اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال 91 صورت می‌گیرد

ارتقای شاخص سلامت دندان در کاشان

خبرگزاری فارس: کارشناس مسئول سلامت دهان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان از ارتقای شاخص سلامت دندان به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در بخش دهان و دندان در این شهرستان نام برد.

ارتقای شاخص سلامت دندان در کاشان

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، محمد فرجی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: عدم دانش کافی و همچنین کمرنگ بودن اقدامات پیشگیرانه و خدمات بهداشت دهان و دندان و آموزش در سطح کشور، باعث از دست دادن دندان‌ها در سنین پایین  می‌شود که این امر منجر به عواقب دشوارتر و پرهزینه‌تر در آینده جهت درمان و تأمین مواد و تجهیزات دندانپزشکی می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به انجام بیش از 100هزار خدمات دندانپزشکی در کاشان در سال گذشته، ابراز داشت: این خدمات شامل معاینه، کشیدن، ترمیم، پالپوتومی، فلورایدتراپی، فیشورسیلانت، جرم‌گیری و درمان پالپ زنده بوده است.

این مقام مسئول همچنین از ارائه حدود 3 هزار مورد خدمات تخصصی به کودکان زیر 12 سال توسط دندانپزشک متخصص در سال گذشته خبر داد و گفت: این خدمات شامل معاینه، کشیدن، ترمیم  پالپکتومی، S.SC، پالپوتومی و فلورایدتراپی بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فعالیت‌های واحد بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی کاشان از سال گذشته به طرف مدارس و فعالیت‌های پیشگیری با فلواریدتراپی و فیشورسیلانت رفته است بیان داشت: در این راستا تاکنون اقدام به انجام 12 هزار و 112مورد فلورایدتراپی و  همچنین 9 هزار و 274 مورد فیشورسیلانت برای دانش‌آموزان این مقطع در سال تحصیلی جاری صورت گرفته است.

فرجی در ادامه یادآور شد: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان پس از ادغام بهداشت دهان و دندان در مراقبت‌های اولیه بهداشتی از سال 1389، برای اولین بار در کشور، طرح یونیت سیار به صورت آزمایشی را در مدارس ابتدایی به اجرا درآورد.

وی با بیان اینکه روزانه در هر یونیت سیار 3 میلیون ریال خدمات دندانپزشکی رایگان به دانش‌آموزان ارائه می‌شود ابراز داشت:  ماهانه 100 میلیون ریال خدمات رایگان در این مدت به دانش‌آموزان ارائه شده است که این هزینه‌ها می‌تواند، شاخص‌های dmft (شاخص سلامت دندان)را در کاشان ارتقا دهد.

فرجی با اشاره به 43 یونیت ثابت و 3 یونیت سیار در این شهرستان بیان داشت: از  سه یونیت سیار، دو یونیت در شهرستان کاشان و یک یونیت سیار در شهرستان آران و بیدگل است.

مسئول سلامت دهان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان همچنین از 17 مرکز فعال دندانپزشکی و 16 مرکز نیمه فعال دندانپزشکی در شهرستان کاشان و آران و بیدگل خبر داد و گفت: در این مراکز 21 دندانپزشک، یک بهداشت‌یار دهان و دندان و یک کاردان بهداشت فعالیت دارند.

فرجی، طرح سلامت دهان و دندان کودکان زیر 12 سال در دو بخش زیر شش سال و یک تا 12 سال، طرح سلامت دهان و دندان کودکان مهد کودک‌ها، طرح سلامت و دهان و دندان سالمندان، طرح سلامت دهان و دندان زنان باردار و شیرده  و طرح سلامت دهان و دندان سایر اقشار را از جمله برنامه‌های سلامت دهان و دندان در حوزه معاونت بهداشتی برشمرد.

وی متذکر شد: خدمات دندانپزشکی به  سایر اقشار، وقت و انرژی زیادی را از ما می‌گیرد که اگر آن از برنامه‌های حوزه معاونت بهداشتی حذف شود در آینده‌ای نزدیک شاهد ارتقای شاخص‌های dmft در شهرستان کاشان می‌باشیم.

انتهای پیام/ح20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول