اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

واکاوی نبود ورزشکارانی از خراسان‌رضوی در المپیک لندن

شاید سهم خطه خاوران از المپیک 2016 مانند المپیک لندن هیچ نباشد

خبرگزاری فارس: المپیک لندن با قهرمانی‌‌ها و ناکامی‌ها به پایان رسید و اما حسرت حضور قهرمانی از خطه خاوران و خراسان در بایگانی ذهن‌های ورزشکاران و علاقمندان ثبت شد تا شاید روزی مسکنی برای افول درد ورزش خراسان یافت شود.

شاید سهم خطه خاوران از المپیک 2016 مانند المپیک لندن هیچ نباشد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، المپیک سال 2012 میلادی در لندن با تمام غم‎ها و شادی‎هایش به اتمام رسید و قهرمانی ورزشکاران بزرگ کشورمان سبب شادی دل‎های ایرانیان سراسر جهان شد، شادی و غروری که شاید نتوان با هیچ چیز دیگر جایگزین کرد.

در هنگام این قهرمانی‎ها و زمانی که رسانه ملی به خانه این ورزشکاران قهرمان در شهرهای مختلف می‎رفت، شادی و غرور خانواده و همشهریان این ورزشکاران جالب توجه بود؛ اما این افتخارات برای ما خراسانی‎ها حسرتی به همراه داشت؛ حسرت حضور جوانان با استعدادمان در بزرگترین رویداد ورزشی جهان، حسرت حضور فرزندان پهلوان این خطه در مکانی که بیشترین توجه مردم کره خاکی به آن بود.

مردم خراسان در تاریخ خود شاهد بروز و ظهور پهلوانان بزرگ و نامی بوده و همیشه در ورزش کشور می‌درخشیدند؛ قهرمانی‌های برادران خادم در رقابت‌های بین‌المللی و المپیک هنوز در یادهای مردم این سرزمین است اما امروز دیگر هیچ نشانی از فرزندان خطه خراسان در سطح اول ورزش کشور و دنیا نیست.

قهرمانی‎های دو ومیدانی‌کارانی از قبیل باغبان‌باشی هنوز هم به عنوان داستانی حیرت‌انگیز از قهرمانی یک جوان با استعداد در رسانه‎ها نقل می‌شود، هنوز هیچ‌کس افتخار آفرینی‎های مهندس خالدی در وزنه‌برداری جهان را فراموش نکرده است اما امروز حتی از سالن‎های وزنه‌برداری مشهد هیچ خبری نیست و دیگر چیزی نداریم که به آن ببالیم.

این روزها ورزش استان حال و روز خوشی ندارد و به حاشیه رفته است؛ جنجال‎ها، نامه‎ها، طومار‎ها، زد و بندها، درگیری‎ها و زد و خوردها در میادین ورزشی چهره زشتی به فعالیت‎های ورزشی داده است و بد اخلاقی ستاره‎های عرصه ورزش سبب بی‎انگیزگی خانواده‎ها و نوجوانان شده است.

روند بروز ناهنجاری‏ها در ورزش چیزی جز ناکامی برای ما به همراه نداشته و هیچ کس نمی‎تواند انکار کند که ورزش‎های بزرگ ما از قبیل فوتبال و کشتی از زمانی رو به افول گذاشتند که بزرگان این رشته‎ها سر ناسازگاری برداشتند و برای منافعی کوچک، منافع بزرگ ورزش و آینده جوانان را خراب کردند.

مدیریت ضعیف چند سال گذشته در ورزش استان خراسان رضوی سبب افت شدید ورزش در این استان شده است تا به حدی که دیگر ورزشکاران رشته‏های مطرح ما هم در مسابقات کشوری جایی ندارند، استانی که مدال المپیک کشتی دارد، سال‎هاست که هیچ نماینده‎ای در تیم ملی ندارد و بزرگترین کشتی‎گیران امروز ما، با خوش شانسی شاید بتوانند خود را به 4 نفر اول کشتی ایران در هر وزن نزدیک کنند اما هیچ جایگاهی در بین بزرگان ندارند.

با وجود همه ناکامی‎ها اما هنوز راه موفقیت باز است، خراسان‌رضوی با توجه به بافت جمعیتی خود، دارای مردمانی با قدرت بدنی بالا و مستعد در رشته‌های انفرادی و قدرتی که تا به حال استعداد خود در ورزش را به خوبی نشان داده‎اند و با وجود چنین ظرفیت عظیمی می‎توان دوباره به روزهای اوج بازگشت.

با المپیک 2012 خداحافظی کرده‎ایم، 4 سال زمان داریم تا به المپیک 2016 در برزیل دست پیدا کنیم  و حتی می‎توان با برنامه‌ریزی بلند مدت‎، المپیک‎های بعدی را هدفگذاری کرد و با برنامه‌ریزی دقیق و الگو برداری از قدرت‎های برتر ورزش دنیا، به هدفی رسید که دست نیافتنی نیست.

لزوم توجه به بُعد علمی ورزش در برنامه‌ریزی‏ها، از استعدادیابی و پرورش استعدادها تا سطح حرفه‏ای ورزش، در دنیای پیشرفته امروز بیش از پیش نمایان است و با استفاده از متخصصان باید به جنگ بزرگان ورزش دنیا رفت.

استان خراسان رضوی در المپیک آینده نماینده‎ای خواهد داشت؟ چقدر از شادمانی و غرور و افتخار قهرمانی در بزرگترین رویداد ورزشی دنیا سهم مردم پهلوان پرور خطه خراسان خواهد بود؟

امید بدان داریم تا مسئولان از اکنون به فکر پاسخ این سوال و سوال‌هایی از این دست باشند تا دیگر حسرت در نگاه ورزشکار و علاقمندان ورزش خراسان در المپیک 2016 موج نزند.

انتهای پیام/ع10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول