اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سالانه

635 هزار هکتار از اراضی همدان زیرکشت محصولات زراعی می‌رود

خبرگزاری فارس: مدیر زراعت استان همدان گفت: به طور میانگین سالانه 635 هزار هکتار از اراضی استان همدان به زیرکشت محصولات زراعی می‌رود.

635 هزار هکتار از اراضی همدان زیرکشت محصولات زراعی می‌رود

شهرام پرورش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: سالانه حدود 635 هزار هکتار از اراضی استان به کشت محصولات مختلف زراعی اختصاص می‌یابد که حاصل آن تولید حدود 4 میلیون هکتار محصولات زراعی است که 78 درصد تولیدات کشاورزی استان را شامل می‌شود.

وی افزود: وجود بهره‌برداران توانمند و پرتلاش به همراه اقلیم مناسب باعث شده این زیر بخش توان تولید بیش از 35 محصول را دارا باشد و در تولید حداقل 10 درصد از این محصولات رتبه‌های اول تا دهم کشور را در اختیار داشته باشد.

مدیر زراعت استان همدان خاطرنشان کرد: تولید سالانه بیش از یک میلیون تن سیب‌زمینی، استان همدان را به عنوان رتبه نخست تولید این محصول در کشور و یکی از تأمین‌کنندگان اصلی نیاز کشور در این زمینه معرفی می‌کند.

وی بیان کرد: استان همدان دارای رتبه دوم تولید سیر، رتبه سوم یونجه، رتبه دوم جو، رتبه پنجم کلزا، رتبه پنجم چغندر قند، رتبه پنجم ذرت و رتبه هفتم گندم کشور را داراست و وجود مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و دانش‌آموختگان علوم کشاورزی در استان به عنوان پشتوانه‌ای قوی برای توسعه دانش‌محور و پایدار زراعت در استان مطرح است.

پرورش ادامه داد: رویکرد علمی بخش کشاورزی در سال‌های اخیر باعث شده تولیدات زراعی استان از 2.93 میلیون تن در سال 83 به 3.82 میلیون تن در پایان سال 90 برسد در حالی که سطح زیر کشت محصولات زراعی نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهشی 1.2 درصدی را نشان می‌دهد.

وی توسعه رو‌ش‌های نوین آبیاری، توسعه مکانیزاسیون، توسعه آموزش‌های ترویجی و توسعه علمی مبارزه با عوامل خسارت‌زای گیاهی را مهمترین عامل در افزایش تولیدات زراعی دانست و گفت: در کنار این اقدامات که توسط واحدهای پشتیبانی و همکاران پرتلاش در این مدیریت‌ها انجام می‌شود معرفی ارقام مناسب و پرمحصول، توسعه روش‌های نوین کاشت داشت و برداشت، افزایش توان فنی بهره‌برداران از طریق به کارگیری دانش‌آموختگان، خصوصی‌سازی و تقویت برنامه تناوب زراعی و الگوی کشت نیز در این زمینه تأثیر زیادی داشته است.

مدیر زراعت استان همدان با اشاره به تنوع تولیدات زراعی استان گفت: در تنوع تولیدات زراعی استان یک میلیون و 64 هزار تن غلات شامل گندم، جو و ذرت، بیش از 15 هزار تن حبوبات شامل لوبیا، نخود و عدس، 187 هزار تن محصولات صنعتی شامل چغندر قند و دانه‌های روغنی، بیش از یک ‌میلیون و 237 هزار تن سبزیجات، 280 هزار تن محصولات جالیزی، 768 هزار تن نباتات علوفه‌ای و 300 هزار تن محصولات فرعی را شاهد هستیم.

انتهای پیام/صا20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول