اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور علاقه‌مندان به مریخ

سطح‌نورد کیوراستی در مرکز نجوم اصفهان بررسی شد

خبرگزاری فارس: مرکز نجوم ادیب اصفهان با همکاری مجله آسمان شب برنامه اکتشافات بشری را در مورد مریخ و مریخ‌پیما با بررسی سطح‌نورد کیوراستی را به معرض نمایش گذاشت.

سطح‌نورد کیوراستی در مرکز نجوم اصفهان بررسی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مرکز نجوم ادیب اصفهان پیش از ظهر امروز، مرکز گردهمایی علاقه‌مندان ناشناخته‌ مریخ بود.

در این برنامه علمی که جمع فراوانی از دانش‌آموزان، دانشجویان و علاقه‌مندان حضور داشتند مراحل مختلف نشستن مریخ نورد، کنجکاوی روی سیاره مریخ با تصاویری جالب و با توضیحات رضایی و قائدی به‌عنوان دو اساتید در این زمینه به معرض نمایش گذاشته شد.

لحظه برخاستن پرتابگر قدرتمند اطلس 5 از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در آمریکا برای بسیاری از علاقه‌مندان به اکتشافات فضایی لحظه‌ای سراسر هیجان و پر التهاب بود.

باید توجه داشت اطلس 5 بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین سطح نوردی است که به سوی سیاره مریخ پرتاب شده و قرار است با فرود بر سطح این سیاره در مرداد سال آینده به پرسش‌های دانشمندان درباره امکان وجود حیات میکروبی و بررسی پیشینه آن پاسخ دهد.

سطح‌نورد کیوراستی (کنجکاوی) که پیش از این به نام آزمایشگاه علمی مریخ معروف بود عنوان یک پروژه فضایی است که با هدف جمع‌آوری اطلاعات درباره چگونگی وجود حیات در پیشینه این سیاره و امکان‌سنجی اقلیم آن برای سکونت و زندگی است.

به گزارش فارس، این اهداف با استفاده از 10 ابزار علمی آن به واسطه آزمایش خاک، بررسی ساختار سنگ‌ها و کانی شناسی آنها محقق می‌شود.

مکان فرود کنجکاوی در دهانه برخوردی گیل در نزدیکی استوای مریخ برنامه‌ریزی شده است که به گفته کارشناسان در این دهانه برخوردی کوهی با ارتفاعی نزدیک به پنج کیلومتر قرار دارد که دارای ساختاری لایه‌ای و رسوبی است.

مریخ نورد کنجکاو به دنبال بالا رفتن از این قله است که ضمن بالا رفتن از آن در هر ارتفاع می‌تواند یکی از این لایه‌های رسوبی را کاوش کند، دانشمندان انتظار دارند که در جریان این کاوش‌ها مقادیری از ترکیبات معدنی خاک رس و نیز نمک‌های سولفاته که به طور عمومی در مجاورت مستقیم با آب شکل می‌گیرند کشف کنند هرچند امکان کشف ترکیبات کربنی در مریخ دور از ذهن نیست.

مریخ نورد کنجکاوی برای حرکت در سطح سیاره مریخ مجهز به شش چرخ است و قادر است از موانعی با ارتفاع 75 سانتی‌متر عبور کند که این مریخ‌نورد نیروی لازم برای حرکت و نیز کارکرد ابزارهای علمی‌اش را از یک رآکتور اتمی پیشرفته تأمین می‌کند و بدین وسیله این مریخ‌نورد قادر است نزدیک به یک سال مریخی که برابر با دو سال زمینی می‌شود، در سطح این سیاره فعالیت کند.

سرعت این مریخ نورد هنگام حرکت در مریخ چیزی در حدود 30 متر در ساعت است که نسبت به نمونه‌های قبلی سطح نوردهای ارسالی به مریخ سرعت بالاتری دارد.

ابزارهای علمی که این کاوشگر با خود حمل می‌کند شامل یک دوربین پانوراماتیک و ناوبری است که در عکاسی از محیط اطراف و نیز تعیین مسیر حرکت ربات نقش تعیین کننده‌ای دارد.

به گزارش فارس، کاوشگر کیوراستی مجهز به یک بازوی رباتیک است که در حدود دو متر طول دارد و در نوک آن یک مته حفاری به گونه‌ای ساخته شده است که قادر است نمونه‌هایی که حین حفاری به دست می‌آید را جمع‌آوری کرده و به آزمایشگاه پیشرفته چند منظوره‌ای که درون ربات تعبیه شده است، تحویل دهد که در کنار دوربین پانوراماتیک ربات یک لیزر تبخیر کننده قرار گرفته است که قادر است از فاصله چند متری بخش ناچیزی از سطح یک سنگ را تبخیر کرده و یک طیف‌نگار به بررسی بخار ساطع شده از سنگ بپردازد.

در صورتی که آن سنگ ارزش مطالعاتی بیشتری داشته باشد، مریخ‌نورد به سوی آن سنگ رفته و با ابزارهای دیگر خود کاوش‌های دقیق‌تری انجام می‌دهد.

از نکات جالب توجه در این مأموریت چگونگی فرود کنجکاوی در سطح مریخ است که نسبت به مأموریت‌های قبلی با شیوه‌‌ای متفاوت و با فناوری پیشرفته‌تری این مهم انجام می‌شود.

مریخ‌نورد کنجکاو به هنگام ورود به جو مریخ توسط یک سپر حرارتی محافظ شده و بخش فراوانی از سرعت این کاوشگر هنگام گذر از لایه‌های جو مریخ کاسته می‌شود، سپس چتر بزرگی باز شده و کاوشگر را تا نزدیکی سطح سیاره همراهی می‌کند و در این هنگام با جدا شدن سپر حرارتی کاوشگر نمایان شده و خود را برای مرحله بعدی آماده می‌کند.

در این مرحله به وسیله یک جرثقیل هوایی که سطح‌نورد کیوراستی با زنجیرهایی به آن متصل است، مریخ‌نورد در فاصله کمی از سطح سیاره قرار می‌گیرد و سرعت آن توسط موتورهای معکوسی که به جرثقیل متصل است کاسته شده و سپس در سطح سیاره رها می‌شود.

جرثقیل هم به وسیله موتورهای دیگری به نقطه‌ای دورتر از مکان فرود مریخ نورد انتقال داده می‌شود.

انتهای پیام/ح20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول