اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دست شیخ‌الاسلامی

بزرگترین مرکز تحقیقات ژنتیک جنوب شرق کشور در میبد افتتاح شد

خبرگزاری فارس: مرکز تحقیقات ژنتیک جنوب شرق کشور در میبد با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، استاندار یزد و جمعی از مسئولان محلی و استانی افتتاح شد.

بزرگترین مرکز تحقیقات ژنتیک جنوب شرق کشور در میبد افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، این مرکز که ظهر امروز با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بهره‌برداری رسید، در زمینی با مساحت 80 هزار متر مربع و زیربنای 7 هزار و 500 متر مربع با هزینه اولیه 150 میلیون تومان توسط خیر میبدی، حسین دهقانی فیروزآبادی افتتاح شد.

کار اجرایی این پروژه در سال 80 آغاز شد و از سوی دولت نیز 2 میلیارد و 350 میلیون تومان برای احداث آن اختصاص داده شد.

این مرکز در راستای پیشگیری از معلولیت‌های مادرزادی و بررسی مشاوره اختلالات ژنتیکی قبل از تولد و در دوره بارداری در بخش‌های سیتوژنتیک و ژنتیک مولکولی فعالیت خود را آغاز کرده است.

مدیرکل بهزیستی استان یزد در مراسم افتتاح این مرکز با اشاره به اهمیت راه‌اندازی مرکز تحقیقات ژنتیک اظهار داشت: در دنیا در هر هشت دقیقه یک کودک معلول متولد می‌شود و در ایران سالانه 30 تا 40 هزار نفر به جمعیت معلولان کشور اضافه می شود.

محمدحسین رحیمی نسب با بیان اینکه 80 تا 90 درصد بیماری‌های ژنتیکی قابل پیشگیری هستند، عنوان کرد: فاز اول این مرکز که بنیاد پیشگیری از معلولیت‌های ژنتیکی مادرزادی است در راستای پیشگیری از معلولیت‌ها و رفع مشکلات ژنتیکی راه‌اندازی شده است.

وی اعتبارات این مرکز را بالغ بر 35 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تاکنون 25 میلیارد ریال از منابع دولتی و بقیه از اعتبارات خیری و مشارکت‌های مردمی هزینه شده است.

رحیمی‌نسب، رویکرد این مرکز را انجام مشاوره‌های ژنتیکی پزشکی، به کارگیری متدهای تشخیص نوین، اجرای طرح‌های تحقیقاتی، برقراری پوشش حمایتی برای بیماران بی‌بضاعت، پیگیری برنامه‌های درمانی و توانبخشی، گسترش برنامه‌های غربالگری و اجرای برنامه‌های پیشگیری از معلولیت‌های ارثی با تکیه بر آگاه‌سازی عمومی و توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد همسو با سازمان بهزیستی دانست.

در این مراسم، عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از خانواده دکتر حسین دهقانی فیروزآبادی، خیر و بانی فاز یک این مرکز با اهدای لوحی تجلیل کرد.

وزیر تعاون امروز همچنین از 70 پروژه تعاونی به طور همزمان در استان یزد بهره‌برداری خواهد کرد.

انتهای پیام/خ20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول