اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رهایی 30 روستا از هجوم شن‌های روان در ریگان

خبرگزاری فارس: اجرای بزرگ‌ترین پروژه منابع طبیعی کشور در شهرستان ریگان با رهایی 30 روستا از هجوم شن‌های روان آنها را از خطر متروکه شدن، نجات می‌دهد.

رهایی 30 روستا از هجوم شن‌های روان در ریگان

به گزارش خبرگزاری فارس ریگان، با توجه به تداوم خشکسالی‌ها در شهرستان ریگان و به تبع آن از بین رفتن پوشش گیاهی، جنگل‌ها و بیابانی شدن شهرستان تعداد زیادی از روستاهای ریگان در محاصره شن‌های روان قرار دارند.

بیش از 473 هزار و 284 هکتار بیابان در شهرستان ریگان وجود دارد که روستاهایی مجاور آن مورد هجوم شن‌های روان و متروکه شدن هستند.

با اجرای بزرگ‌ترین طرح منابع طبیعی در شهرستان ریگان توسط جمهوری اسلامی ایران و سازمان فائو که طرحی مشارکتی با حضور ساکنان این روستاها است از هجوم شن‌های روان به این شهرستان جلوگیری می‌شود.

به دلیل از بین رفتن جنگل‌های شهرستان ریگان و به تبع آن وزش توفان‌های شدید شن همه ساله خسارت‌های زیادی به زیر‌ساخت‌های شهرستان ریگان وارد می‌شود که این امر نگرانی مردم را در پی دارد.

* اجرای طرح جف با همکاری فائو

عباس کارگر مدیر‌کل تثبیت شن کشور و مدیر بین‌المللی اجرای پروژه طرح جف در ریگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: این طرح از سال جاری به مدت پنج سال در شهرستان ریگان و خراسان جنوبی اجرا می‌شود.

وی افزود: این طرح در شهرستان ریگان در 296 هزار هکتار از بیابان‌های شهرستان اجرا می‌شود.

کارگر عنوان کرد: فائو یکی از فنی‌ترین آژانس‌های سازمان ملل متحد است که در زمینه منابع طبیعی و بیابان‌های خشک و نیمه خشک فعالیت می‌کند.

وی بیان داشت: این پروژه فرصت مناسبی برای بهره‌مندی و توانایی‌های فائو و تبادل نظر بین کارشناسان ایرانی است تا این پروژه به نحو احسن در شهرستان ریگان اجرا شود.

کارگر تصریح کرد: با توجه به گسترش بیابان‌های شهرستان ریگان و جاری شدن تپه ماسه‌های شنی به روستاها این طرح در ریگان اجرا می‌شود.

وی افزود: این طرح در زمینه‌های مختلف برای تولید اشتغال، عملیات‌های بیابان‌زدایی، احیای جنگل‌های مخروبه و احیا و بازسازی اراضی جنگلی با رویکرد مشارکت مردم اجرا می‌شود.

مدیر‌کل تثبیت شن و بیابان کشور بیان داشت: این طرح به صورت پایلوت در پنج روستای شهرستان ریگان اجرا شده و امیدواریم منشأ خوبی برای شهرستان باشد.

* اجرای طرح جف با 11 میلیارد تومان هزینه

محمد برزنگ فرماندار ریگان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: طرح احیای اراضی و جلوگیری از فرسایش اراضی که مورد هجوم شن‌های روان هستند، طرحی است با مشارکت فائو که بیش از 85 درصد اعتبار آن از طریق جمهوری اسلامی و مابقی از طریق فائو تأمین می‌شود.

وی افزود: مشاور این طرح از سازمان فائو است و در این طرح مشارکت مردم جدی است.

برزنگ ابراز داشت: با توجه به اینکه یکی از عوامل فرسایش مردم هستند، سعی شده از اکثر مردم این روستاها در این طرح استفاده شود.

وی عنوان کرد: این طرح طرحی تلفیقی است، هم احیای جنگل است و هم کاشت و جلوگیری از فرسایش بادی است.

برزنگ تصریح کرد: این طرح با مشارکت مردم در 30 روستا محوری کار آغاز می‌شود، فاز اول آن اراضی بالا دست منطقه کنارنایی است.

فرماندار ریگان اعتبار این طرح را 11 میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: این طرح طی پنج سال در شهرستان ریگان اجرا می‌شود.

وی عنوان کرد: امیدواریم با اجرای این طرح از هجوم شن‌های روان به روستاها جلوگیری و روستاهایی که خالی از سکنه شده‌اند، مجدد احیا شده‌اند.

* مهاجرت روستائیان با وجود شن‌های روان

خوبیار فرامرزی ساکن یکی از روستاهایی که طرح جف در آن در حال اجرا است به خبرنگار فارس گفت: قبلا بالا‌دست روستا جنگلی بود که به دلیل خشکسالی‌های پیاپی خشک و به بیایان بدل شد و با وزش توفان‌ این روستا دچار خسارت می‌شود و مشکلاتی برای ساکنان به وجود می‌آورد.

رحمدل رشیدی یکی دیگر از شهروندان ریگانی اظهار داشت: به دلیل توفان شدید شن در این روستا تعدادی از ساکنان به روستاهای دیگر رفته‌اند و این روستا در حال خالی شدن از سکنه است، امیدواریم با اجرای این طرح مردم به روستای خود بر گردند.

مهدی علیزاده یکی از کشاورزانی که طرح جف در این روستا اجرا می‌شود به فارس گفت: به دلیل تخریب جنگل بالا دست باغ‌های این نخلستان مورد هجوم شن‌های روان قرار می‌گیرد و ماهانه 200 کمپرسی شن از این نخلستان به بیرون می‌فرستم و همچنین شن گرفتگی موجب شده که تعدادی از نخل‌ها زیر شن فرو روند و خشکیده شوند.

..............................

گزارش از موسی ملائیان

..............................

انتهای پیام/غ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول