اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده اصفهان در مجمع سازمان نظام پزشکی کشور:

شاخص پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت 57 درصد است

خبرگزاری فارس: نماینده اصفهان در مجمع سازمان نظام پزشکی کشور گفت: شاخص پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت 57 درصد است.

شاخص پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت 57 درصد است
مسعود جوانبخت امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: شاخص ﻫﺰیﻨﻪﻫﺎی اسفبار و کﻤﺮﺷکﻦ از ﻧﺴﺒﺖ ﻫﺰیﻨﻪﻫﺎی ﺳﻼﻣﺖ (اﻋﻢ از ﻣﺴﺘﻘیﻢ و ﻏیﺮ ﻣﺴﺘﻘیﻢ) ﺑﻪﻇﺮﻓیﺖﭘﺮداﺧﺖ ﻫﺮ ﺧﺎﻧﻮار ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣیشود.
وی بیان داشت: ﺑﺮای ایﻦ ﺷﺎﺧﺺ یک ﺣﺪﺑﺤﺮان ﺗﻌﺮیﻒ ﻣیﺷﻮد کﻪ ﺗﺠﺎوز از ایﻦ ﺣﺪ ﺑﺤﺮاﻧی را ﺑﻪﻋﻨﻮان ﺣﺎﻟﺖ اسفبار و کﻤﺮﺷکﻦﺗﺄﻣیﻦ ﻣﺎﻟی ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻬﺪاﺷﺖ و درﻣﺎﻧی ﻧﺎﻣیﺪه‌اﻧﺪ.
نماینده اصفهان در مجمع سازمان نظام پزشکی کشور تصریح کرد: ﻣﺘﺨﺼصان اﻗﺘﺼﺎد ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﺑﻨﺎ ﺑﻪﻣﻄﺎﻟﻌﺎت و ﺗﺠﺮﺑیﺎت، ﻣﺮز ﺑﺤﺮان‌ شاخص پرداخت از جیب مردم را در ﺣﺪ 40 درﺻﺪﺗﻌییﻦ کردند.  
وی ﺷﺎﺧﺺ ﭘﺮداﺧﺖ از ﺟیﺐ ﻣﺮدم را یکی از ﺷﺎﺧﺺ‌ﻫﺎیی دانست کﻪ ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ ﻋﺪاﻟﺖ در ﺳﻼﻣﺖ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده قرار داده است، اضافه کرد: ﺑﺮ اﺳﺎس ایﻦ ﺷﺎﺧﺺ ﻣﺘﻮﺳﻂ درﺻﺪ ﭘﺮداﺧﺖ ﻫﺰیﻨﻪ از ﺟیﺐ ﻣﺮدم ﺑﺮای ﻫﺰیﻨﻪﻫﺎی ﺳﻼﻣﺖ در ﺳﻄﺢ کﺸﻮر ﮔﺰارش ﻣیﺷﻮد.

*شاخص پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت 57درصد است

جوانبخت با اشاره به اینکه هم‌اکنون ایﻦ ﺷﺎﺧﺺ در ایﺮان ﺣﺪود 57 درصد ﺑﺮآورد شده است، افزود: از ﻣﺤﺪودیﺖ‌ﻫﺎی ایﻦ ﺷﺎﺧﺺ ﻧﺴﺒی ﺑﻮدن آن اﺳﺖ کﻪ در عمل اﺛﺮﮔﺬاری آن را در ﻇﺮﻓیﺖ ﭘﺮداﺧﺖ ﺧﺎﻧﻮاده ﺑﻪ ﺧﻮﺑی ﻧﺸﺎن ﻧﻤیدﻫﺪ.
وی گفت: اﮔﺮ ﻫﺰیﻨﻪﻫﺎی ﺳﻼﻣﺖ 100 ﻫﺰار ﺗﻮﻣﺎن در ﺳﺎل ﺑﺎﺷﺪ و ﻓﺮد 30 درصد آن یﻌﻨی 30 ﻫﺰار ﺗﻮﻣﺎن را ﺑﭙﺮدازد ایﻦ میزان هزینه از ﻧﻈﺮ شاخص ﭘﺮداﺧﺖ از ﺟیﺐ مردم ﺑﺎ 300 ﻫﺰار ﺗﻮﻣﺎن از یک ﻣیﻠیﻮن ﺗﻮﻣﺎن ﺑﺮاﺑﺮ اﺳﺖ،  اﻣﺎ از ﻧﻈﺮ اﺛﺮﮔﺬاری ﺑﺮ اﻗﺘﺼﺎد ﺧﺎﻧﻮار به طور طبیعی عدد دوﻣی 10 ﺑﺮاﺑﺮ ﺑیﺸﺘﺮ از ﻇﺮﻓیﺖ ﭘﺮداﺧﺖ ﺧﺎﻧﻮاده را ﻫﺰیﻨﻪ ﻣیکﻨﺪ.
دبیر سازمان نظام پزشکی اصفهان اظهار داشت: ﺑﻪ ﻫﻤیﻦ دﻟیﻞ ﺗﻼش ﺷﺪه اﺳﺖ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی دیﮕﺮی کﻪ ﺑﺮرﺳی ﻣﻘﺎیﺴﻪ‌ای ﺑﺎ ﻇﺮﻓیﺖﭘﺮداﺧﺖ ﺧﺎﻧﻮار را اﻣکﺎن ﭘﺬیﺮ می‌ﺳﺎزد، ﻃﺮاﺣی شود.
وی با اشاره به شاخص مشارکت عادلانه مالی در نظام سلامت گفت: در محاسبه این شاخص صورت کسر، هزینه‌هایی است که خانوار به صورت مستقیم صرف سلامتی خود و خانوار میکند و مخرج کسر، هزینه غیر خوراکی خانوار را شامل میشود.
جوانبخت ادامه داد: هر چه این نسبت برای خانوارها برابر باشد، نظام تأمین منابع عادلانه‌تر می‌شود و برعکس اگر میزان ذکر شده بین خانوارها و گروه‌های مختلف اجتماعی و درآمدی فاصله بیشتری داشته باشد، نظام تأمین مالی غیرعادلانه‌تر است.

*سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی باید به 7 برسد

وی ادامه داد: ماده 90 قانون برنامه پنج‌ساله چهارم توسعه، مهم‌ترین ماده‌ای است که به طور روشن، موضوع تامین عدالت اقتصادی در سلامت را مورد توجه قرار داده و به تنهایی میتواند ارزشیابی عملکرد دولت در رفع مشکلات اقتصادی سلامت باشد.
دبیر سازمان نظام پزشکی اصفهان افزود: در این ماده قانونی به صراحت آمده است که سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی باید از 5.7 درصد تا پایان برنامه پنج‌ساله چهارم به 7 درصد برسد.
وی اظهار داشت: لازم است سهم پرداخت مردم از جیب به 30 درصد نزول پیدا کند و سهم بودجه عمومی به 70 درصد ارتقا یابد.
جوانبخت بیان داشت: ارتقا شاخص مشارکت عادلانه مالی مردم در تامین منابع از 83/0 به 90/0 و شاخص خانوارهای آسیب‌پذیر از هزینه‌های غیرقابل تحمل سلامت از سه به یک درصد تقلیل یابد.
وی گفت: مهم‌ترین مولفه‌های ناعدالتی در سلامت با افزایش سالانه سهم بودجه سلامت و کاهش سهم پرداخت مستقیم مردم از جیب حل می‌شود.

*از 11 حیطه سیاست بهداشت عمومی، 5 مولفه اجتماعی است

نماینده اصفهان در مجمع سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه از میان ۱۱ حیطه سیاست بهداشت عمومی، پنج مورد مربوط به مؤلفه‌های اجتماعی‌اند، گفت: مشارکت در جامعه، تأمین اجتماعی و اقتصادی، شرایط کودکی و نوجوانی، زندگی و محیط کاری بهتر و محصولات از این جمله‌اند.
وی افزود: عوامل مؤثر بر سلامت در بخش داخلی شامل مواردی مثل استرس‌های روانی، خطرات فیزیکی و ارگونومیک، تماس با مواد شیمیایی و سموم است.
جوانبخت ادامه داد: امنیت شغلی، درآمد، انعطاف‌پذیری ساعات کار و مهاجرت ناشی از شرایط شغلی از عوامل موثر بر سلامت در بخش خارجی است و این در حالی که همچنین شرایط شغلی مهاجران، کودکان و حاشیه نشینان نیز در این بحث بررسی می‌شود. 
وی بیان داشت: مطالعات اخیر نشان داده است که به طور عمده با بهبود وضعیت اقتصادی مردم، وضعیت سلامتی آنها مناسب‌تر می‌شود.  
نماینده اصفهان در مجمع سازمان نظام پزشکی اصفهان گفت: منشأ بیماری‌ها، موارد مرگ و میر و نابرابری‌های بهداشتی، عوامل اجتماعی از قبیل شرایط غیربهداشتی دوران نخست کودکی، مسکن نامناسب، تبعیض جنسیتی، اشتغال خطرآفرین و منع گروه‌های آسیب‌پذیر از مشارکت کامل در عرصه‌های مختلف اجتماعی است.
وی اضافه کرد: شرایط و سیاست‌های اقتصادی جهانی که شکل دهنده فرصت‌ها برای کشورها و مردمان بوده نیز از جمله عوامل ریشه‌ دار در ایجاد بیماری است.

*رابطه قوی بار بیماری‌های با شاخص‌های اقتصادی
 
جوانبخت تصریح کرد: به طور عمده بار بیماری‌ها در هر کشور ‌ارتباط‌ مستقیم و به مراتب قوی‌تر از آن چه پنداشته می‌شود با شاخص‌های اقتصادی دارد زیرا انسان فقیر به دلیل نداشتن درآمد کافی توان به دست آوردن غذا، مسکن و شغل مناسب را نداشته و به همین دلیل بیشتر در دام بیماری اسیر می‌شود و از طرف دیگر دسترسی کمتری نیز به خدمات سلامتی دارد و در نتیجه درآمد وی همواره رو به کاهش است و این چرخه ادامه می‌یابد. 
نماینده اصفهان در مجمع نظام پزشکی کشور گفت: نظام سلامت باید به گونه‌ای طراحی شود که سبب کاهش نابرابری‌ها در دسترسی به خدمات سلامت در جامعه شود و همه گروه‌های جامعه بتوانند از خدمات سلامت به نحو مطلوب بهره گیرند.
وی اظهار داشت: میزان تأثیر عوامل تعیین کننده سلامت و هدف نهایی این رویکرد بر سلامت مردم و بی‌عدالتی در بهره‌مندی از خدمات سلامت دولت‌ها، نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های جامعه مدنی به منظور حل «عوامل ایجاد کننده» بیماری و نابرابری‌های بهداشتی توجه همه بخش‌های درگیر سیاستگذاری سلامت را به این نکته جلب می‌کند که سیاست‌های سلامت فراتر از مراقبت‌های بهداشتی بوده و باید به عوامل اجتماعی مسبب بیماری معطوف شود.
جوانبخت ادامه داد: سیاست‌های سلامت به صورت سنتی، متمرکز بر بیماری و راه حل‌های پزشکی بوده و به تأثیرات محیط اجتماعی بر سلامت بی‌اعتنا بوده‌اند.
وی افزود: ایجاد شرایط اجتماعی که سلامت بیشتر را ترویج می‌کنند محتاج انواع جدید اقدامات است و بخش‌های دولتی از قبیل مسئولان طراحی شهری، مسکن‌سازی، رفاه اجتماعی، آموزش و سرمایه‌گذاری باید به سلامت به عنوان بخش مهمی از سیاست‌های خود نگاه کنند. 

*شناسایى سیستماتیک گرو‌ه‌های آسیب‌پذیر  اجتماع 

نماینده اصفهان در مجمع سازمان نظام پزشکی اصفهان اضافه کرد: این بسیار مهم است که کارکنان ‌نظام سلامت تاثیر سیاست‌هاى پیشنهاد شده ‌روى دسترسى، بهر‌ه‌مندى و کیفیت خدمات براى گروه‌های محروم  را ارزیابى و پایش کند.
وی گفت: این امر نیاز به شناسایى سیستماتیک گرو‌ه‌های آسیب‌پذیر  اجتماع از  طریق جمع‌آورى آمارهاى‌ مناسب اجتماعی و نیز تجزیه و تحلیل‌های اجتماعی که منجر به وضعیت نامناسب سلامت می‌شود، دارد.
جوانبخت افزود: اقدام در زمینه کاهش بی‌عدالتی‌ها نیاز به تحقیقاتى در راستاى گردآوری اطلاعاتى در زمینه وسعت واقعى مشکل دارد. 
دبیر سازمان نظام پزشکی اصفهان گفت: پایش و ارزشیابى مداخلات در زمینه کاهش ‌بی‌عدالتى به منظور اصلاح و  بازبینى سیاست‌ها بسیار  ضرورى است و  باید بر اساس اصول اساسی علم اقتصاد نسبت به بهبود و ارتقا شاخص‌های بهره‌وری و اختصاص منابع و پاداش‌ها به اجزای مختلف نظام سلامت کشور به خصوص استقرار بودجه عملیاتی به واحدهای درمانی اقدام اساسی صورت پذیرد.

*نقش حاکمیت در بهبود مولفه‌های موثر بر سلامت

نماینده اصفهان در مجمع سازمان نظام پزشکی کشور اظهار داشت: ﻣﻌﺮوف‌ترین ﺷﺎﺧﺼی کﻪ از ﻃﺮیﻖ آن ﻧﺤﻮه ﺗﻮزیﻊ ﻣﻨﺎﺑﻊ و ﺷکﺎف ﻃﺒﻘﺎﺗی را در ﺟﻮاﻣﻊ ﻣﺨﺘﻠﻒ سنجیده می‌شود، ﺿﺮیﺐ ﺟیﻨی اﺳﺖ.
وی بیان داشت: ﺿﺮیﺐ ﺟیﻨی یکواﺣﺪ اﻧﺪازه‌ﮔیﺮی ﭘﺮاکﻨﺪﮔی آﻣﺎری اﺳﺖ کﻪ برای ﺳﻨﺠﺶ ﻣیﺰان ﻧﺎﺑﺮاﺑﺮی در ﺗﻮزیﻊ درآﻣﺪ یﺎ ﺛﺮوت در یک ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﺳﺘﻔﺎده ﻣیﺷﻮد.
جوانبخت گفت: ایﻦ ﺿﺮیﺐ ﺑﺎ ﻧﺴﺒﺘی ﺗﻌﺮیﻒ ﻣیﺷﻮد کﻪ ارزﺷی ﺑیﻦ ﺻﻔﺮ و یک دارد و یک ﺿﺮیﺐ ﺟیﻨی ﭘﺎییﻦ، ﺑﺮاﺑﺮی ﺑیﺸﺘﺮ در ﺗﻮزیﻊ درآﻣﺪ یﺎﺛﺮوت را ﻧﺸﺎن ﻣیدﻫﺪ، در ﺣﺎلی که ﺿﺮیﺐ ﺟیﻨیﺑﺎﻻﺗﺮﺗﻮزیﻊ ﻧﺎﺑﺮاﺑﺮ را ﻣﺸﺨﺺ ﻣیکﻨﺪ.
وی افزود: طبق این ضریب، ﺻﻔﺮ یﻌﻨی ﻫﻤﻪ درآﻣﺪ و ﺛﺮوت یکﺴﺎن دارﻧﺪ (ﺑﺮاﺑﺮی ﻣﻄﻠﻖ) و ﻋﺪد یک یﻌﻨیﻧﺎﺑﺮاﺑﺮی ﻣﻄﻠﻖ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ‌ای کﻪ ﺛﺮوت ﺗﻨﻬﺎ در دﺳﺖ یک ﻧﻔﺮ اﺳﺖ و ﺑﻘیه ﻫیﭻ درآﻣﺪی ﻧﺪارد. 
دبیر سازمان نظام پزشکی اصفهان با بیان اینکه حاکمیت در بهبود مؤلفه‌های موثر بر سلامت نقش دارد، تصریح کرد: تغییراتی که در عوامل موثر بر سلامت مردم پیدا شده است به تعریف درستی از روابط بین بخشی برای توسعه اجتماعی انجامید.
جوانبخت از اینکه جایگاه مدیریت سلامت از وزارت بهداشت به حاکمیت تبدیل شده است، اضافه کرد: در حال حاضر شورای عالی سلامت با مسئولیت ریاست جمهوری و دبیری وزیر بهداشت و عضویت تعدادی از وزرا و سازمان‌های عمومی بر اساس قانون برنامه پنج‌ساله چهارم و عدالت در سلامت، عوامل اجتماعی موثر بر سلامت را مورد بازبینی قرار می دهد و مشکلات آن ‌را حل می‌کند.
انتهای پیام/‌ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول