اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امروز

17 قاری خواهر در تویسرکان تجلیل شدند

خبرگزاری فارس: در مراسمی با حضور قاری برجسته تویسرکان مریم جانجانی، از 17 قاری خواهر در حوزه علمیه کوثر شهرستان تجلیل شد.

17 قاری خواهر در تویسرکان تجلیل شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، ظهر امروز مراسم تجلیل از قاریان و حافظان قرآن فعال در طرح ختم کلام نور رمضان با حضور مریم جانجانی قاری برجسته قرآن شهرستان و لیلا ترکاشوند مسئول حوزه علمیه کوثر خواهران شهرستان تویسرکان در جمع مشتاقان و علاقمندان به کتاب آسمانی برگزار شد.

با آغاز ماه مبارک رمضان محافل انسی با قرآن در مساجد، هیئت‌های مذهبی و مراکز و کانون‌های فرهنگی، دینی با هدف ختم کتاب آسمانی قرآن با حضور گسترده مردم برگزار می‌شد.

امسال حوزه علمیه کوثر تویسرکان میزبان حضور 100 نفر از خواهران در آیین ختم قرآن در 30 روز رمضان با تلاوت قاریان برجسته خواهر شهرستان بود، مجلس روحانی قرائت کلام‌الله رمضان با تعریف طرحی منظم و مدون در بازه زمانی مشخص در قالب تلاوت و بیان نکات اخلاقی یک آیه با تفسیر روایات و احادیث با رهاوردهای بی‌بدیل به پایان رسید.

مبنای جلسات معنوی در چارچوبی متفاوت به منظور کالبدشکافی و واکاوی مسائل و مشکلات زندگی روزمره با بهره‌مندی از قرآن بنیان گذاشته می‌شود.

روایتی کوتاه از ثانیه‌های 30 روز حضور در محفل قرآن در مدرسه کوثر به نقل از فارس:

در ثانیه‌های تمرین انسان بودن و یاد‌گیری راه درست زندگی ‌کردن در محفل تأمل و تعقل بر عمق آیات، تلاش برای صیقل جان و روحش و نهادینه کردن روایات و احادیث و آموزه‌های دین مبین اسلام را در دستیابی به رشد و کمال زمزمه می‌کند، خدا رحمت کند کسی را که دیگران در کنارش آرامش داشته باشند.

امام حسن (ع) می‌فرماید: کسی که می‌تواند با پول مشکل مردم را حل کند، با اعتبار و آبرویی که دارد مردم را کمک کند و با مردم به زیبایی سخن بگوید این شخص با شهدا و صالحین محشور می‌شود.

با درک معانی آیات قرآن و احادیث نبوی برایش تداعی می‌شود که رنجیدن و دور شدن مردم از یکدیگر با استفاده مکرر کلمات نیش‌دار ‌و رخم ‌زبان به جای واژه‌های "طیبه" مهمترین عامل آرام نبودن در زمان‌هایی است که انسان‌ها با هم هستند.

و حدیث امام سجاد(ع): کسی که به شما ظلم کرده حقی بر گردن شما پیدا می‌کند که تو برای آن استغفار کنی. ابتدا پذیرش این مطلب برایش بسیار سخت است اما دلیل زیبایی از آن به گوش جانش می‌نشیند " کسی که به تو ظلم می‌کند عیوب پنهان تو را آشکار می‌سازد"  این بند از کلمات عمق وجودش را زنده می‌کند.

رهاورد رمضان کوچ، برای بودنی جاودانه

در لختی و روزی دیگر در سر کلاس درس رمضان در جوار کلام نور جسم و باطنش را در عهد و پیمانی متعالی با ذکر دلنواز صلوات و حروف پاک‌کننده استغفار در سایه‌سار ولایت مطلق به امید خدایی شدن غسل می‌دهد و همچون کوچ‌نشیانان بار و توشه‌اش را بر تصمیم بودنی جاودان در اذهان آدمیان با ترک دیار رذایل و دربند کردن شیطان درون با رسیدن عید فرخنده فطر در مکان مقدس حوزه در حضور قرآن کلام حق، می‌بندد.

و در مدرسه کوثر در عید رمضان با مرور بر تحولات درونی و وجودی مادران و دختران ایمانی ایران‌زمین شاهد تحول و خیزش بسیار بزرگ ایمان در برابر بت نفس انسان‌هایی است که آماده برای عروجی ملکوتی به درگاه باری‌تعالی با شکستن منیت وجود در راستای درست زندگی کردن هستند.

در جمع دوستانه قاریان و حافظان قرآن شادمانی پر از معنویت موج می‌زند همه حضار در مراسم تجلیل بر گرد استاد و قاری برجسته قرآن مریم جانجانی حلقه زدند و از 30 روز حضور در محفلی انس با کلام‌الله و یادآموزی نکات اخلاقی و اجتماعی از قرآن احساس رضایت خود را بیان می‌کنند.

رسیدن به آرامش مستلزم حذف منیت وجودی انسان/ رابطه‌های قرآنی سبب‌ساز رشد کمال

در همین راستا قاری برجسته قرآن شهرستان تویسرکان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه یادگیری قرآن محدود به زمان و مکان خاصی نیست اظهار داشت: افراد مشتاق به انس با کلام نور ابتدا باید روخوانی را یاد بگیرند و سعی کنند حفظ ،قرائت و تدبر در قرآن در راستای هم انجام شود چراکه عامل به قرآن بودن بیشترین تاثیر را در پیشرفت معنوی و مادی فرد نسبت به روخوانی صرف دارد.

مریم جانجانی با استناد بر آیات و احادیث و بیان اینکه هر کاری که برای قرب الی‌الله انجام نشود باطل است، تصریح کرد: اگر ما در زندگی یاد خداوند و اهل بیت (ع) را حذف نکنیم و منیت وجودی را از همه زوایای زندگی‌‌مان پاک کنیم، به آرامش روحی و روانی کامل خواهیم رسید.

وی افزود: در صورتی که همه رابطه‌‌ها در زندگی و تعاملات روزمره انسان‌ها در حوزه‌های مختلف بر اساس آموزه‌های قرآن باشد هیچ گونه مشکلی برای در کنار هم بودن و دستیابی به کمال و ارزش‌ها به وجود نخواهد آمد.  

قاری برجسته قرآن شهرستان تویسرکان لازمه نهادینه شدن و جریان‌سازی آیات و مفاهیم قرآنی را در جامعه فردی و اجتماعی شناخت شیوه‌های درست و عملیاتی کردن آن خواند و خاطرنشان کرد: مردم ما از هرگونه برنامه دینی با تمام وجود استقبال می‌کنند، اما مروجان قرآن به عنوان کسانی ‌که می‌توانند اثرگذار باشند آیتم‌های اثرگذار بر مردم را نمی‌شناسند و نمی‌دانند باید از کجا آغاز کنند.

جوانان ما مروج و راهنمای خوبی در جامعه قرآنی / تکلیف ما را پیامبر(ع) روشن کرده است

جانجانی در پاسخ اینکه بهترین شیوه مقابله با هجمه فرهنگی دشمنان چیست، گفت: پیامبر(ص) با به امانت گذاشتن اهل بیت (ع) و قرآن کتاب آسمانی تکلیف را برای ما روشن کرده است.

وی با تأکید بر اینکه ما باید به دنبال عمق حقانیت قرآن و اهل بیت (ع) باشیم نه ظاهر آنها افزود: ما بیشتر بر ظاهر دقت داریم، نمونه بارز این موضوع عزاداری ظهر عاشورا است، ما بدون توجه به رسالت امام حسین (ع) یعنی اقامه نماز اول وقت تنها سینه زدن را می‌‌دانیم.

جانجانی با اشاره به اینکه جوانان ما از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالایی برخوردار هستند اما مروج و راهنمای خوبی در جامعه ندارند ابراز داشت: خانواده هم به عنوان کانون امن، به اندازه کافی از نظر مسائل قرآنی و اهل بیت(ع) غنی نیستند که بتوانند جوانان ما را اقناع کنند.

وی اضافه کرد: در این شرایط خود جوان ناچار برای مطالبات و تربیت خود در این حوزه ورود پیدا می‌‌کند و گاهاً هم اتفاق می‌افتد که جوان موضوع را به فراموشی می‌سپارد.

 عدم توجه به تعالیم دینی بزرگ‌ترین مشکل جامعه بشری

مسئول حوزه علمیه کوثر شهرستان تویسرکان یکی از برنامه‌های راهبردی با محتوای غنی در مدرسه علمیه کوثر را آیین ختم قرآن در ایام ماه مبارک رمضان دانست و تصریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جوامع مسلمین عدم توجه به فلسفه و حقیقت تعالیم دینی و معارف اسلامی است.

لیلا ترکاشوند عبور از ظواهر تعالیم دینی، اسلامی و رسیدن به باطن آنها را درک آثار، ثمرات و رهاوردهای ارزشی الهی خواند و اذعان داشت: یکی از علل در سطح ماندن مسلمانان و راه نیافتن به اعماق فرهنگ و معارف اسلامی غفلت از درک آثار ارزشمند و نگاه صوری به این ارزش‌های متعالی است.

مدیر حوزه علمیه کوثر شهرستان تویسرکان گفت: فریضه روزه از جمله عبادات و ارزش‌های دینی است که به خاطر عدم درک حقیقت آن توسط افرادی که اراده به فهم آثار روزه نکرده‌اند در رفتار و عملکردشان تجلی نیافته است.

وی اظهار داشت: تحقق روزه بر اساس شریعت اسلام در جامعه، اهدافی بزرگ نظیر اصلاح گفتار، اعمال، مواجهات و تعاملات انسان در همه صحنه‌های زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی حاصل می‌‌شود که این مهم تنها با خروج از حالت صوری و نگاه ژرف به این عبادت امکان‌پذیر خواهد شد.

ترکاشوند بهترین عمل در ماه مبارک رمضان را یاد گرفتن معارف دین دانست و خاطرنشان کرد: در ایام پربرکت ماه صیام در سالن اجتماعات حوزه کوثر طرح ختم قرآن با تلاوت قاریان برجسته شهرستان با حضور گسترده خواهران علاقمند در آیتم‌های قرائت، بیان نکات اخلاقی با تفسیر آیه و شرح دعای ابو حمزه ثمالی اجرا شد.

در بخشی از این مراسم از 17 قاری قرآن خواهر دانش‌آموز، دانشجو، فرهنگی و طلاب با حضور استاد و قاری برجسته مریم جانجانی و لیلا ترکاشوند مسئول حوزه علمیه کوثر تویسرکان در این مکان تجلیل به عمل آمد.

همچنین استغاثه در محضر حضرت مهدی (عج) در قالب شعری زیبا با همنوایی مداح، حاضران و مهمانان رمضان با چشمی گریان و دلی چون آیینه شفاف و پاک از زنگار زمزمه و در خاتمه با ذکر دعای فرج، الهی عظم البلاء ... مراسم با نورانیت تمام پایان یافت.

================

گزارش از فاطمه صلح‌میرزایی

================

انتهای پیام/غ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول