اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کانون پرورش فکری مازندران:

نخستین مرکز نجوم مازندران بهره‌برداری شد

خبرگزاری فارس: مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران از راه‌اندازی مرکز نجوم در کانون پرورش فکری مازندران خبر داد.

نخستین مرکز نجوم مازندران بهره‌برداری شد

قاسم عزیززاده‌گرجی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری بیان داشت: نخستین رصدخانه نجوم از سوی کانون پرورش فکری مازندران در ساری به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه رصدخانه کانون پرورش فکری با اعتباری بیش از 60 میلیون تومان در مرکز کانون استان ایجاد شد، گفت: مرکز نجوم کانون از لحاظ تجهیزات و امکانات در رده بهترین رصد‌خانه‌های کشور است قابلیت آن در حد استفاده از پژوهشگران و نیز پایان‌نامه‌های دانشجویی است.

این مسئول یکی از فعالیت‌های اصلی کانون پرورش فکری را نجوم دانست و تصریح کرد: تاکنون این اقدام مهم در کانون پرورش فکری مغفول ماند و سعی داریم با ایجاد مرکز نجوم این بخش از خلاقیت اعضای کانونی را تقویت کنیم.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران به قابلیت‌های رصدخانه‌ای که در کانون پرورش فکری مرکز مازندران راه‌اندازی اشاره کرد و گفت: این رصدخانه قابلیت چرخش 360 درجه در بخش گنبدی را دارد که در طبقه فوقانی مجتمع فرهنگی و هنری کانون واقع در خیابان رودکی نصب شد و سعی داریم در اردوگاه شهید مهدی‌زاده دلگشا چالوس و نیز در مراکز کانونی چهار شهر دیگر راه‌اندازی شود.

عزیززاده‌گرجی ادامه داد: مرکز نجوم کانون پرورش فکری قابلیت رصد در روز را دارد و به عنوان پیشرفته‌ترین رصدخانه می‌توان رصد خورشید و انفجارها و آبشارهای خورشیدی را داشته باشیم‌.

وی با بیان اینکه آب و هوای مازندران شرجی و نیز ابری است و رصدخانه کانون قابلیت دید در این شرایط جوی را با شفافیت کامل دارد، بیان داشت: با توجه به اینکه مرکز نجوم کانون پرورش فکری در مرکز شهر قرار دارد و آلودگی‌های نوری و ساختمان‌های زیادی را در مقابلش دارد، ولی رصد نجوم در این شرایط از قابلیت‌های این مرکز نجوم محسوب می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: استفاده از برخی تلسکوپ‌های" 16 اینچ مید" به عنوان بزرگ‌ترین تلسکوپ این رصدخانه را حایز اهمیت کرد.

مدیر کانون پرورش فکری مازندران با بیان اینکه مرکز نجوم کانون پرورش فکری قابلیت رصد و ردیابی اتوماتیک 40 هزار جرم از اجرام آسمانی را دارد، افزود: این رصدخانه می‌تواند ستارگانی را که نمی‌شناسیم با کلیک روی هر ستاره به معرفی آن بپردازد و برای پیدا کردن ستاره‌ای تنها با ارائه نام و خصوصیات آن ستاره در مدت کوتاهی ردیابی کرده و در معرض دید قرار می‌دهد.

عزیززاده‌گرجی ادامه داد: رصدخانه کانون قابلیت عکاسی دیجیتالی از اجرام آسمانی را با کیفیت بالا دارد.

وی پخش زنده از طریق شبکه اینترنتی را از قابلیت‌های رصد کانون کانون پرورش فکری مازندران دانست و اذعان داشت: بدون حضور در رصدخانه پخش همزمان زنده رصد ستارگان را می‌توان در سالم آمفی تئاتر کانون داشته باشیم.

انتهای‌پیام/ن20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول