اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست مرکز علوم و نجوم زنجان خبر داد

رصد صور فلکی، ستارگان و سیارات در مرکز نجوم زنجان

خبرگزاری فارس: سرپرست مرکز علوم و نجوم زنجان گفت: صور فلکی، ستارگان، سیارات، کهکشان‌ها و خوشه‌های ستاره‌ای به صورت سمعی و بصری در مرکز علوم و نجوم زنجان قابل مشاهده است.

رصد صور فلکی، ستارگان و سیارات در مرکز نجوم زنجان

لیلا سهندی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان، اظهار کرد: مرکز علوم و نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان با هدف پرورش حس کنجکاوی و روحیه جستجوگری در کودکان و نوجوانان راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه افزایش سطح اطلاعات عمومی کودکان و نوجوانان در زمینه دانش نجوم و اخترشناسی از اهداف این مرکز است، افزود: کمک به ترویج فعالیت‌های نجومی و کیهان‌شناسی در میان گروه‌های مختلف از جمله کودکان، نوجوانان و بزرگسالان از دیگر اهداف این مرکز است.

سرپرست مرکز علوم و نجوم زنجان آشنایی مخاطبان با مفاهیم و اطلاعات پایه در زمینه‌های مختلف علمی و توجه به علم نجوم و سرفصل‌هایی از علوم قرآنی و مباحث شناختی به منظور تعمیق باورهای دینی را از دیگر اهداف این مرکز عنوان کرد.

وی با بیان اینکه این مرکز در زمینی به مساحت 3 هزار و 50 متر مربع و زیربنای یک هزار و 60 در سال 88 مقارن با سوم خرداد و سال جهانی نجوم افتتاح شده است، افزود: این مرکز با ظرفیت‌ها، امکانات و طراحی مناسب برای ارائه خدمات فرهنگی، علمی و آموزشی راه‌اندازی شده است.

سهندی با اشاره به راه‌اندازی سالن مطالعه کودک و نوجوان در این مجموعه یادآور شد: این سالن مجهز به کتاب‌های تخصصی و ویژه مربوط به گروه سنی کودک و نوجوان بوده و مکان مناسبی برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی است.

وی با بیان اینکه قصه‌گویی، شعر خوانی، بحث کتاب، کلاس‌های ویژه نقاشی و طرح‌های ادبی در این سالن اجرا می‌شود، افزود: اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی از برنامه‌های این مجموعه است.

سرپرست مرکز علوم و نجوم زنجان با اشاره به جانمایی گنبد آسمان‌نما در این مرکز تصریح کرد: مخاطبان این مرکز در محل گنبدی به قطر 14 متر و با ظرفیت 100 نفر با صور فلکی، ستارگان، سیارات، کهکشان‌ها و خوشه‌های ستاره‌ای به صورت سمعی و بصری آشنا می‌شوند.

وی یادآور شد: دستگاه آسمان نمای موجود در این گنبد از نوع دیجیتال بوده و قابلیت پخش منظره آسمان در هر منطقه از روی کره زمین و هر سیاره از منظومه شمسی را داراست.

سهندی با اشاره به فعالیت‌های رصدخانه‌ای در این مرکز گفت:‌ رصدخانه این مجموعه مجهز به تلسکوپ 14 اینچ بازتابی سلسترون با قابلیت اتصال به رایانه، تصویربرداری و عکسبرداری با دو نوع سی.‌سی‌.دی پیشرفته نجومی است.

وی یادآور شد: این رصدخانه با داشتن دو تلسکوپ قابل حمل و یک دوربین برای رصد خانه‌های خارج از شهر نیز از امکانات رصدخانه‌ای برخوردار است.

سرپرست مرکز علوم و نجوم زنجان با اشاره به فعالیت‌های کتابخانه تخصصی نجوم این مرکز تصریح کرد: در این کتابخانه‌، کتب مرجع نجومی در سطوح مختلف وجود داشته و مراجعان می‌توانند با توجه به رده سنی و گروه آموزشی خود از کتابخانه استفاده کنند.

انتهای پیام/ع20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول