اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک بازیگر و نویسنده تئاتر:

خروجی دانشکده‌های تئاتر با نیازهای فرهنگی جامعه مغایرت دارد

خبرگزاری فارس: یک بازیگر و نویسنده تئاتر گفت: بی‌پولی مشکل اصلی تئاتر دانشجویی است، بنابراین دیده می‌شود که خروجی دانشکده‌های تئاتر با نیازهای فرهنگی جامعه مغایرت دارد.

خروجی دانشکده‌های تئاتر با نیازهای فرهنگی جامعه مغایرت دارد

فهیمه قانع در گفتگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: تئاتر نوجوانان، محلی است که نوجوانان در سال‎های آخر دوره راهنمایی و تمام دوران دبیرستان می‎توانند، به صورت فوق برنامه زیر نظر مدرسان تئاتر کار کنند، نمایشنامه بنویسند، صحنه بیارایند، نمایش آماده و برای تماشاگران اجرا کنند.

وی با اشاره به اینکه تفاوت مرحله تئاتر کودک با مرحله نوجوانی در نوع نگرش به نمایش است، افزود: در دوره کودکی هدف، اجرا نیست و کار بر بداهه‎سازی و بازی بنا شده است.

این بازیگر و نویسنده  تئاتر با بیان اینکه اهمیت‌دادن به تئاتر همیشگی نیست و در آن حد اعتدال رعایت نمی‎شود، گفت: گاهی برای تئاتر مربی تربیت می‎شود، جشنواره و مسابقه تهیه می‎بینند و گاه نادیده گرفته می‎شود، از آنجا که این تئاتر رشد طبیعی ندارد، نوجوانان به گروه‎های هنری خارج از مدارس رو می‎آورند و در بسیاری از موارد مرز این تئاتر و تئاتر بزرگ‌سالان مخدوش می‎شود و از این نظر آفات فراوانی در انتظار آن است.

وی بیان کرد: بسیاری از مربیان دلسوز در مدارس نیز تصوری بیش از یک تیم ورزشی از گروه تئاتر ندارند، گویا تئاتر مدارس یعنی کسب رتبه و مقام و کسی به هنر همگانی و یا قابل استفاده بودن برای همگان و فواید تربیتی آن نمی‎اندیشد.

قانع به تئاتر در دوره‌های دانشجویی اشاره و تاکید کرد: در تئاتر دانشجویی اغلب افرادی به تئاتر رو می‎آورند که تنها هدفشان برای بازیگری و ستاره ‎شدن است؛ تجربه نشان داده اغلب کسانی که با این نیت وارد عرصه بازیگری می‌شوند، در انتها چیزی جز ناکامی و سرخوردگی نصیبشان نمی‌شود.

وی با بیان اینکه فقدان اساتید آگاه و باتجربه در دانشگاه تئاتر معضل بزرگ فردای جامعه تئاتری است، گفت: در تئاتر امروز نتیجه‎ای در کار نیست، مگر قطعات دست و پاشکسته‎ای از جنس میان پرده‌ها همراه با لودگی و‌ تقلید از لوده‎بازی‎های تلویزیونی، البته استثنا همیشه هست و گاهی در شرایطی، کار سالمی هم شکل می‎گیرد، اما به ندرت اتفاق می‎افتد که آن گروه  کار خود را منسجم دنبال کند.

این نویسنده تئاتر ادامه داد: در تئاتر دانشجویی جای واحدهای درسی چون تئاترهای خیابانی، تعزیه، نمایش خلاق، نمایش کودک و نوجوان، تئاتر درمانی و قصه‌گویی خالی است، به همین علت نگرانی دانشجو را پس از اتمام فارغ‌التحصیلی به دنبال می‌آورد.

وی با بیان اینکه خروجی دانشگاه با نیازهای جامعه فرهنگی مغایرت دارد، گفت: دانشجویان با اساتیدی مواجه هستند که بیشترین مطالعه و کم‌ترین تجربه عملی و پژوهشی را دارند، به همین علت جریان اصلی تئاتر کشور باید با تکیه بر اجرای عموم برنامه‎ریزی شود و جشنواره‌ها نتیجه اجراها را به تثبیت برسانند و جشنواره‎های تئاتری باید از دل اجراهای عموم بیرون آیند و کیفیت آن مدنظر قرار گیرد.

قانع در مورد کم‌رنگ بودن نقش خانم‎ها در عرصه کارگردانی در استان تصریح کرد: بانوان کارگردان هرگاه پا به عرصه هنر نمایش گذاشتند، موفق بوده‎اند اما امروزه در استان اصفهان حضور خانم‎ها در عرصه کارگردانی کم‌رنگ شده است.

وی در مورد ویژگی‎های آثار ارزشی و شاخص تاکید کرد: یک کار خوب دارای ویژگی‌هایی است و بسیاری از آثار تا مرحله بازبینی دارای ضعف‎هایی هستند که کارگردانان باید با مشورت و استفاده از نقطه نظرات کارشناسان و اساتید فن ضعف‎های خود را بپوشانند و به خلاقیت‎های بیشتری دست بزنند.

انتهای پیام/خ20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول