اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از گردهمایی پدربزرگ‌ها و نوه‌ها گزارش می‌دهد

گردهمایی پدربزرگ‌ها و مغز بادام‌ها در روزی بهاری

خبرگزاری فارس: در گردهمایی پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها و نوه‌ها که همزمان با آغاز هفته سلامت برگزار شد، مهمانان اصلی پدربزرگ‌ها و نوه‌ها بودند که دست در دست هم به بوستان نجمه قم آمدند.

گردهمایی پدربزرگ‌ها و مغز بادام‌ها در روزی بهاری

به گزارش خبرگزاری فارس از قم بوستان نجمه، ساعت 9 صبح، هنوز خبری نبود، نه پدربزرگ و مادر بزرگی آمده بودند، نه نو‌ه‌ای حضور داشت... شاید صبح جمعه سخت است از خوابی که قرار است برخلاف دیگر روزهای هفته چند ساعتی بیشتر باشد دل کند، اما امروز قرار بود پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها همراه مغز بادام‌ها به پارک بیایند و ساعاتی با هم باشند.

خنکای آبی که از فواره‌های وسط بوستان بر صورت هر رهگذری می‌خورد، حس نشاط می‌داد و تازگی، حس روزهای بهاری و آغاز ...

امروز قرار بود نوه‌ها دست چروک خورده پدربزرگ‌ و مادربزرگ خود را گرفته و به پارک بیایند و چند بار نفس عمیق کشیده و در هوای بهاری تازه شوند.

امروز گردهمایی پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها و نوه‌ها در حالی برگزار می‌شد که شعار هفته سلامت با عنوان «زندگی سالم‌تر، طول عمر بیشتر» نامگذاری شده و قرار است پیوند نسلی باشد از گذشته و نسلی که برای آینده بزرگ می‌شوند ...

امروز روز پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها و نوه‌ها است..

هنوز خبری نبود، جمعیتی که در محوطه بوستان حضور داشتند، اغلب خانوادگی و یا به صورت دوستانه وارد محوطه شده‌ بودند، مسئولین نیز نیامده بودند مثل اینکه امروز همه می‌خواستند چند ساعتی بیشتر بخوابند....

دانشگاه‌ علوم پزشکی با همکاری آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) محوطه میانی بوستان نجمه را به برگزاری این مراسم اختصاص داده و این مراسم درگاهی بود برای آغاز برنامه‌های هفته سلامت.

صندلی‌ها چیده شده بود و سایبانی برای حضور مجریان و سخنران‌های مراسم در گوشه شمالی بوستان قرار گرفته بود. کمی پایین‌تر از دفتر مدیریت بوستان در دو طرف غرفه‌هایی برای بهره‌مندی هر چه بیشتر شرکت‌کنندگان در مراسم در نظر گرفته شده بود.

ایستگاه نقاشی ویژه کودکان از آن دست برنامه‌هایی است که برپایی آن در ابتدای برنامه‌ریزی هر نمایشگاه و یا برنامه سرگرمی مورد تایید قرار می‌گیرد که الحق و الانصاف پر رفت و آمدترین غرفه بود و بچه‌ها با سر و صدایی که به راه انداخته بودند اشتیاق خود را برای حضور هر چه بیشتر در این غرفه نشان می‌دادند، بزرگترها هم بی‌میل نبودند کنار بچه‌ها به یاد دوران گذشته خورشید بالای صفحه را زرد کنند و روی درخت سیب و گلابی بکشند.

غرفه تربیت بدنی ویژه خواهران و برادران برپا شده بود، اما خیلی خبری از فعالیت‌های ورزشی نبود، تخت دارت در انتهای غرفه نصب شده بود و افراد توان خود را در نشانه‌گیری و پرتاب می‌آزمودند. دختر جوانی که کنار خانمی مسن‌تر ایستاده بود می‌گفت «تصورم این بود که در این غرفه آموزش‌هایی برای ورزش سالمندان ارائه می‌شود».

«چه خوش باشد ز سوی سالمندان ... به سمت غصه‌ها شلیک خنده ... کند پر لحظه‌های شادتان را ... نوای باشکوه و نیک خنده ...» این جمله روی بنر بزرگی در غرفه معاونت بهداشتی غذا و دارو به چشم می‌خورد.

«آیا می‌دانید پرعارضه‌ترین دارو کدام است»، «معرفی فواید استفاده از نان‌های سبوس‌دار»، «تداخلات دارویی مهم» و... عناوین پوسترهای نصب شده در این غرفه بود، مسئول پشت میز کتاب‌ و بروشورهای پیام‌های بهداشتی را به مردم هدیه می‌داد.

پیرمردی آستینش را بالا زده و منتظر بود آقای دکتر فشار خونش را کنترل کند، تست فشار خون و وزن در غرفه بسیج جامعه پزشکی انجام می‌شد و خانمی روپوش سفید به تن، به سئوالات بازدیدکنندگان از این غرفه پاسخ می‌داد.

کنار غرفه پذیرایی، دیگ بزرگی روی اجاق غلغل می‌کرد، هنوز مسئولین نیامده بودند، بی‌حوصله‌تر از بزرگترها، بچه‌ها بودند، خانمی که کودکش دست او را رها کرده و کمی جلوتر با بچه‌های دیگر دنبال هم می‌دویدند گفت «بهتر بود محیطی برای بازی بچه‌ها در نظر گرفته می‌شد تا به ورزش‌هایی مثل اسکیت و توپ بازی بپردازند».

حاضران به صورت نمادین چند حرکت ورزشی انجام داده و با پیاده‌روی دور بوستان مراسم آغاز می‌شود...

تعداد مهمانان اصلی که پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها و نوه‌ها هستند به اندازه‌ای بود که می‌شد آنها را شمارش کرد. بچه‌ها از محوطه اجرای برنامه فاصله‌ گرفته‌ و کمی آن طرف‌تر برای خود بازی می‌کردند.

مراسم با تلاوت قرآن آغاز شد، آفتاب به وسط آسمان نرسیده بود اما حرارتش چشم‌ها را می‌سوزاند و هر کس به دنبال سایبانی می‌گشت. مجریان برنامه زیر سایبان خبر از گرما نداشتند... کم کم مسئولین در مراسم حاضر شدند.

مسابقه ویژه پدربزرگ‌ها و نوه‌ها برگزار شد، باز همان تکرارهای همیشگی و گفتن بدون مکث «قوری گل قرمزی»...

مردی که کتابی را جلوی چشمانش گرفته بود گفت: «کاش سخنرانی در موضوع تکریم سالمند داشتند، شاید اگر سخنران در برنامه حضور داشت نکته‌های خوبی به دست می‌آوردیم».

هفته سلامت آغاز می‌شود، هفته‌ای با نام سلامت و سالمند، هفته‌ای که قرار است مطلع سال باشد برای تکریم و احترام به سالمندان، پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌های خودمان. بیش از 70 هزار سالمند در قم حضور دارند... برنامه برگزار می‌شود تا برنامه‌ای برای زندگی درست شود ... برنامه‌ای که قرار است برای یک هفته نباشد و در طول سال حرفی برای گفتن داشته باشد، تکریم سالمند برای یک هفته نیست برای مسیری است که همه رهگذر آن خواهند شد.

============

گزارش: کبری فتحی

============

انتهای پیام/س10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول