اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار مریوان خواستار شد

تسریع در اجرای پروژه تصفیه‌خانه آبفای مریوان

خبرگزاری فارس: فرماندار مریوان با انتقاد از روند کند اجرای پروژه تصفیه‌خانه آب و فاضلاب این شهرستان خواستار تسریع در روند اجرای آن شد.

تسریع در اجرای پروژه تصفیه‌خانه آبفای مریوان

رشیدی‌پور در حاشیه بازدید از طرح انتقال آب و فاضلاب شهر برده‌رشه و روستاهای حاشیه دریاچه زریوار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج با اشاره به نقش این پروژه در حفظ و نجات دریاچه زریوار اظهار کرد: مسئولان ذیربط باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به تسریع در انجام این پروژه اقدام کنند.

به گفته وی، با بهره‌برداری از این طرح، آبهای سطحی جمع‌آوری و از ورود فاضلاب روستاهای حاشیه به دریاچه جلوگیری می‌شود.

فرماندار مریوان خاطرنشان کرد: حفظ اکوسیستم دریاچه زریوار با توجه به ظرفیت‌های گردشگری و زیبایی‌های طبیعی چشمگیر آن از مهم‌ترین اهداف اجرای این پروژه است.

گفتنی است؛ دریاچه زریوار مریوان در سه کیلومتری شهر مریوان قرار دارد و آب شیرین آن از 600 الی 700 چشمه خود جوش تأمین می‌شود که در کف دریاچه وجود دارد بطوری که آب هیچ رودخانه‌ای وارد آن نمی‌شود و خود نیز سرچشمه رودی به نام رودخانه مریوان است.

این دریاچه با داشتن ظرفیت‌های گردشگری و زیبایی‌های طبیعی چشمگیر، به دلیل آسیب‌های فراوانی که در چند سال گذشته بر آن وارد شده در معرض خطرات جدی قرار گرفته است.

دریاچه زریوار از لحاظ داشتن تعداد چشمه‌های خودجوش نیز در رتبه اول جهان قرار دارد، این در حالی است که رسوب و گل‌ولای انباشته شده در زیر دریاچه و گل‌ولایی که همراه با آب باران از کوه‌های اطراف به دریاچه سرازیر شده‌اند راه خروج اکثر این چشمه‌ها را مسدود کرده و بقیه آنها را نیز با خطر جدی مواجه کرده است.

ورود فاضلاب سه محله از شهر مریوان و برخی روستاهای اطراف دریاچه به داخل آن یکی از دلایل ایجاد این رسوب‌ها است تا جایی که در حال حاضر فاضلاب محلات استادیوم، بیسارانی و سردوشی‌ها که به صورت غیرقانونی احداث شده‌اند به داخل دریاچه ریخته می‌شود.

در حال حاضر فاضلاب 11 روستای اطراف دریاچه همچنان وارد آب دریاچه زریوار می‌شود و این فاضلاب‌های تصفیه نشده که همراه با کود و سموم شیمیایی کشاورزان منطقه است، وضعیت این دریاچه را روز به روز وخیم‌تر کرده است.

انتهای پیام/صا20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول