اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور

ایستگاه تحقیقاتی اصلاح‌نژادی گوسفند در زنجان افتتاح شد

خبرگزاری فارس: برای نخستین بار در کشور نخستین ایستگاه تحقیقاتی اصلاح‌نژادی گوسفند افشاری در استان زنجان افتتاح شد.

ایستگاه تحقیقاتی اصلاح‌نژادی گوسفند در زنجان افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، ظهر امروز ایستگاه تحقیقاتی اصلاح نژادی گوسفند بخش خصوصی با حضور مسئولان استانی در منطقه قره‎‌چریان افتتاح شد.

گفتنی است که طرح انتقال ژن چند قلو‌زایی برای نخستین بار در کشور در سال 86 با حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان و در دانشگاه زنجان اجرا شده است.

با توجه به اینکه گوسفند در ایران یکی از مهم‌ترین منابع تامین کننده گوشت قرمز است، اما تاکنون نتوانسته است نیاز متقاضیان و مصرف‌‌کنندگان داخلی به گوشت را به صورت کامل تامین کند.

افزایش چند قلوزایی در گوسفند می‌تواند به عنوان یکی از راهکارهای افزایش بهره‌وری، سبب سوددهی بالای پرورش گوسفند شود.

گوسفند افشاری یکی از نژادهای سنگین وزن گوسفندان ایران است که وزن تولد، سرعت رشد و شیردهی آن در مقایسه با سایر نژادها قابل توجه است به گونه‌ای که ظرفیت مناسبی برای تولید گوشت محسوب می‌شود.

گوسفند افشاری از نظر پراکنش در وسعتی قریب به 20 هزار کیلومتر مربع در بین استان‌ زنجان و قسمت‌هایی از استان‌های آذربایجان‌غربی، شرقی و کردستان پراکنده شده است که با بیش از 650 هزار راس بیشترین منطقه پراکنش این نژاد متعلق به استان زنجان است.

در حال حاضر ایستگاه تحقیقاتی گوسفند افشاری قره‌‌چریان محل اجرای هشت طرح تحقیقاتی در زمینه‌های مرتبط است که شامل دو باب سالن پرورشی با مساحت 900 متر مربع نیز می‌شود.

برآورد ضریب اقتصادی صفات تولیدی و تولید مثل گوسفند افشاری در شرایط پرورش استانی و تعیین اهداف و برنامه اصلاحی برای گوسفند افشاری از جمله طرح‌های انجام شده و در دست اجرای بخش تحقیقات ایستگاه تحقیقاتی اصلاح نژادی در علوم دامی به شمار می‌رود.

ایستگاه پخش سیلاب روستای قره‌چریان نیز در مراسم افتتاح نخستین ایستگاه تحقیقاتی اصلاح نژادی گوسفند مورد تاکید رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان قرار گرفت.

به گفته محمدرضا نهاوندی‌پور، ایستگاه پخش سیلاب روستای قره‌‌چریان با هدف انحراف سیلاب از رودخانه قره‌‌چریان احداث شده است که برای این منظور از بند انحرافی در مسیر رودخانه قره‌‌چریان استفاده شده است.

انتهای پیام/ع20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول