اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

تهدید سلامت شهروندان با ذبح دام در خارج از کشتارگاه

خبرگزاری فارس: مردم با ذبح دام در محیط خارج از کشتارگاه، سلامت خود را به خطر می‌اندازند.

تهدید سلامت شهروندان با ذبح دام در خارج از کشتارگاه

به گزارش خبرگزاری فارس از بردسیر، با آغاز فصل گرما و شیوع جمعیت حشراتی همچون کک و کنه در محیط‌های دامداری، تب شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام که از طریق گوشت و خون آلوده به انسان سرایت می‌کنند نیز بالا می‌گیرد.

تب خونریزی دهنده ویروسی کریمه‌کنگو یک بیماری تب‌دار حاد است که توسط کنه منتقل می‌شود و در آفریقا، آسیا و شرق اروپا وجود دارد.

بیماری تب کریمه‌کنگو یک بیماری ویروسی است که توسط گوشت و خون آلوده به انسان سرایت می‌کند و چرخه بیماری در بین دام‌ها از طریق کنه‌ها تکمیل می‌شود، ویروس نسبت به حرارت، محیط اسیدی و همچنین کلر حساس است و به راحتی از بین می‌رود.

بیماری در حیوانات اهلی علائم چندان واضحی ندارد و با یک بیماری تب‌دار چند روزه تمام می‌شود، گوسفند پس از ابتلا به ویروس برای مدت کوتاهی دچار افزایش درجه بدن و تب می‌شود که ناشی از ویرمی یا تکثیر ویروس در خون است.

همین دوران خطرناک‌ترین برهه در انتقال بیماری از دام به انسان است و کشتار و تماس با خون یا ترشحات آلوده دام می‌تواند سبب بروز بیماری مهلک تب کریمه در انسان شود.

اگر در دوره ویرمی دام ذبح شود یا در جریان مواردی مانند وضع حمل دام تماس با خون، ترشحات یا بافت آلوده پیدا شود، می‌تواند موجب انتقال ویروس به انسان شود، البته پس از مدت کوتاهی "چند ساعت" پس از ذبح به خاطر اسیدیته گوشت ویروس از بین می‌رود و بیشترین خطر هنگام تماس با خون و گوشت تازه دامی مطرح است.

در کشور ما شایع‌ترین راه انتقال ذبح دام‌های آلوده و تماس با لاشه دام، خون و احشا پس از ذبح بوده است که مردم با ذبح دام در محیط خارج از کشتارگاه، سلامت خود را به صورت جدی به مخاطره می‌اندازند.

با این همه در صورت شک به آلودگی، نگهداری گوشت تازه در یخچال به مدت 24 ساعت سبب افزایش یا اسیدیته گوشت شده که ویروس موجود در گوشت را از بین می‌برد.

بدن دام پس از گذراندن دوره تب و ویرمی به تدریج به مقابله با ویروس پرداخته و حیوان سلامت خود را باز می‌یابد، اما ماجرا همین جا خاتمه نمی‌یابد.

کنه یک انگل خونخوار بوده و با چسبیدن به سطح پوست دام در مناطقی که پوست‌های نازک‌تری دارند مانند گوش، کشاله ران و بین دست‌ها از خون میزبان تغذیه می‌کند.

کنه با خوردن خون آلوده، ناقل بیماری تب کریمه‌کنگو شده و ضمن حفظ ویروس در بدن برای مدت طولانی و انتقال آن به نسل بعد از خود با تغییر میزبان و گزش میزبان جدید، حیوان دیگری را آلوده می‌کند.

ویروس به دلیل انتقال عمودی و افقی در کنه‌ها می‌تواند تا 2 سال در جمعیت کنه‌ها باقی بماند، بدون آن که از میزبان آلوده‌ای خونخواری کند و در مناطق وسیعی از کشور ما در محیط‌های دامی عموما این کنه مشاهده می‌شود.

عفونت در انسان پس از گزش توسط کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست نیز ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/ب20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول