اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال زراعی جاری

250 تن بادام در کاشان برداشت شد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کاشان از برداشت 250 تن بادام از سطح 540 هکتار باغات بارور این شهرستان خبر داد.

250 تن بادام در کاشان برداشت شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، سید مصطفی قمصری بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران، سطح زیر کشت این محصول در شهرستان کاشان را 650 هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: از این مقدار 110 هکتار نهال و 540 هکتار بارور است.

وی متوسط عملکرد این محصول در کاشان را حدود 3 تن بادام خشک در هکتار دانست و پیش‌بینی کرد: میزان برداشت بادام در سال‌جاری در این شهرستان حدود 700 تن باشد.

رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی کاشان خاطرنشان کرد: با توجه به حوادث غیرمترقبه در سال زراعی جاری پیش‌بینی می‌شود حدود 90 درصد از باغات بادام کاهش محصول داشته و میزان برداشت بادام در سال جاری حدود 250 تن باشد.

قمصری افزود: درآمد ناخالص این میزان برداشت بادام حدود 14 میلیارد ریال است و در شرایط طبیعی و بدون خسارت و حوادث پیش‌بینی نشده درآمد ناخالص از محل فروش بادام شهرستان حدود 27 میلیارد ریال است.

وی میزان اشتغالزایی این محصول را حدود 4 هزار نفر کارگر فصلی ذکر و تصریح کرد: امسال حدود 70 هکتار از باغات بادام شهرستان به صورت چغاله برداشت و به بازار مصرف عرضه گردیده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: عمده این محصول از باغ‌ها و روستاهای اطراف منطقه فین و نیز شهرهای قمصر، نیاسر، برزک و مشکات به دست آمده و ابتدا در ایام نوروز به صورت چغاله و تابستان به صورت بادام روانه بازار فروش می‌شود.

به گفته وی بادام درختی است با شکوفه‌های صورتی و زیبا که بلندی درخت آن به هشت متر می‌رسد و ریشه بسیار قوی داشته به طوری که با کمترین رطوبت نیز رشد می‌کند.

قمصری با اشاره به اینکه از همه قسمت‌های درخت بادام شیرین، برگ، میوه و حتی شکوفه آن استفاده طبی می‌شود، بیان کرد: بادام شیرین دارای 50 تا 55 درصد و بادام تلخ دارای 40 تا 45 درصد روغن است ضمن اینکه بادام تلخ دارای اسانس بوده و از آن در عطرسازی استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه چغاله بادام، لثه و ریشه دندان را تقویت می‌کند و برای خشکی دهان مفید است، متذکر شد: دم‌کرده شکوفه‌های بادام را می‌توان به عنوان مسهل برای اطفال استفاده کرد.

انتهای پیام/ی20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول