اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با موضوع رویت هلال ماه

نشست ماهانه نجوم در اهواز برگزار شد

خبرگزاری فارس: دومین نشست ماهانه نجوم اهواز به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان شامگاه چهارشنبه در آمفی تئا‌تر اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان برگزار شد.

نشست ماهانه نجوم در اهواز برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، دومین نشست ماهانه نجوم اهواز همزمان با ماه مبارک رمضان این بار ویژه برنامه‌ای با محوریت موضوع رویت پذیری هلال ماه و بحث‌های مرتبط با آن به همراه داشت.

امام جمعه موقت اهواز در این نشست با اشاره به اینکه اثبات ماه جدید منحصر به دیدن ماه نیست، گفت: اهمیت رویت هلال ماه شوال همواره وجود داشته و این موضوع بسیاری از امور مسلمانان از جمله حج را تحت تأثیر قرار داده است.

آیت الله سید ابوالحسن حسن‌زاده افزود: اکثر مراجع تقلید بر این عقیده هستند که در زمینه رویت هلال ماه، وحدت افق نیاز است، بدان معنی که اگر ماه در یک شهر از شهرهای استان دیده شد در سایر شهر‌ها هم دیده شود.

همچنین در این جلسه، مسئول برگزاری نشست‌های ماهانه نجوم اهواز گفت: این نشست حاصل تلاش جمعی از علاقه مندان به دانش ستاره‌شناسی در شهر اهواز است. برنامه‌ای که سرسختانه به دنبال اثبات هویت خود و جایگاهش در جامعه است.

جلال جزایری افزود: تشتت و جدا افتادن‌ها در عرصه نجوم اهواز از سال 88 که به نام سال جهانی نجوم هم معرفی شده بود موسم شومی را به اطراف می‌پراکند، درصد قابل توجهی از افراد از هم جدا شدند و فعالیت‌های عمومی و ترویجی و نمایان گروه‌های ستاره‌شناسی در اهواز رو به افول گذاشت هر چند که جسته و گریخته گروه‌هایی تشکیل می‌شدند و رصدهایی برگزار می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: با این حال، تفکری جنبشی از اوایل سال 91 آغاز شد که هدف اصلی‌اش را همگرایی تمامی گروه‌ها و افراد مستقل فعال در زمینه نجوم نمی‌دانست اما بر آن بود که از تمامی پتانسیل‌های موجود استفاده کند، پس بنا داشت نیروهای قدیمی را باز گرد هم آورد، در کنار نسل جدید بگذارد و با الگو برداری از تجربیات موفق برخی از شهر‌ها و همچنین استفاده از تجربه‌های گذشته، نقشی نو بر تارک آسمان این شهر براندازد.

این نشست به صورت ماهانه و با هدف گردهم آوردن گروه‌های مختلف دست اندرکار جامعه ستاره‌شناسی، ترویج دانش و عمومی سازی علم ستاره‌شناسی برگزار می‌شود.

اخبار نجومی، شرح وقایع آسمان شب در ماه پیش روی، سخنرانی علمی، کارگاه‌ها و مباحث متنوع نجومی از جمله برنامه‌های این نشست هاست.

انتهای پیام/صا20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول