اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان خبر داد:

نظارت ذبح شرعی دام‌های قربانی در عید قربان

خبرگزاری فارس: مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان گفت: بر ذبح شرعی دام‌های قربانی در عید قربان نظارت می‌شود.

نظارت ذبح شرعی دام‌های قربانی در عید قربان
به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حجت‌الاسلام محمد سعید گلی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به تاریخچه عید قربان اظهار داشت: عید قربان ریشه در دوران قبل از تاریخ بشر دارد و انسان برای ترحم خدایان اقدام به قربانی کردن حیوانات و انسان می‌کرد.
وی با بیان اینکه عید قربان از اعیاد مسلمانان و اخلاص بندگی حضرت ابراهیم در برابر خدا است، افزود: قربانی کردن در روز عید طبق سنت پیامبر بر همه واجب نیست، بلکه فقط حجاج و زائران خانه خدا در روز عید در منا قربان قربانی کرده و مناسک حج را به جا می‌آورند.
مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه امسال شش نفر از روحانیون نیز به همراه همکاران دامپزشکی به صورت ثابت و سیار برای نظارت شرعی ذبح دام‌ها اعزام می‌شوند، افزود: در زنجان سه نفر، در ابهر دو نفر، در صائین قلعه یک نفر و در خدابنده نیز دو نفر به ذبح شرعی در روز عید قربان نظارت می‌کنند.
وی مسلمان بودن، چاقوی آهنی، روبه قبله بودن، بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم گفتن به هنگام ذبح و قطع اوداج اربعه را از شرایط ذبح شرعی اعلام کرد.
حجت‌الاسلام گلی همچنین با اشاره به حلیت و طهارت گوشت‌های وارداتی به استان زنجان نیز گفت: در سال‌جاری برای اطمینان خاطر و نظارت بر ذبح شرعی از استان زنجان تعداد 20 نفر ذابح به کشورهای برزیل، استرالیا و لهستان اعزام شده‌اند.
مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: در کشور برزیل نزدیک 40 شرکت طرف قرارداد واردات گوشت وجود دارد که در هر کدام از شرکت‌ها یک نفر روحانی و یک نفر دامپزشک بر ذبح دام‌ها نظارت می‌کنند.
وی به وجود 106 ذبح‌ کننده برای رسیدگی به نحوه کشتار در ایام معمولی سال در استان زنجان نیز اشاره کرد و یادآور شد: در داخل استان زنجان تعداد 12 کشتارگاه وجود دارد که از این تعداد هفت کشتارگاه مربوط به دام سبک و سنگین و تعداد پنج کشتارگاه مربوط به بخش طیور وجود دارد، که تعداد 9 نفر ناظر روحانی نیز در این کشتارگاه‌ها مشغول نظارت بر نحوه ذبح هستند.
حجت‌الاسلام گلی با بیان اینکه گوشت و پروتئین حیوانی سهم بسزایی در سبد غذایی خانوارها دارد، تصریح کرد: رعایت نکات اخلاقی در ذبح دام و طیور و صید آبزیان از اهمیت زیادی برخوردار است.
مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در اداره ‌کل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه تا سال 87 قانونی در رابطه با نظارت بر ذبح شرعی دام و طیور در کشتارگاه‌ها وجود نداشت و تنها بر نحوه ذبح بهداشتی نظارت صورت می‌گرفت، افزود: در سال 87 قانون نظارت بر نحوه ذبح در مجلس تصویب و در سال 88 به مرحله اجرا گذاشته شد.
وی تصریح کرد: ذابحین همگی دوره‌های مربوط به ذبح شرعی را گذرانده‌اند و همه ساله دو دوره ذبح برای این افراد برگزار می‌شود.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول