اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نائب رئیس شورای شهر بابل:

ماده 100 شهرداری‌ها تخلفات را افزایش می‌دهد

خبرگزاری فارس: نائب رئیس شورای شهر بابل گفت: کمیسیون ماده 100 شهرداری‌ها مجوزی برای شهر فروشی و امرار معاش از طریق تخلفات ساختمانی است.

ماده 100 شهرداری‌ها تخلفات را افزایش می‌دهد

سیف‌الله علی‌نیا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بابل اظهار داشت: قوانین موازی و نبود متولی واحد، اجرای استاندارد ساخت و ساز را با چالش جدی مواجه کرده است.

وی افزود: صنعت ساختمان در کشور ضمن اینکه گردش مالی و اقتصادی بسیار بالایی را به همراه دارد، سهم این بخش در اشتغال نیز بسیار قابل توجه است و حدود 10 درصد سهم کل اشتغال به این بخش تعلق دارد.

علی‌نیا بیان داشت: هرگونه برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در این حوزه می‌تواند بسیاری از حوزه‌های دیگر را متاثر کند و به ویژه در نگاه سرمایه‌ای باید توجه داشت کوچک‌ترین انحرافی، هدر رفت منابع مالی بسیاری را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: رعایت ضوابط و اصول فنی و همچنین دقت در آن می‌تواند به حفظ سرمایه و ماندگاری آن و به تبع رضایت‌مندی اجتماعی را در پی داشته باشد.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر بابل اذعان داشت: در حال حاضر سئوال‌های زیادی مطرح است که آیا مبلمان شهری که متاثر از ساخت و سازهای متعدد است به حفظ و ایجاد آرامش و آسایش که هدف عمده سازمان نظام مهندسی است، می‌انجامد.

علی‌نیا افزود: به دلیل وجود قوانین موازی و همچنین نبود متولی واحد در امر ساخت و ساز، روند فعلی و چشم‌انداز این صنعت را به سمت‌ و سویی می‌برد که ساختمان‌ها بیشتر به جای محل آسایش و آرامش شبیه به یک سرپناه است.

وی ادامه داد: امروزه در شهرها به ویژه شهرهای شمالی نقشه‌های طراحی شده توسط مهندسان با نقشه‌های اجرایی مطابقت نداشته و وجود کمیسیون ماده 100 مجوزی است برای شهر فروشی و امرار معاش از طریق تخلف ساختمانی و هیچ اراده‌ای هم نیست که این قانون قدیمی و کهنه را که تبدیل به چالشی بزرگ شده است در اجرای صحیح ضوابط طرح تفضیلی و محل مجادله بین مالک و مهندس ناظر اصلاح کند.

نائب رئیس شورای شهر بابل افزود: چنانچه این امر استمرار پیدا کند ساکنان شهرها هیچ وقت امکان بهره‌برداری از مواهب همچون جریان باد طبیعی و نور خورشید و دیگر امکانات خدادادی را ندارند و حتی گسترش حاشیه‌نشینی هم زاییده همین قوانین ناقص است که راه فرار را برای ساخت و سازهای بی‌رویه باز کرده است.

علی‌نیا تصریح کرد: هیچ برنامه‌ریزی و اطاق فکری برای مبارزه با این نابسامانی‌ها وجود ندارد و به علت همین بی‌توجهی‌ها و نبود مطالعات دقیق منطقه‌ای و همچنین نبود تشکیلاتی برای آسیب‌شناسی این موضوعات، پیشنهادات هم جدی گرفته نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگری که در مورد ساخت و سازها باید به شکل جدی مورد پیگیری قرار گیرد، اینکه متولیان و مجریان ساختمان باید تجربه و تخصص این کار را داشته باشند و به هر فردی که تخصص لازم را ندارد اجازه فعالیت داد.

این مسئول اذعان داشت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته این امر توسط شرکت ساختمانی با صلاحیت واگذار می‌شود و در این صورت پاسخگویی و رفع مشکلات از سوی متولیان بسیار آسان است.

انتهای پیام/ب20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول