اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیته زیست‌‌فناوری دانشگاه اصفهان خبر داد

تولید آنتی‌بادی‌های مونوکانال تحقیقاتی در دانشگاه اصفهان

خبرگزاری فارس: عضو کمیته زیست‌فناوری دانشگاه اصفهان از تولید آنتی‌بادی‌های مونوکانال موثر در درمان سرطان و قابل استفاده در کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در دانشگاه اصفهان خبر داد.

تولید آنتی‌بادی‌های مونوکانال تحقیقاتی در دانشگاه اصفهان

ابوالقاسم اسماعیلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان، اظهار کرد: کمیته زیست‌فناوری با شرکت‌های دانش‌بنیان در ارتباط است و توسط یکی از اعضای این کمیته شرکتی برای تولید آنتی‌بادی‌های مختلف به ویژه آنتی‌بادی‌ها مونوکانال تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه آنتی‌بادی‌ها به دو دسته پلی‌کانال و مونوکال تقسیم می‌شوند، گفت: آنتی‌بادی‌های پلی‌کانال از بدن موجودات زنده مانند خرگوش، موش و حیوانات و انسان‌ها تولید می‌شوند اما به دلیل اینکه چندگانه هستند نمی‌توان به طور تخصصی از آنها در تحقیقات استفاده کرد.

عضو کمیته زیست‌‌فناوری دانشگاه اصفهان ادامه داد: آنتی بادی‌های مونوکال تنها از یک دودمان سلولی تولید می‌شوند و در کارهای تحقیقاتی و پژوهشی، پاتولوژی و کارهای تشخیصی مانند تشخیص برخی پروتئین‌ها در بافت‌ها و ایمونواستینینگ استفاده می‌شوند و در درمان سرطان نیز موثرند.

وی در توضیح روش ایمونواستینیگ اظهار کرد: ایمونواستینینگ به رنگ‌آمیزی به کمک آنتی‌بادی‌ها گفته می‌شود، به طور مثال برای اینکه ببینند بافتی سرطانی است یا نه، یک راه‌حل این است که آن را به طور معمولی رنگ‌آمیزی کنند و با توجه به ریخت‌شناسی یا مورفولوژی سلول‌ها این موضوع را متوجه شوند.

ابوالقاسمی استفاده از فلوسایتومتری را از کاربردهای آنتی‌بادی‌های مونوکانال برشمرد و تاکید کرد: به جای روش‌های معمول یاد شده می‌توان از همین آنتی‌بادی‌ها در دستگاهی به نام فلوسایتومتر استفاده و انواع سلول‌های خونی، درصد سلول‌های مورد نظر را نسبت به بقیه سلول‌ها و سرطانی بودن آنها را به راحتی تشخیص داد.

وی اضافه کرد: برخی از این دستگاه‌ها دارای جدا کننده است به این شکل که با باردار کردن سطح سلول‌ها به کمک فیلدالکترومگنتیک سلول‌های مورد نظر را از بقیه بافت جدا کرده و برای کارهای تحقیقاتی، درمانی و موارد دیگر استفاده می‌کنند.

عضو کمیته زیست‌فناوری دانشگاه اصفهان تصریح کرد: در برخی سرطان‌ها پروتئین اختصاصی وجود دارد که تنها توسط همان سلول‌های سرطانی تولید می‌شود، بنابراین لازم است علیه آن پروتئین آنتی‌بادی تک دودمان بسازیم.

وی تاکید کرد: این آنتی‌بادی تک دودمان به سلول سرطانی متصل شده و می‌تواند پیشرفت سرطان را متوقف و حتی می‌تواند به روند درمان کمک کند، البته این آنتی‌بادی‌ها مختص سلول‌های سرطانی نیستند و در درمان دیگر بیماری‌ها نیز نقش دارند.

ابوالقاسمی با بیان اینکه تولید پروتئین‌های مونوکلینیک مراحل پایانی را طی می‌کند، تاکید کرد: لازم است عملکرد این پروتئین‌ها پس از تولید در سلول بررسی شود و در صورت ایمنی کامل، مراکز ذی‌صلاح آن را برای مصارف انسانی تایید می‌کنند.

وی در ادامه درباره فعالیت‌های کمیته زیست‌فناوری، گفت: این کمیته از دو سال پیش تشکیل شده است و هدف آن این بررسی طرح‌های راهبردی در راستای تهیه نقشه راهبردی زیست‌فناوری در استان اصفهان و بررسی روند نیاز رشته‌های کاربردی در این حوزه است.

عضو کمیته زیست‌‌فناوری دانشگاه اصفهان افزود: با توجه به این اهداف از بدو تاسیس این کمیته تاکنون 28 طرح تحقیقاتی کاربردی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و راهبردی که منجر به تولید محصول می‌شود یا مشکلی را در جامعه و صنعت برطرف می‌کند به این کمیته ارجاع شده است که پس از داوری 12 طرح تصویب شده و یکی از این طرح‌ها خاتمه یافته است.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول