اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نشست تخصصی وزرای علوم و بهداشت با دانشجویان ایرانی خارج از کشور

دانشجویان ایرانی خارج از کشور در تمدن‌سازی انقلاب اسلامی نقش بسزایی دارند

خبرگزاری فارس: نشست تخصصی و پرسش و پاسخ معاونان وزرای علوم و بهداشت با دانشجویان فعال ایرانی خارج از کشور در مشهد برگزار شد.

دانشجویان ایرانی خارج از کشور در تمدن‌سازی انقلاب اسلامی نقش بسزایی دارند

به ‌گزارش خبرگزاری‌ فارس از مشهد، در ادامه ششمین گردهمایی دانشجویان فعال ایرانی خارج از کشور که در محل هتل طرقبه مشهد مقدس در حال برگزاری است، نشست تخصصی و پرسش و پاسخ معاونان وزرای علوم و بهداشت با دانشجویان پیرامون مشکلات برسر راه آنان با حضور ملاباشی رئیس سازمان امور دانشجویان کشور و معاون وزیر علوم، خواجه‌سروی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، مردانی رئیس مرکز جذب هیئت علمی وزارت علوم، مسلمی نائینی معاون بورس و ارز سازمان دانشجویی کشور و قاضی خوانساری رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت و درمان‌ و آموزش‌پزشکی برگزار شد.

در ابتدای این نشست غلامرضا خواجه‌سروی ضمن تبریک به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: به‌واقع حوزه فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌های کشور به همت دو وزیر علوم دولت نهم و دهم احیا شد به گونه‌ای که در سال 84 شاهد تشکیل ستادی در وزارت علوم پیرامون مسائل فرهنگی و سپس شاهد تشکیل معاونت فرهنگی و اجتماعی بودیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: همچنین از سال 88 مقرر شد که در دانشگاه‌های کشور ستاد فرهنگی تشکیل شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان خارج از کشور گفت: متاسفانه در وزارت علوم متولی و متصدی فرهنگی برای دانشجویان ایرانی خارج از کشور نداریم، البته در این راستا با همکاری چند بخش وزارت علوم درصدد ایجاد معاونت فرهنگی و برقراری ارتباط با دانشجویان خارج از کشور و تغذیه فرهنگی آن‌ها هستیم.

خواجه‌سروی ادامه‌داد: در این‌ راستا حتی مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم پیگیری‌ کردند اما متاسفانه هنوز موفقیتی حاصل نشده و در عین حال سازمان‌های موازی هستند که کارهایی انجام داده‌اند ولی این اقدامات و فعالیت‌ها هم کافی نبوده‌است.

معاون وزیر علوم خطاب به دانشجویان در حال تحصیل در خارج از کشور گفت: با توجه به حوادث منطقه‌ای و جهانی، توقع جمهوری اسلامی ایران بالا رفته ‌است، در این راستا ما نیز از شما دانشجویان توقع داریم که در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای، پیگیر بحث تمدن‌سازی انقلاب اسلامی باشید و به کشور در این راستا کمک‌کرده و با هم جلو برویم.

رایزن علمی ایران در چین تا دو ماه دیگر مستقر می‌شود

محمود ملاباشی نیز در ادامه این جلسه با اشاره به وجود 9 رایزن علمی ایران در برخی کشور‌های دنیا گفت: در حال‌حاضر 9 رایزن دائم علمی داریم و در کشور مالزی یک رایزن فوق‌العاده حضور دارد. در کشور هند نیز دو رایزن دائم داریم؛ البته مدت‌هاست که در تلاشیم تا در سایر کشورها نیز رایزن علمی داشته ‌باشیم.

معاون وزیر علوم افزود: در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای در آینده‌ای نزدیک بین وزرای علوم، بهداشت و امور خارجه مبنی بر اعزام رایزن سیار به 80 کشور دنیا منعقد می‌‌شود که بر اساس همین تفاهم‌نامه می‌توانیم در بسیاری از کشورها رایزن علمی داشته ‌باشیم.

وی در ادامه با اعلام این خبر که نخستین رایزن سیار علمی ایران در کشور آلمان مستقر می‌شود، خاطرنشان ‌کرد: همچنین دهمین رایزن علمی ایران تا دو ماه دیگر در چین مستقر می‌شود. 

رئیس سازمان امور دانشجویان کشور در ادامه این جلسه در پاسخ به یکی از دانشجویان حاضر در جلسه مبنی بر اینکه چه مدارکی مورد تایید وزارت علوم است، گفت: همه مدارک دانشجویان را تایید می‌کنیم، ما برای ارزشیابی‌ها سخت نمی‌گیریم ولی در هر حال باید همانند دیگر دانشگاه‌های دنیا مدارک را ارزشیابی کنیم تا به نسبت سطح علمی کشور آن‌ها را بسنجیم.

وی با بیان اینکه مرز علمی کشور باید صیانت شود، تصریح‌ کرد: از ژانویه 2013 رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا شکل جدید و نسبتا پایدار و ثابت خود را پیدا می‌کند، ما نیز در اعتبار سنجی که اعلام می‌کنیم بیش از 200 دانشگاه دنیا را معتبر می‌دانیم.

ملاباشی با تاکید بر اینکه ما با توجه به رشد علمی کشور از این مرزها باید صیانت کنیم، یادآور شد: در حال حاضر برای ارزشیابی‌ها، شورای ارزشیابی نخبگان کشور را داریم که 20 نفر از نخبگان علمی کشور در آن بوده و بنده نیز مجری مصوبات هستم.

فراخوان سراسری جذب تنها راه جذب هیئت علمی برای دانشگاه‌ها است

محمدرضا مردانی رئیس مرکز جذب هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست پرسش و پاسخ ضمن بیان گزارشی از روند جذب هیئت علمی در دانشگاه‌های کشور اذعان‌ داشت: توسعه آموزش ‌عالی کشور در سال‌های گذشته و افزایش تعداد دانشگاه‌ها و موسسات و افزایش تعداد دانشجویان در مقاطع تکمیلی، نیاز به جذب و سازماندهی اعضای هیئت علمی در کشور را چند برابر کرده ‌است.

وی اضافه‌کرد: با تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در شورای عالی انقلاب فرهنگی، بحث ساماندهی و جذب اعضای هیئت علمی و تجربه‌های سال‌های گذشته در این راستا مورد بررسی قرار‌ گرفت که پس از آن آیین‌نامه جذب اعضای هیئت علمی در کشور تصویب و به وزارتخانه‌ها ابلاغ شد؛ هدف اصلی از این آیین‌نامه هم حاکم‌شدن مبانی دینی و اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها و ایجاد تحرکات علمی است.

رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم خاطر نشان ‌کرد: براساس این آیین‌نامه یک هیئت عالی در شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شد و هسته‌های گزینش شکل‌گرفت و این هسته مسئولیت جذب را عهده‌دار شدند چراکه به واقع دانشگاه‌ها به تنهایی در جذب اعضا هیئت علمی نقش ندارند بلکه ترکیبی از اعضای مختلف در این فرآیند نقش دارند.

وی تصریح‌کرد: بحث شبکه جذب هم در این آیین‌نامه بسیار مهم بود، این مرکز سعی کرده‌است که همواره شعار عدالت محوری در دولت نهم و دهم را در بحث جذب اعضای هیئت علمی مورد نظر قرار دهد.

مردانی تاکید کرد: در این راستا باید گفت که از شهریور ماه سال 89 تاکنون هیچ جذبی در دانشگاه‌های کشور انجام نشده مگر از طریق فراخوان جذب و به صورت یکپارچه.

وی افزود:‌ فراخوان سراسری جذب تنها راه جذب هیئت علمی برای دانشگاه‌هاست و ما در واقع بحث عدم صلاحیت دانشجویان را نداریم بلکه بحث اولویت‌بندی است؛ البته توجه داشته ‌باشید که کسانی که در هیئت‌ علمی جذب نمی‌توانند وارد شوند می‌توانند به راحتی در مراکز پژوهشی و تحقیقاتی وارد شوند.

وی اظهار کرد: تاکنون حدود پنج هزار نفر مدرس برای دانشگاه جامع علمی و کاربردی و دو هزار نفر مدرس برای دانشگاه پیام نور از طریق این هیئت جذب‌کردیم.

رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم با اشاره به شکل‌گیری مرکز شناسایی و استعدادیابی برای شناسایی افراد توانمند و متدین و طرفدار انقلاب برای هیئت علمی دانشگاه‌ها گفت: از شما دانشجویان خواستاریم تا همکاری خوبی با این مرکز داشته‌باشید تا اینگونه افراد پنهان نمانند.

مردانی در خاتمه تصریح‌کرد: در واقع ما از تشکل‌های دانشجویی می‌خواهیم که در شناسایی و ارزیابی افرادی با توانمندی‌های علمی و مدافع ارزش‌های انقلاب اسلامی و نخبگان ما را یاری کنند.

برای جذب در هیئت علمی باید با همه فارغ‌التحصیلان داخلی رقابت کنید

محمود قاضی خوانساری رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم یکی از سخنرانان این نشست بود که ضمن تشریح وظایف این مرکز اظهار کرد: تعدادی از دانشجویان رشته‌های ژنتیک، میکروب، بیوشیمی و روانشناسی زمانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند مدرک خود را به وزارت علوم می‌برند در حالیکه در آنجا فقط می‌توانند استاد دانشگاه باشند. باید توجه کنند که در این صورت از مزایای وزارت بهداشت نیز محروم می‌شوند چرا که باید برای استفاه از این مزایا به وزارت بهداشت رجوع کنند.

وی در ارتباط با دانشگاه‌های غیر معتبر و عدم تایید وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر دیگر بهانه‌ای وجود ندارد چون سایت و شبکه وزارت بهداشت برای اطلاع‌رسانی بسیار فعال است، مراقب باشید که در دانشگاه‌های غیر معتبر وارد نشوید.

رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان ‌کرد: برای جذب هیئت علمی به این نکته توجه کنید که باید با همه فارغ‌التحصیلان داخلی رقابت کنید، بحث ارزشیابی شما با وزارت علوم است اما برای جذب هیئات علمی باید توانایی‌هایتان را بالا برده و خودتان را نشان دهید.

قاضی خوانساری در خاتمه با بیان اینکه دوره‌های مجازی در وزارت بهداشت فعلا غیر معتبر است، اظهار داشت: همچنین دانشگاه USM مالزی از سپتامبر سال 2012 از نظر وزارت بهداشت غیرمعتبر بوده و هر کسی که در این دانشگاه به تحصیل بپردازد مدرک او قابل تایید نیست.

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول