اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان:

ایران در شاخص‌های سلامت بالاتر از کشورهای منطقه قرار دارد

خبرگزاری فارس: رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران در شاخص‌های سلامت بالاتر از کشورهای منطقه قرار دارد.

ایران در شاخص‌های سلامت بالاتر از کشورهای منطقه قرار دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، محمدحسین اعرابی بعدازظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز پزشک و داروساز در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان پیشرفت‌های بخش سلامت در ایران را از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: موفقیت‌های پزشکی کشور سبب شده تا امروز مجموعه بخش سلامت در کشور  بالاتر از مجموعه‌های دیگر قرار داشته باشد.

به گفته وی، در شرایط کنونی در جمهوری اسلامی ایران با گستردگی بخش بهداشت و درمان، بیماری‌های صعب‌العلاج نیز در داخل کشور درمان شده و نیازی به اعزام بیماران به خارج از کشور نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: در سال 87 حدود 95 درصد از داروهای مورد نیاز در کشور تولید می‌شد که این میزان تولید دارو در حال حاضر به 97 درصد افزایش یافته است.

اعرابی خاطرنشان کرد: سه درصد مابقی داروها که امروز به عنوان یکی از منابع خروج ارز از کشور محسوب می‌شوند، داروهای خاص و واکسن‌ها هستند.

وی همچنین با اشاره به انجام برخی از موفقیت‌های دانشگاه علوم پزشکی از جمله طرح آمایش سرزمین در سال‌های اخیر عنوان کرد: این دانشگاه طی مدت یک دهه از سال 75 تا 85 تنها با چهار رشته دستیاری فعالیت داشته اما طی پنج سال گذشته به 10 رشته دستیاری افزایش یافته است.

اعرابی همچنین با تبریک روز پزشک و داروسازی، دنیای امروز را تشنه معارف دینی دانشمندانی چون ابوعلی سینا، زکریای رازی دانست و بیان داشت: تمامی نظریات ابوعلی سینا برگرفته از وحی، وحدانیت و دین است و استدلال او را از جایگاه دین و علم و اخلاق می‌توان در زندگی این دانشمند مشاهده کرد.

وی یادآور شد: امیدواریم جامعه پزشکی نیز وارد مباحث دینی در جهت پرورش روح و معنویت شوند و زندگی دانشمندان بزرگی چون ابوعلی سینا را سرلوحه امور خود قرار دهند.

به گفته وی، اگر ما امروز مدعی تأسیس تمدن جهانی هستیم و خود را از بسیاری کشورهای جهان بالاتر می‌دانیم به دلیل سهمی است که جامعه پزشکی ایران از ابتدا تاکنون در طب سنتی و جدید داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ادامه با اشاره به جایگاه والای طبیب در جامعه گفت: منشاء کلمه طبیب از اسماء الهی است که از آن در دعای جوشن کبیر به معنای آرامش‌دهنده قلب‌ها آمده است.

اعرابی همچنین جامعه را میدانی وسیع برای خدمت بدون منت پزشکان و بخش سلامت و درمان خواند و گفت: یکی از راه‌های برآورده کردن نیازهای مردم خدمت به جامعه و شکرگزاری از این فرصت الهی است.

به گفته وی، خدمت به انسان و احیای انسان توسط پزشکان معادل کمک و خدمت به کل جامعه انسانی است و خدماتی که در بخش سلامت و درمان می‌شود حاصل تلاش مجموعه پزشکی، پیراپزشکی و داروسازان است.

اعرابی، پزشکان و جامعه پزشکی را در ردیف پاک‌ترین و شریف‌ترین اقشار جامعه دانست و اضافه کرد: در صورت بروز هرگونه ناخالصی در این بخش، عواقب آن متوجه کل مجموعه است.

وی با اشاره به فضاسازی علیه جامعه پزشکی در مواقع وقوع تخلفات بیان داشت: این مسائل نادری است که حساب آنان با افراد پاک جامعه پزشکی جداست اما برخی از رسانه‌ها نیز به آن دامن می‌زنند و آن را بزرگنمایی می‌کنند.

به گفته وی، کار پزشکی همراه با استرس و تهدید سلامت پزشکان است اما پزشکان خود را نسبت به جامعه مسئول دانسته و سلامت خود را به خطر می‌اندازند تا به دیگران زندگی دوباره ببخشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان همچنین با اشاره به خدمات هشت ساله پزشکان در دفاع مقدس به عنوان رزمنده و پزشک گفت: امروز نیز بعد از دوران جنگ، پزشکان در دورترین مناطقی که حتی معلمان آموزش و پرورش حضور ندارند با حضور خود به جامعه خدمات‌رسانی می‌کنند.

وی با وسیع خواندن گستره کار پزشکان در جامعه تأکید کرد: هیچ گروهی در جامعه به اندازه پزشکان گستردگی خدمات به جامعه را ندارند.

در پایان این مراسم با تجلیل از هفت پزشک نمونه کشوری منتخب سازمان علوم پزشکی در سال 91، سید محمود سیدی، مرتضی افشاری، علیرضا اسلامی، گودرز عکاشه، احمد طالبیان، حسن الماسی و اسماعیل فخاریان و همچنین 54 پزشک، دندانپزشک، کارشناس مامایی، منتخبین دانشگاه علوم پزشکی و کارکنان نمونه سال 91 در بخش‌های آزمایشگاهی، فیزیوتراپی، مدیریت‌های درمان و تأمین اجتماعی تجلیل شد.

انتهای پیام/ح10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول