سه مرتع در 23 هزار هکتار از دیگر فعالیت‌ها است.

زابلی افزود: ایجاد چهار هکتار پروژه نهالکاری بادام و بنه و تهیه طرح بهره‌برداری آویشن در 2 هزار هکتار از دیگر فعالیت‌های انجام شده طی یک سال گذشته است.

وی با اشاره به وجود 473 هزار هکتار بیابان در در شهرستان ریگان، گفت: 109 هزار هکتار از این اراضی جزو کانون‌های بحران است و در  اولویت یک است و 80 روستای این شهرستان در معرض توفان‌های شدید شن قرار دارند.

زابلی خاطرنشان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری تاکنون 30 روستا از شن گرفتگی نجات یافته است.

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول