اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در هفته جاری

علاقه‌مندان نجوم سیاره‌های مریخ و زحل را شناسایی کنند

خبرگزاری فارس: یک کارشناس نجومی با اشاره به وقایع نجومی هفته جاری گفت: مردم می‌توانند با نگاه کردن به آسمان سیاره‌هایی مانند مریخ، زحل، مشتری، زهره و عطارد را به آسانی شناسایی کنند و از آسمان‌ شب‌های تابستانی لذت ببرند.

علاقه‌مندان نجوم سیاره‌های مریخ و زحل را شناسایی کنند

عمران مرادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان، اظهار کرد: در طول هفته جاری از زمان غروب خورشید دو جرم درخشان در آسمان مشاهده می‌شود که نزدیک به یکدیگر و لبالب با افق غرب قرار دارند و در ساعت‌های اولیه شب غروب می‌کنند.

وی افزود: این دو جرم درخشان سیاره‌های مریخ و زحل هستند که در حال کوچ از آسمان شامگاهی و ورود به آسمان صبحگاهی هستند به این معنا که تا چند روز آینده دیگر در آسمان شامگاه مشاهده نمی‌شوند.

این کارشناس نجوم درباره چگونگی تشخیص این دو سیاره گفت: سیاره مریخ به سبب اینکه از ترکیبات غنی آهن تشکیل شده قرمز رنگ است اما سیاره زحل کرم رنگ است.

وی با بیان اینکه در طول این شب‌ها از ساعت یک نیمه شب تا سه و سی دقیقه بامداد دو جرم نورانی از افق شرق طلوع می‌کند، تاکید کرد: این دو جرم سیاره‌های زهره و مشتری هستند که زهره درخشان‌تر است و مشتری در بالای آن قرار دارد که این دو سیاره تا زمان طلوع خورشید در آسمان حضور دارند.

*سیاره عطارد، دیگر سیاره قابل مشاهده این شب‌ها

مرادی ادامه داد: هم‌چنین از ساعتی پیش از طلوع آفتاب در شرق آسمان سیاره درخشان عطارد مشاهده می‌شود که در آسمان سحرگاهی نزدیک صورت فلکی اسد قرار دارد که چند روز پیش مقارنه این سیاره را با ستاره قلب‌الاسد شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه عطارد دو ویژگی شاخص در میان دیگر سیاره‌ها دارد، تصریح کرد: این سیاره همیشه به افق نزدیک است و هیچ‌ گاه در وسط آسمان دیده نمی‌شود بلکه در هنگام طلوع و غروب نزدیک افق غرب قرار می‌گیرد و در شرق آسمان صبحگاهی مشاهده می‌شود.

این کارشناس نجوم افزود: ویژگی دوم این عطارد این است که نزدیک‌ترین سیاره به خورشید محسوب می‌شود و به همین دلیل نور خورشید مانع رصد صحیح آن است اما زمانی که جدایی زاویه‌ای آن از خورشید بیشتر شود شرایط بهتری برای رصد آن به وجود می‌آید.

وی درباره شرایط مشاهده این سیاره گفت: این سیاره پیش از طلوع خورشید قابل رصد با چشم غیر مسلح است و در روزهای آینده شرایط بهتری برای مشاهده آن ایجاد می‌شود چرا که از خورشید فاصله می‌گیرد.

* زیبایی ماه در روز 17 شهریورماه بیشتر آشکار می‌شود

مرادی با اشاره به اینکه در ساعت 10 و 30 دقیقه روز 17 شهریور، ماه در اوج مداری خود قرار می‌گیرد، تاکید کرد: اگر مدار حرکت ماه دور زمین به شکل دایره بود، آنگاه به سبب شعاع یکسان دایره هیچ‌ گاه فاصله ماه از زمین تغییر نمی‌کرد.

وی ادامه داد: مدار ماه به دور زمین به شکل بیضی است، بنابراین گاهی ماه در نزدیک‌ترین فاصله خود از زمین قرار می‌گیرد که آن را حضیض مداری می‌نامیم و گاه در دورترین فاصله خود از زمین قرار است که اوج مداری نامیده می‌شود و در این حالت ماه با طنازی تمام زیبایی خود را به رخ زمینیان می‌کشد.

انتهای پیام/ح20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول