اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قاری و موذن برتر مازندرانی:

ترجمه‌های قرآنی ایران خوب و در دسترس است/کلام وحی را به ماه رمضان خلاصه نکنیم

خبرگزاری فارس: قاری و موذن برتر مازندرانی با تاکید بر اینکه ترجمه‌های قرآنی ایران خوب و در دسترس است، گفت: قرآن متعلق به تمام فصول است و آن را به مراسم ختم و رمضان خلاصه نکنیم.

ترجمه‌های قرآنی ایران خوب و در دسترس است/کلام وحی را به ماه رمضان خلاصه نکنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از نکا، برگزاری محافل قرآنی و تقویت امور قرآن در جامعه سبب بیداری مردم و نشر اسلام در جهان می‌شود و البته این مراسم‌ها قرآنی اگر همراه با تفکر و تدبر در قرآن باشد موجب تعالی روحی و معنوی در جامعه خواهد شد.

قرآن در زندگی هر فردی نعمت است و آشنایی با آن روح و جسم آدمی را جلا می‌بخشد و قرآن به منزله مشعل فروزانی برای روشن کردن راه زندگی است که باید مورد توجه قرار گرفته و مسئولان قرآنی را به فراگیر کردن آن در جامعه در تمام سال سوق دهد.

علی‌اصغر ایمانی، 24 ساله و دانشجوی کارشناسی فیزیک امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان نکا درباره چگونگی آشنایی خود با قرآن و امور قرآنی اظهار داشت: از 9 سالگی با مداحی شروع کردم و فعالیت قرآنی را نیز از این دوره‌ها آغاز کردم.

وی افزود: نخستین تقلیدی که در صوت انجام دادم از استاد عبدالباسط بود، من صدایم زیر بود و وقتی قرائت قرآن در مدرسه انجام می‌دادم مورد تشویق قرار می‌گرفتم و در این زمنیه مصمم‌تر می‌شدم، مادرم مهم‌ترین مشاور قرآنی برای تربیت دینی من بود.

ایمانی خاطرنشان کرد: اولین باری که برای قرائت قرآن پشت میکروفون رفتم مسجد محله‌مان بود، چون من قدم کوتاه بود هیئت امناء اجازه نمی‌دادند که من قرائت قرآن داشته باشم و برگشتم؛ اما مادرم مرا به این کار تشویق کرد و هر بار با بیان اینکه صدای خوبی داری مرا امیدوار می‌کرد که این کار را انجام دهم و بالاخره نیز چنین شد و موافقت هیئت امناء را جلب کردم.

* قرآن را در ماه رمضان خلاصه نکنیم

این قاری و موذن برتر استانی می‌گوید: اکنون قرآن را در مجالس ختم و ماه رمضان خلاصه کرده‌ایم و در فصول دیگر به مسئله قرآنی در کل جامعه کمتر پرداخته می‌شود.

ایمانی ادامه داد: البته ختم قرآن همراه با تدبر و تفکر در آن در ماه رمضان باید زمینه‌ای باشد تا افراد علاوه بر ختم متن عربی و هم ختم معانی و مفاهیم بپردازند، علاوه بر این تمرین ترک گناه و عمل به واجبات که در این ماه برای مؤمنین شرایط آن بسیار مهیا و آماده است.

وی گفت: در چنین ماه مبارکی، حال و هوای خاص معنوی بر جامعه حاکم  است و پس افراد انس بیشتری با قرآن گرفته و لذت بیشتری از آن می‌برند و مسئولان باید از این فضای بدست آمده در ماه رمضان برای ماه‌های دیگر سال بهره‌برداری کنند و امور قرآنی را در جامعه گسترش دهند.

ایمانی درباره ترجمه‌های قرآنی در ایران ابراز داشت: ترجمه‌هایی که در ایران وجود دارد خیلی خوب است و بیشتر این ترجمه‌های قرآن در دسترس مردم قرار می‌گیرد و از این لحاظ در کشور مشکلی وجود ندارد، اما باید مفاهیم و تدبر در قرآن در کنار معانی مورد توجه قرار گیرد که در این رابطه با مشکل روبه‌رو هستیم و استادی که مفاهیم و تدبر در قرآن را آموزش دهد در بسیاری از موارد بکارگیری نمی‌شوند.

وی افزود: تشکیل حلقه‌های قرائت و تدبر در قرآن، می‌تواند تاثیر بسزایی در نهادینه کردن قرآن در کل جامعه و بسط و گسترش آن داشته باشد که باید مورد توجه قرار گیرد. تمرین و ممارست در قرائت قرآن در موفقیت قرآنی بسیار راهگشا است.

به گفته ایمانی خانواده مهم‌ترین عامل در شکل‌گیری شخصیتی انسان و سوق دادن او به سمت قرآن است، و در قرائت قرآن اگر همراه با تدبر و تامل باشد و اگر به مفاهیم قرآنی جامه عمل پوشیده شود مسلماً در زندگی انسان تأثیرات خاص و به سزایی خواهد داشت.

این قاری قرآن تصریح کرد: قرائت قرآن نباید به دوره خاص اختصاص یابد بلکه باید به طور دائم باشد و مثلا با تغییر صدا در دوران بلوغ رها نشود بلکه باید در راستای تقویت آن تلاش شود تا بتواند موفقیت در پی داشته باشد.

* قرآن پشتوانه محکم مادی و معنوی است

ایمانی درباره کمک‌هایی که از قرآن در طول زندگی شامل حال وی کرده، می‌گوید: زمانی بوده که در دوران مدرسه حتی یک هزار تومانی نیز در جیبم نداشتم، اما ناگهان به مراسمی دعوت می‌شدم که علاوه بر بهره معنوی از نظر مادی نیز تامین می شدم.

وی ادامه داد: البته اعتقاد دارم که در مسائلی همچون قرائت قرآن، حفظ، تواشیح، اذان و... نباید مسائل مادی دنبال شود و در واقع نباید این مسائل با پول و مسائل مادی سنجیده شود؛ اما بیان استفاده‌های مادی از این منبع خیر عاملی برای تقویت بنیه معنوی خودمان و سرمشق دیگران خواهد بود.

این قاری برتر استانی اضافه کرد: روزی در مشهد مقدس به پابوس امام رضا (ع) رفته بودم، پولی هم همراهم نبود ناگاه فردی به سمتم آمد و گفت درباره مراسم امام زمان (عج) و قرآن کارهایی داریم می‌توانی برای ما انجام دهی و من موافقت کردم و هنگام برگشت دیدم مقدار قابل توجهی پول به من از سوی ایشان هدیه شد.

وی متذکر شد: حدود 13 سال است که در زمینه قرآن، اذان و قرائت فعالیت مستمر انجام می‌دهم و تمام زندگی‌ام را مدیون قرآن و فعالیت‌های قرآنی بودم و در تمام این مدت سعی داشتم تا مضامین و مفاهیم والای قرآن را در زندگی فردی و اجتماعی خود پیاده کنم.

ایمانی اذعان داشت: به عنوان فردی از جامعه قرآنی انتظار دارم که مسئولان بیشتر از گذشته به مسائل قرآنی اهمیت دهند و مکانی را برای تربیت مناسب قرآن آموزان در نظر گرفته و همچنین به تواشیح نیز در کنار مسائل قرآنی اهمیت داده شود.

===============

گفت‌وگو از مریم نظری

==========

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول