اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان:

مردم از ذبح دام خارج از کشتارگاه خودداری کنند

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: باید از ذبح و پوست‌کنی دام خارج از کشتارگاه جدا خودداری شود.

مردم از ذبح دام خارج از کشتارگاه خودداری کنند

ابراهیم توکلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جیرفت با بیان اینکه گوشت قرمز اصطلاحی است که به گوشت گاو، گوسفند، بز و شتر اطلاق و مجموعه‌ای از بافت‌های عضلانی‌، چربی و استخوان‌ها را شامل  می‌شود، اظهار داشت: گوشت قرمز تازه دارای قوام سفت و به رنگ قرمز تا صورتی است و نباید نرم و لزج باشد.

وی افزود: چربی گوشت نیز سفت و زرد متمایل به سفید است و نباید بوی بدی داشته باشد.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان با اشاره به اینکه گوشت قرمز از یک سو یکی از مهم‌ترین منابع تأمین کننده پروتئین بدن است و از سوی دیگر محیطی بسیار مناسب برای رشد و تکثیر انواع میکروب‌ها محسوب می‌شود، تصریح کرد: در این صورت مصرف آن می‌تواند موجب انتقال بسیاری از بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان شود.

توکلی خاطرنشان کرد: از جمله بیماری‌های مشترک میان انسان و دام می‌توان تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اشاره کرد که طی سال‌های اخیر در ایران مشاهده و موارد ابتلا و تلفات آن نیز گزارش شده است.

وی با بیان اینکه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری و سایر بیماری‌های مشترک بایستی مسائل بهداشتی رعایت شود، عنوان کرد: حتی‌الامکان از تماس با دام زنده خودداری شود و در صورت ضرورت نیاز به تماس با دام زنده به ویژه دامداران باید از وسایل ایمنی فردی مانند دستکش، ماسک، چکمه و عینک استفاده کنند.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان با اشاره به اینکه یکی از راه‌های مهم انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام تماس با خون و ترشحات و بافت آلوده دامی و گوشت تازه آلوده است، تأکید کرد: باید از ذبح و پوست‌کنی دام در خارج از کشتارگاه جدا خودداری شود.

توکلی گفت: گوشت مورد نیاز از قصابی‌ها و مراکز عرضه مورد تأیید دامپزشکی خریداری شود.

وی اظهار داشت: در هنگام خرید گوشت به مهر بهداشتی دامپزشکی روی لاشه توجه شود.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان با بیان اینکه شهروندان بعد از خرید گوشت و قبل از قطعه کردن آن، حداقل به مدت 24 تا 48 ساعت در یخچال در دمای 0 تا 4 درجه آن را نگهداری کنند، ابراز داشت: در هنگام قطعه کردن گوشت حتما از دستکش استفاده شود.

وی افزود: عرضه گوشت چرخ کرده از پیش آماده شده ممنوع بوده و باید از خرید آن خودداری کرد.

توکلی توجه کردن به تاریخ تولید و انقضا و مشخصات روی گوشت‌های بسته‌بندی را ضروری دانست و بیان داشت: باید از خرید گوشت بسته‌بندی با تاریخ های مخدوش شده خودداری شود.

وی از کلیه شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی از جمله فروش گوشت قرمز فاقد مهر بهداشتی، حمل غیرمجاز گوشت در خودروهای غیرمجاز و فاقد سردخانه، فروش انواع گوشت و فرآورده‌های خام دامی دارای ویژگی‌های نامطلوب و غیربهداشتی و ... با شماره تلفن 1512 در شهرستان جیرفت و شماره 03481512 در سایر شهرستان‌ها تماس حاصل نموده و مراتب را به اطلاع اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان برسانند‌.

انتهای پیام/ب20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول