اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نگاهی به سوابق خسرو عندلیب‏سمنانی

53 سال خدمت به فرهنگ و هنر دیار قومس فراموش نمی‏شود

خبرگزاری فارس: "خسرو عندلیب‏سمنانی" متخلص به "گویا" که در سن 69 سالگی به دیار باقی شتافت، بی‏شک خدمات شایانی به فرهنگ و هنر استان سمنان ارائه کرد.

53 سال خدمت به فرهنگ و هنر دیار قومس فراموش نمی‏شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، خسرو عندلیب‏سمنانی فرزند علی‏اکبر در شهریور ماه سال 1322 در سمنان متولد شد و تحصیـلات خود را در رشته زبان انگلیسی در سمنان و مشهد به پایان رساند.

وی در سال 1344 به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمد و به عنوان دبیر زبان انگلیسی در دبیرستان‏های سمنان به کار تدریس مشغول شد.

همکاری خسرو عندلیب‏سمنانی با جراید کشور از سال 1338 آغاز شد و آثار او به‌ تدریج در روزنامه‏ها و مجلات کشور به چاپ رسید.

به گزارش فارس؛ از جمله فعالیت‏های مطبوعاتی و پژوهشی نام‏برده می‏توان به موارد زیر اشاره کرد:

*همکاری با روزنامه کیهان و چاپ خبرها و گزارش‏های شهری و استانی شامل پنج مجلد که برای چاپ به صورت کتاب در دست تدوین است. (از سال 1345 تا 1357)

*داستان‏های چاپ شده دنباله‏دار در روزنامه‏ها و مجلات هفتگی کشور از جمله داستان دنباله‏دار "قهر زنان" در مجله جدول و داستان، چاپ تهران در 13 شماره پیاپی و داستان دنباله‏دار "سارق دیوانه" در روزنامه سایبان، چاپ رشت در 15 شماره پیاپی.

* سلسله گزارش‏هایی تحت عنوان "دیدار از محله‏های قدیمی سمنان" همراه با عکس و تفسیر در پنج شماره روزنامه کیهان به صورت پیاپی.

* چاپ گزارشی جامع تحت عنوان "با توجه به تفاوت امکانات داوطلبان، کنکور باید منطقه‏ای شود" در صفحه دانشگاهی روزنامه کیهان در سال 1355 که نهایتاً منجر به منطقه‏ای شدن کنکور در سراسر کشور شد.

* پژوهشی در زمینه وضع کلی آب در منطقه سمنان به درخواست استانداری سمنان در سال 1355 که عناوین رسانه مذکور در کتاب‏شناسی استان سمنان سازمان برنامه و بودجه استان، در سال 1373 به چاپ رسیده است.

*درج شمه‏ای از آثار و بیوگرافی مولف در کتاب "چهره مطبوعات معاصر ایران" از انتشارات پرس اجنت PRESS-AGENT تهران در سال 1351.

* چاپ مقاله‏ای جامع درباره تاریخچه کتاب و کتاب‏فروشی در سمنان در جلد دوم کتاب پربرگ (کتاب‏فروشی) تالیف استاد ایرج افشار از انتشارات خجسته تهران در سال 1387.

* کسب رتبه سوم کشوری در بخش مقاله‏نویسی و دریافت جایزه و لوح تقدیر به خاطر نگارش مقاله‏ای تحت عنوان "صدای زنگ شتر، آهنگ دلنواز کویرنشینان سمنان" در شهریور ماه 1358 در نخستین جشنواره رسانه‏ای گردشگری کشور در تهران.

* پژوهشی در زمینه فرهنگ بومی منطقه، به ویژه چاپ مقالاتی در مورد "بازنگری گویش کهن سمنانی از دیدگاه تاریخ"، "تاملی در باب گویش اصیل سمنانی" و "تحقیق تازه درباره زبان کهن سمنانی" و ... در روزنامه محلی پیام استان سمنان.

*چاپ مقالات گوناگون اجتماعی، تاریخچه‏ها، سنت‏ها و آداب و رسوم مردم سمنان در گذشته در مجلات و روزنامه‏های کشوری و استانی.

انتهای پیام/ی20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول