اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

روایت گره‌های عشق بر تار و پود فرش

چینی‌ها روی فرش ایرانی دست گذاشته‌اند / چشم‌بادامی‌ها به هنر ایران چشم دوخته‌اند

خبرگزاری فارس: یکی از کشورهایی که روی هنر فرش ایرانی دست گذاشته و وارد بازار فرش شده، کشور چین است. به‌طوری که در این چند سال اخیر با تلفیق طرح‌های ایرانی و چینی بازار فرش را تحت سیطره خود درآورده و گویا چینی‌های چشم بادامی قصد دارند فرهنگ و هنر ایرانی را به نام خود سند بزنند.

چینی‌ها روی فرش ایرانی دست گذاشته‌اند / چشم‌بادامی‌ها به هنر ایران چشم دوخته‌اند
به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، دار قالی‌ها برپا شده و هنرجویان تک تک پشت آن می‌نشینند. ترکیب زیبایی از رنگ‌ها را بر روی داری که به تازگی آماده شده تا آنها بتوانند کار خود را آغاز کنند می‌توان دید. هر کدام از رنگ‌ها جذابیت و درخشندگی خیره‌کننده‌ای دارد. هنرجویان با ظرافت خاصی گره‌ها را با تار و پود قالی می‌بافند که در مجموع نقش و نگارهایی با هنر دست آنها خلق می‌شود که جایگاه هنر ایرانی را تا عالی‌ترین درجه می‌رساند و این جورچین هزار و یک نقش را به‌وجود می‌آورد.

پریچهر پویان‌راد متولد 1359 است و یکی از هنرمندان قالیبافی است که توانسته در این زمینه موفقیت‌های بسیاری را به‌دست آورد. وی اکنون پنج سالی است که به عنوان یکی از مدرسان اداره فنی و حرفه‌ای شهرری تدریس می‌کند و تاکنون توانسته هنرجویان بسیاری را در این رشته وارد بازار کار کند.

علاقه به بافندگی، او را تشویق کرد که رشته تحصیلی خود را فرش انتخاب کند.

وی با اشاره به علاقه خود به این رشته گفت: با توجه به اینکه در زمان انتخاب رشته بسیاری از هم دوره‌ای‌های من رشته‌های کامپیوتر، حسابداری و ... را انتخاب می‌کردند و معتقد بودند که این رشته‌ها در آینده می‌تواند بازار کار بهتری داشته باشد اما من رشته تحصیلی خودم را فرش انتخاب کردم و پس از پایان دوره تحصیلی برای گذراندن دوره کارورزی وارد بازار فرش شدم و مدت سه سال در بازار فرش مشغول به کار بودم.

*قالیبافی، هنری کم‌خرج با سود فراوان

پویان‌راد در مورد اهمیت حضور در بازار کار عنوان کرد: با توجه به اینکه آن زمان برای من خیلی مشکل بود که در بازار فرش، جایی که محیط کاملا مردانه است مشغول کار شوم اما همان چند سال کار در آنجا این امکان را به من داد تا بتوانم تجربه کاریم را در این هنر ارتقا دهم و در زمینه رفوگری، بافت و نیش قلم به صورت حرفه‌ای کار کنم و پس از این مدت به عنوان مربی وارد آموزشگاه شدم و مدتی کار کردم و در حال حاضر هم پنج سالی است که در مرکز فنی حرفه‌ای شهرری مشغول به تدریس هستم.

این هنرمند قالیباف معتقد است: افرادی که به این رشته علاقمند هستند و دوست دارند موفق شوند بهتر است این رشته را هم به‌صورت تئوری و هم عملی دنبال کنند. قالیبافی تنها رشته‌ای است که با کمترین سرمایه می‌توان بیشترین سودآوری را به‌دست آورد.

*جای نمایشگاه فرش در ری خالی است

وی در ارتباط با نمایشگاه‌هایی که تاکنون در آنها شرکت کرده، بیان داشت: تاکنون در چندین نمایشگاه داخل منطقه شرکت کرده‌ام و استقبال بازدیدکنندگان از نمایشگاه فرش بسیار چشمگیر بوده است. اگر مسئولان بتوانند چنین نمایشگاهی را چندین بار در طول سال برپا کنند؛ چه از نظر اقتصادی و چه از نظر معرفی فرش ایرانی، کمک زیادی به این صنعت می‌شود.

پویان‌راد در ادامه صحبت‌هایش به واگذاری مکانی برای برگزاری نمایشگاه فرش اشاره کرد و گفت: یکی از نیازهای هنرمندان به نمایش گذاشتن آثار خلق شده آنها در معرض دید عموم است. اما لازمه چنین کاری داشتن فضای مناسب است که متاسفانه در منطقه ما چنین مکانی وجود ندارد. اگر مسئولان بتوانند مکانی را برای برپایی نمایشگاه در نظر بگیرند رضایت‌مندی هنرمندان قالیباف را به‌دست خواهند آورد.

*هنر جزیی از وجود هنرمند است 

این هنرمند قالیباف در مورد خلق یک کار هنری تاکید کرد: زمانی که آثاری توسط یک هنرمند خلق می‌شود آن اثر جزئی از وجود هنرمند می‌شود به‌طوری که ارتباط خوبی با آن برقرار می‌کند. حالا اگر اثری که پای آن زحمت بسیار کشیده شده است از سوی مردم و مسئولان نادیده گرفته شود و توجهی به آن نشود باعث دلسردی هنرمندان می‌شود.

وی به نقش خانواده‌ها در موفقیت فرزندان اشاره کرد و افزود: خانواده‌ها نقش بسزایی در موفقیت فرزندان خود در تمام زمینه‌های هنری، تحصیلی، کاری و ... می‌توانند داشته باشند. حمایت والدین این امکان را به فرزندان می‌دهد که در پیشبرد اهداف خود در رشته تحصیلی خودشان گام‌های استواری بردارند و بتوانند در آن زمینه جایگاه مناسبی را به دست بیاورند.

پویان‌راد در مورد شرایط‌ وارد شدن در این هنر معتقد است که تمام شرایط و امکانات برای ورود علاقمندان به این رشته هنری مهیا است. در حال حاضر مراکز فنی و حرفه‌ای در تمام مناطق تهران فعالیت می‌کنند و فضا و امکانات کافی را برای علاقمندان فراهم می‌کنند.

*حمایت مسئولان از هنرمندان

پریچهر پویان‌راد در ارتباط با انتظارات هنرمندان قالیباف از مسئولان خاطرنشان کرد: هنرمندان بیشتر از همه نیاز به حمایت مسئولان دارند. دادن سرمایه کافی به آنها می‌تواند سبب رونق صنعت و هنر قالیبافی در کشور شده و در نتیجه کمک بزرگی به اقتصاد کشورمان باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از هنرمندان در عرصه فرش هستند که توانایی راه‌اندازی کارگاه‌های بزرگ را دارند اما متاسفانه به دلیل نداشتن سرمایه کافی نمی‌توانند در این رشته کارآفرین باشند، متاسفانه کارآفرینان به دلیل نداشتن بودجه کافی حتی نمی‌توانند کارگران خود را بیمه کنند.

وی به لزوم حمایت مردم از هنر ایرانی اشاره کرد و اظهار داشت: هنر فرش در ایران گذشته‌ای بسیار طولانی و پرافتخار دارد و در بسیاری از کشورها مردم، ایران را با قالی‌های پرنقش و نگار و زیبا در ذهنشان تداعی می‌کنند.

وی ادامه داد: برای حفظ چنین هنر اصیلی نیاز به حمایت مردم بیش از پیش احساس می‌شود متاسفانه با ورود فرش‌های ماشینی در بازار مردم کمتر سراغ فرش دستباف می‌روند، چرا که فرش‌های ماشینی با قیمت‌های بسیار نازل‌تری تهیه و عرضه می‌شود. این هنرمند تصریح کرد: باید مردم را بیشتر با قالی دست بافت آشنا کنیم. مردم باید بدانند که فرش‌های ماشینی دارای رنگ‌های طبیعی نیستند و راه رفتن روی این نوع فرش ضررهای بسیاری برای سلامتی مردم به همراه دارد اما برای بافت فرش‌های دستباف از مواد طبیعی استفاده می‌شود و هر چه پا بخورد، نه تنها از بین نمی‌رود بلکه زیباتر و شکیل‌تر می‌شود و همچنین عمر فرش‌های دستباف نسبت به ماشینی قابل مقایسه نیست.

*چینی‌ها روی فرش ایرانی هم دست گذاشته‌اند

پریچهر پویان‌راد در مورد واردات فرش از کشورهای دیگر درد و دل‌های زیادی داشت و عنوان کرد: متاسفانه مسئولان به هنر فرش توجهی ندارند. در حال حاضر یکی از کشورهایی که بر روی هنر فرش ایرانی دست گذاشته و وارد بازار فرش شده، کشور چین است. به‌طوری که در این چند سال اخیر توانسته‌اند با تلفیق طرح‌های ایرانی و چینی بازار فرش را تحت سیطره خودشان درآورند.

وی با بیان اینکه آنها با این کار قصد دارند فرهنگ و هنر ایرانی را به نام خود بزنند، گفت: زمانی ما می‌توانیم این هنر را که جزیی از فرهنگ ایران است در میان کشورهای دیگر مطرح کنیم که اجازه بدهیم که کشورهای دیگر از آن استفاده کنند.

این هنرمند قالیباف تاکید کرد: اگر مسئولان به هنرمندان ایرانی توجه بیشتری داشته باشند این اتفاق نمی‌افتد که کشورهای دیگر از هنرمندان ما برای پیشبرد مقاصد اقتصادی کشورشان استفاده کنند و از هنر دست آنها برای سودآوری خودشان بهره ببرند.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است که ما به این هنرمندان ارج بگذاریم و از هنر آنها در کشور خودمان استفاده کنیم و از این هنر اصیل کشورمان به خوبی حفاظت کنیم.

انتهای پیام/و۱۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول