اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در همدان

60 درصد اراضی کشاورزی، مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار هستند

خبرگزاری فارس: رئیس جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در حال حاضر در بیش از 60 درصد اراضی مستعد کشاورزی همدان، سیستم آبیاری تحت فشار انجام شده است.

60 درصد اراضی کشاورزی، مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، علیرضا رنجبرضرابی بعد از ظهر امروز در افتتاحیه نهمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی، ماشین‌آلات، سیستم‌های آبیاری و کشت‌های گلخانه‌ای و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مرغداری، دامپروری و شیلات اظهار کرد: همدان 1.2 درصد وسعت ایران و 2.5 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده و تولیدکنندگان همدانی با تمام همت خود 5 میلیون تن محصولات زراعی را با دارا بودن 30 درصد اشتغال استان و 28 درصد ارزش افزوده مرتبط با کشاورزی را به خود اختصاص می‌دهند.

وی افزود: استان همدان دارای رتبه نخست کشوری در تولید محصولات زراعی مانند سیب‌زمینی، سیر، یونجه، گردو و... است و می‌تواند قطب کشاورزی کشور محسوب شود که در این راستا باید بر اساس چارچوب و برنامه مدون حرکت کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: با وجود کوچک بودن قطعات زمین‌، سن بالا و سواد کم کشاورزان، تجربه باعث شده کشاورزان نحوه بهره‌برداری از قطعات کوچک را خوب یاد گرفته و در کنار مهارت‌‌آموزی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و حضور دانش‌آموختگان این رشته روند ارزشمندی را طی کنیم.

وی بیان کرد: در وضع موجود باید به دنبال افزایش بهره‌وری با استفاده از کارایی و اثربخشی بوده و توجه به توسعه کیفی و همه جانبه‌نگری در بخش را به همراه کلان‌نگری مد نظر قرار دهیم تا شاهد خروجی ارزشمندی باشیم.

رنجبرضرابی ادامه داد: به کارگیری تجارب در کنار علم، مهارت و مجموعه اعتبارات در همه واحدها می‌تواند روند حرکت ما را در برنامه مثبت نشان داده و با تغییر در ساختار مدیریتی و ورود فارغ‌التحصیلان این رشته به بخش کشاورزی به همراه اعتبار دو برابری ایجاد شده امسال در صندوق توسعه بخش کشاورزی می‌توانیم گام‌های مؤثری برداریم.

وی تصریح کرد: در بیش از 60 درصد اراضی مستعد سیستم آبیاری تحت فشار فراهم شده و در بخش‌های زیربنایی، توسعه فرآوری و به کارگیری صنایع تبدیلی و تکمیلی که مجزا از یکدیگر بوده روند خوبی داریم که توسعه صادرات به افزایش کار در این بخش کمک فراوانی می‌کند.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان اذعان کرد: ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی بدون تغییر نگاه به کشاورزی امکان‌پذیر نیست چرا که کشاورزی ما نه سنتی است و نه صنعتی بلکه دارای کشاورزی معیشتی هستیم و برای رسیدن به کشاورزی صنعتی باید بخش خدمات و صنعت را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به تبدیل کشاورزی سنتی به شیوه نوین و رقابتی بیان کرد: با استناد به این امر می‌توان در رقابت با افراد دارای سودآوری بالا پیش افتاد.

رنجبرضرابی در پایان گفت: تولید غذای سالم و کافی امنیت غذایی را نیز به دنبال دارد.

انتهای پیام/ی20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول