اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

موزه دفاع مقدس گرگان در کش و قوس مسئولان و رسانه‌ها

خبرگزاری فارس: با وجودی که تمام قرائن و شواهد از قانونی بودن ایجاد پارک موزه دفاع‎ مقدس در گرگان حکایت می‎کند اما برخی جبهه‎گیری‎های رسانه‎ای با اصرار بر وارونه نشان دادن قضایا می‎خواهند اذهان عمومی را خدشه‎دار کنند.

موزه دفاع مقدس گرگان در کش و قوس مسئولان و رسانه‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان پیشینه احداث و تاسیس موزه دفاع مقدس در گلستان موضوع جدیدی نیست که امروز سبب شده هجمه تبلیغات غیرمنصفانه رسانه‎ای علیه آن شدت بگیرد چرا که سابقه این مرکز فرهنگی به زمان انجم‎شعاع سرپرست استانداری گلستان در سال 1384 برمی‎گردد و حتی اعتباری بالغ بر 2.5 میلیارد ریال در سال 1384 و 3 میلیارد ریال نیز در سال 1385 برای احداث این موزه در استان تعلق گرفته است.

همچنین بر اساس مستندات موجود، قطعه زمین پیشنهادی فرمانداری گرگان در سال 1385، در ابتدای راه منتهی به تپه نورالشهدا مورد تصویب سرپرست استانداری گلستان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان وقت، رئیس سازمان مسکن و شهرسازی وقت، فرماندار و شهردار گرگان وقت، مدیرکل منابع طبیعی استان وقت، فرمانده تیپ یکم نینوا و مدیرکل فنی استانداری گلستان وقت قرار گرفت و بر اساس این مصوبه مجموعه ادارات موظف شدند برای شتاب‎بخشی به روند احداث موزه دفاع مقدس در گرگان همت گمارند.

اما هنوز زمان زیادی از آن مصوبه نمی‎گذرد که برخی افراد، میدان را خالی کرده و خواسته یا ناخواسته، چه به قلم و چه به گفتار، آب در آسیاب دشمنان می‎ریزند؛ جالب‌تر اینکه در مصوبه مذکور موافقت شورای شهر گرگان نیز به چشم می‎خورد و این پروژه‎ که از سوی دولت و مجلس نیز مورد تأیید قرار گرفته و در سال 1391 نیز دارای ردیف اعتباری مستقل شده است را به غیرقانونی بودن متهم می‎کنند.

در اینجا لازم می‎دانیم برای شفاف‎تر شدن موضوع تنها به پاره‎ای از مصوبات اشاره کرده تا اذهان عمومی نسبت به روند قانونی پروژه پارک موزه دفاع مقدس گلستان آگاه‎تر شوند.

* بر اساس مصوبات مرکز فرهنگی دفاع مقدس در سال 1387 مقرر شد تا هزینه‎های ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس به طور مشارکتی از منابع استانی و منابع بنیاد حفظ آثار تامین شود.

* بر اساس صورتجلسه سال 1388، شورای شهر گرگان موظف شد تا با همکاری شهرداری گرگان نسبت به دیواره‎سازی رودخانه و ساخت پل در تپه نور الشهدا اقدام کرده و در بودجه سال 1389 اعتباری را برای بازسازی حرم شهدا در تپه نورالشهدا لحاظ کنند.

*بر اساس مکاتبه مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با شهرداری گرگان در سال 1389 اعلام شد که احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس در تپه نورالشهدا گرگان با ضوابط مورد عمل محیط زیست مغایرتی ندارد.

*همچنین در سال 1389 اراضی مرکز فرهنگی دفاع مقدس در گرگان بر اساس نقشه توپوگرافی اراضی جنگلی بر روی قطعات یک و دو تحت پلاک‎های 2 هزار و 788 فرعی به مساحت 5 هزار و 950 مترمربع و 4 هزار و 621 فرعی به مساحت یک هزار و 650 مترمربع از پلاک 12 اصلی واقع در بخش چهار ثبت شهرستان گرگان مشخص شد و به تایید اداره ثبت و سازمان جهاد کشاورزی استان رسیده است.

*بنابر صورتجلسه کارگروه مسکن و شهرسازی در 19 اردیبهشت ‌ماه سال 1391 و طی نامه شماره 4348.6 در یکم اردیبهشت ‌ماه سال 1389 شهرداری گرگان، احداث یادمان شهدای گمنام در محدوده تپه نورالشهدا به مساحت 5 هزار و 950 مترمربع مطرح شد و با رعایت تمام ضوابط و مقررات مورد موافقت اعضا قرار گرفت.

*‌بر‌ اساس موافقتنامه هیئت وزیران که در 12 مهر ماه سال 1389 در مرکز استان گلستان شکل گرفت، مبلغ 40 میلیارد ریال برای احداث موزه دفاع مقدس در استان طی سال‎های 1389 تا 1391 اختصاص یافت. 

*بنابر ابلاغیه شماره 34.56863 در 23 شهریور ماه سال 1390 که از سوی معاون بودجه معاونت برنامه‎ریزی راهبردی رئیس‎جمهور ‎و به استناد جز پنج بند «ب» صورتجلسه 18 خرداد ماه سال 1391 شورای برنامه‎ریزی استان قرار شد، مبلغ 2562 میلیون ریال برای احداث موزه دفاع مقدس از محل اعتبارات جزو 44 ردیف 550000 جدول شماره 9 قانون بودجه سال 1390 کل کشور موضوع اعتبارات شاخص‎های فرهنگی و حمایت مالی از تعمیق ارزش‎های اسلامی به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‎های دفاع مقدس اختصاص یابد. 

و اکنون که طرح مطالعه و احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس گلستان در قانون بودجه سال 1391 کل کشور دارای ردیف مستقل شده و تأیید قانونی آن از سوی دولت و مجلس اثبات و محرز شده است ولی هنوز جبهه‎گیری‎هایی در مورد این طرح ملی وجود دارد.

به هر حال تمام اسنادی که اثبات می‎کند این پروژه قانونی است در اختیار خبرگزاری فارس قرار دارد.

اما موزه دفاع مقدس یعنی تلنگر، تلنگری که همواره نشان خواهد داد ای شهدا ما هنوز شما را از یاد نبرده‎ایم و خاطراتی از شهدا و امام شهدا در ذهن‎مان باقی است همان‎گونه که امام راحل فرمودند «ما در جنگ هر روز برکاتی داشتیم» امروز وظیفه ماست تا این برکت را حفظ کنیم.

و چه زیبا شهید آوینی اشاره می‎کند که حلقوم‎ها را می‎توان برید اما فریادها را هرگز ... اینجاست که تکلیف بر همه ما روشن می‎شود تا در مقابل خون پاک شهدایی که در دوران دفاع مقدس بر زمین ریخته شده و معنویت ابدی را برایمان تضمین کرد بی‎تفاوت نباشیم. 

پس اینک همه برای دفاع از حقیقت وظیفه داریم؛ وظیفه قلمی که خدا در قرآنش به آن قسم یاد کرده امروز بر دوش خبرنگاران و اهالی رسانه و مطبوعات است مبادا رسالت سنگین خود را به فراموشی بسپاریم، خطاب من به همسنگران ارزشی‎ام این است که به پاس حرمت خون شهدا و ارزش‎های اسلامی در راستای حمایت از این پروژه ملی به پا خیزند، قلم در دست گیرند و آنچه رضای خداست را تبلیغ کنند.

اما با توجه به نقش مهم رسانه‎ها در مقابله با جنگ نرم دشمن و اهمیت آن در انعکاس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و نیز دفاع مقدس شاهدیم که این ابزارها فعالیت قابل توجهی در این زمینه ندارند و حتی صدا و سیمای مرکز استان نیز در این موضوع کوتاهی کرده است.

یادمان باشد گلستان سرزمین لاله‎هاست، دیار شهیدان به خون خفته پس نگذاریم احداث این مرکز فرهنگی در گلستان، اسیر بازی‎های سیاسی شده و به دست فراموشی سپرده شود.

--------------------------

یادداشت: زهره رجبــی

--------------------------

انتهای پیام/ز10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول