اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور اساتید معروف کشوری

نخستین کارگاه آموزشی جشنواره‌ تئاتر شهروند سقز برگزار شد

خبرگزاری فارس: نخستین کارگاه آموزشی جشنواره‌ تئاتر شهروند با حضور قطب‌الدین صادقی کارگردان مطرح تئاتر ایران در سقز برگزار شد.

نخستین کارگاه آموزشی جشنواره‌ تئاتر شهروند سقز برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سقز، قطب‌الدین صادقی پیش از ظهر امروز در این کارگاه آموزشی که با حضور انبوه و استقبال بی‌نظیر علاقه‌مندان به تئاتر روبه‌رو شد با برشمردن برخی ویژگی‌های تئاتر خیابانی و تفاوت‌ آن با تئاتر صحنه‌ای، اظهار کرد: تئاتر خیابانی تئاتری کوتاه، شفاف، پرمعنا، مردمی، پویا، متحرک، سریع و تاثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: در تئاتر صحنه‌ای تماشاگر با قصد و قرار قبلی به دیدن نمایش می‌رود در حالیکه در تئاتر خیابانی هیچ قصد، دعوت و قرار و زمان مشخصی وجود ندارد و تماشاگر به صورت اتفاقی با نمایش‌ها مواجه می‌شود.

به گفته این نویسنده و کارگردان ایرانی، یکی دیگر از ویژگی‌های تئاتر خیابانی حرکت آن به سوی مردم و ورود آن به عرصه‌ زندگی آنان است.

صادقی خاطرنشان کرد: از آنجا که نمایش خیابانی با زندگی مردم پیوند می‌خورد، نباید موضوعات سست و بی‌خاصیت در آن گنجانده شود.

وی اضافه کرد: تئاتر خیابانی باید با وضعیت اقتصادی، معیشتی و زندگی عادی و روزانه‌ مردم ارتباطی تنگاتنگ داشته ‌باشد.

این نویسنده و کارگردان ایرانی با اشاره به پویایی این نوع نمایش‌ها اظهار کرد: تئاتر خیابانی باید با بهره‌گیری از مهارت‌هایش چنان شک احساسی، هیجانی و فکری در مخاطب ایجاد کند که موجب تأثیرپذیری بیشتر و شناخت عمیق‌تر و دقیق‌تر مخاطب از واقعیت‌های اطراف خود شود.

به گفته صادقی، هنر باید در مورد واقعیت‌هایی که به دلیل کثرت نگاه، به‌ صورت عادت‌های روزمره درآمده‌اند به آشنایی‌زدایی بپردازد.

وی تصریح کرد: لحن تئاتر خیابانی خطابی و این نوع تئاتر باید بی‌مقدمه و با اوج شروع شود.

صادقی شفافیت تئاتر خیابانی را ارتباط مستقیم این ژانر نمایشی با فکر توده‌های مردم دانست و افزود: تئاتر خیابانی  اساساً تفکری ناگزیر ساده، صمیمی و غیرپیچیده است.

وی خاطرنشان کرد: تئاتر خیابانی وسیله‌ای برای کمک به مردم است و نباید در آن دچار توهم و ذهنیت‌گرایی صِرف و اداها و نگاه‌های شبه‌روشنفکری شد.

این نویسنده و کارگردان ایرانی اضافه کرد: باید در تئاتر خیابانی با بهره‌بردن از تخیل سرشار و منعکس نکردن واقعیت‌های خشک، مردم را با بحران‌ها و مصایب زندگی عادی‌شان آشنا کرد.

وی در پایان افزود: خلق یک نمایش موفق خیابانی، درست بهره‌ بردن از عواملی چون موسیقی، تصویرسازی، انرژی بازی، لحن و درگیر کردن مردم با نمایش است.

انتهای پیام/ی20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول