اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تولید 110 هزار تن بادام

ایران در تولید بادام رتبه پنجم جهان است

خبرگزاری فارس: رئیس کانون دانش و صنعت بادام کشور گفت: ایران با تولید 110 هزار تن بادام، رتبه پنجم جهان را به خود اختصاص داده است.

ایران در تولید بادام رتبه پنجم جهان است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز روانبخش رئیسیان بعد از ظهر امروز در ششمین جلسه شورای کانون بادام کشور که با حضور رئیس سازمان و اعضای کانون دانش و صنعت بادام کشور در تبریز تشکیل شد با اشاره به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در تولید، فرآوری و صادرات بادام در جهان اظهار کرد: طبق آمار سازمان خواربار جهانی 20 میلیون و 354 هزار و 89 تن کل تولیدات بادام جهان در سال 2008 بوده است که این میزان از یک میلیون و 797 هزار و 927 هکتار باغات بالغ بادام حاصل شده است.

وی در زمینه جایگاه ایران در این میزان تولید تصریح کرد: ایران با تولید 110 هزار تن بادام از 172 هزار هکتار باغات این محصول بعد از کشورهای آمریکا، اسپانیا، سوریه و ایتالیا توانسته است رتبه پنجم را کسب کند.

رئیسیان تاکید کرد: همچنین ایران از لحاظ سطح زیرکشت به ترتیب بعد از کشورهای اسپانیا و آمریکا در رتبه سوم جهان ایستاده است که جایگاه خوبی به نظر می‌رسد.

وی در ادامه از راه‌اندازی سایت این کانون خبر داد و گفت: بانک اطلاعات متخصصان در زمینه بادام، جمع‌آوری و بر روی سایت قرار خواهد گرفت و علاقه‌مندان می‌توانند نقطه‌نظرات خود را به دبیرخانه کانون ارسال کنند.

رئیسیان با اشاره به اینکه برای این کانون هفت گروه تخصصی پیش‌بینی شده است، افزود: رؤسای کارگروه می‌توانند از بین اعضا سه تا هفت نفر را انتخاب کرده و پس از تشکیل جلسات علمی و تحقیقی در زمینه بادام، صنایع تبدیلی و ماشین‌آلات این صنعت نتیجه آن را به کانون ارائه کنند.

رئیس کانون دانش و صنعت بادام کشور در ادامه از برگزاری دو همایش علمی تا این تاریخ در خصوص بادام خبر داد و گفت: با موافقت دکتر محمدیان سومین همایش ملی بادام به میزبانی آذربایجان‌شرقی در سال 1392 در تبریز برگزار می‌شود.

مسعود محمدیان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه آذربایجان‌شرقی یکی از استان‌های بادام‌خیز کشور است، تصریح کرد: این استان علاوه بر دستیابی به ارقام جدید بادام دیرگل و مقاوم به سرما به‌علت وجود مراکز تحقیقاتی متعدد کارهای پژوهشی خوبی را در این زمینه انجام داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: از 129 هزار و 90 هکتار سطح زیرکشت بادام،8 هزار و811 هکتار آن را باغات بارده آذربایجان‌شرقی تشکیل می‌دهد.

وی تاکید کرد: حدود 13درصد باغات بالغ استان به‌صورت دیم بوده و با وجود خسارت‌های سرمای شدید و خشکسالی، سالانه بیش از 140 هزار تن محصول بادام از باغات استان حاصل می‌شود که به ترتیب 6.8 درصد سطح زیرکشت و 18.5 درصد تولید محصول بادام کشور را به خود اختصاص داده است.

محمدیان در ادامه توجه به معرفی ارقام اصلاح شده، ارائه مدیریت صحیح باغات بادام، استفاده از ماشین‌آلات در نگهداری و برداشت محصول بادام، توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات، توجه به بسته‌بندی تجاری برای عرضه محصول به بازار جهانی و ترویج مصرف تازه‌خوری بادام را ضروری دانست.

وی افزود: تلاش در زمینه تقلیل هزینه تولید به‌خصوص از طریق افزایش راندمان تولید باعث می‌شود صنعت بادام کشور جایگاه جهانی مناسب و در شأن جمهوری اسلامی ایران را به‌دست آورد.

سعدالله اسکندری مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی و عضو فعال این کانون هم در این جلسه با بیان اینکه بادام در بسیاری از مناطق آسیای مرکزی، غربی، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ایران و افغانستان کشت می‌شود، تاکید کرد: انتخاب نمونه‌های بادام مغز شیرین از میان گیاهان خودروی آن که عموماً دارای مغز تلخ بودند موجب توسعه کشت آن در این کشورها شده است.

وی، مراکز عمده کشت و پرورش بادام را اسپانیا، پرتغال، یونان، مراکش، تونس، ترکیه، فرانسه و ایتالیا ذکر کرد و افزود: بادام توسط کوچ‌نشینان اولیه به ایالات‌متحده انتقال یافته و در شرایط اقلیمی کالیفرنیا به‌صورت موفقیت‌آمیزی توسعه یافته است که نخستین باغ تجارتی بادام در سال 1843 در امتداد رودخانه «بیر» در دره ساکرامنتو ثبت شده است.

اسکندری تاکید کرد: در کشور ما به‌علت عدم استفاده کامل از ارقام اصلاح شده و ظرفیت تولید بالا عملکرد در واحد سطح از کشورهای توسعه‌یافته کمتر است.

وی گفت: بر همین اساس و با توجه به ارزش اقتصادی، غذایی، مصارف تازه‌خوری و آجیلی بادام و با توجه به تحمل اینگونه باغی به شرایط سخت محیطی، توسعه باغات بادام در شرایط مناسب و با استفاده از ارقام اصلاح شده می‌تواند نقش سازنده‌ای را در اقتصاد کشور داشته باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: آفات آخر فصل مانند کرم مغزخوار بادام خسارت قابل توجهی به محصول تولید شده وارد می‌سازد.

وی اظهار کرد: ارقام زودرس از خسارات تنش‌های ناشی از کمبود آبیاری آخر فصل و در مناطق پرباران از آلودگی‌های محیطی در امان هستند از این رو معرفی ارقام زودرس می‌تواند اثرات اقتصادی معنی‌داری در کاهش این خسارت داشته باشد.

انتهای پیام/س10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول